شناسهٔ خبر: 104901 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جماران

نجفی: عدالت آموزشی وجود ندارد

نجفی مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه الآن در کشور ما عدالت آموزشی وجود ندارد، گفت: اگر کسی در دانشگاه دولتی باشد ولو اینکه از امکانات مالی زیادی برخوردار باشد به صورت کاملا رایگان تحصیل می کند.

به گزارش «نماینده» محمد علی نجفی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حل مشکل سیاست خارجی کشور به نظر شما مسئولان اجرایی کشور در زمینه فرهنگی باید چه اقدام و یا اقداماتی انجام دهند؟ ضمن بیان اینکه باید مجموعه خیلی بزرگی از اقدامات در زمینه فرهنگ انجام شود، اولویت اصلی را در این بخش توجه ویژه به آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور دانست.

وی اظهار کرد: به نظر من یکی از مسائل مهم در کار دولت مسأله دانشگاه ها و آموزش و پرورش است، چون آموزش و پرورش و دانشگاه ها مجموعه بزرگی هستند که می توانند روی همه تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور تأثیرگذار باشند.

وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت سازندگی در مورد آمار دقیق دانشجویانی که می توانند از حق تحصیل رایگان استفاده کنند اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ما از قدیم طرحی را در نظر داشتیم مبنی بر اینکه دولت اگر بتواند، در عین اینکه منابع مربوط به آموزش عالی را افزایش می دهد، بخشی از دانشگاه های دولتی را برای کسانی که توانایی پرداخت شهریه دارند، غیر رایگان کرده و از آنها شهریه بگیرد و این شهریه را صرف کسانی که در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل می کنند، ولی از توانایی مالی کمتری برخوردارند کند.

وی اظهار کرد: الآن در کشور ما عدالت آموزشی وجود ندارد. اگر کسی در دانشگاه دولتی باشد ولو اینکه از امکانات مالی زیادی برخوردار باشد به صورت کاملا رایگان تحصیل می کند. در کنار آن اگر کسی نتواند وارد دانشگاه دولتی شود و وارد دانشگاه های غیر دولتی یا سیستم هایی که باید شهریه پرداخت کند، مثل دانشگاه آزاد اسلامی شود حتی اگر امکانات مالی ضعیفی داشته باشد مجبور است همه بار هزینه تحصیل را بر دوش بکشد. به نظر من این فرمول باید یک مقداری عوض شود.

نجفی در پایان پیشنهاد کرد که طرح مذکور در قالب یکی از محورهای مهم در حوزه فرهنگ و آموزش عالی در برنامه ششم توسعه مطرح و بررسی شود.

مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور گفت: من نمی دانم این حرفی که می زنم را همه تصمیم گیران و سیاستگذارات فعلی کشور قبول دارند یا نه. این نظر شخصی من است و نظر دولت نیست.

نظر شما