شناسهٔ خبر: 104818 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

نامه اعتراض آمیز ۹۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به باراک اوباما

۹۴ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای برای باراک اوباما خواهان دریافت متن توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند

به گزارش «نماینده»، در متن این نامه آمده است:در جریان مذاکرات بر سر طرح جامع اقدام مشترک دو توافق حاشیه ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته که این موضوع مورد توجه ما قرار گرفته است. این دو توافق حاشیه ای به نقشه راه برای شفاف سازی در خصوص فعالیت های کنونی و پیشین در ارتباط با برنامه اتمی ایران مربوط می شود. این توافق ها در اختیار کنگره آمریکا قرار نگرفته اند. یکی از این توافق ها به سایت نظامی پارچین مربوط می شود و دیگری به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران مربوط می شود.

این موضوع کوچکی نیست. همانطور که خودتان اعلام کرده اید این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی است. اینکه چگونه میزان صداقت ایران در ارتباط با فعالیت هایش در سایت های اتمی اش را راستی آزمایی کنیم در موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک موثر خواهد بود.

بر اساس قانون بررسی توافق اتمی با ایران که شما آن را امضاء کردید اعضای کنگره این حق را دارند که به متون این دو توافق دست پیدا کنند. تمامی اعضای کنگره این حق را همچنین دارند که به تمامی ضمایم، پیوست ها، متمم ها، توافقات جانبی، مواد تکمیلی، اسناد، راهنماییهای فنی در ارتباط با توافق دسترسی داشته باشند. حق قانونی کنگره این تعهد را برای دولت شما ایجاد می کند که این اسناد را برای بررسی در اختیار ما قرار دهید.

برنامه جامع اقدام مشترک از اهمیت زیاد و بلند مدت برای امنیت آمریکا برخوردار است. اعضای کنگره این حق را دارند که هر سند، هرماده و هر لغت مرتبط با آن را بررسی کنند تا نظر خود را به طور رسمی درباره اینکه آیا شایستگی حمایت ما را دارد یا نه اعلام کنند.

ما از شما می خواهیم که متون این دو توافق را در اسرع وقت در اختیار کنگره قرار دهید. اگر شما این دو متن را در اختیار ندارید از شما می خواهم که آنها را از آژانس بگیرید و به کنگره بدهید. ما منتظر پاسخ سریع شما هستیم.

نظر شما