شناسهٔ خبر: 104696 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

هدف امام صادق(ع) از تشکیل حوزه‌های علمیه بالا بردن معرفت دینی بود

جعفرع نماینده ولی‎فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‎آباد گفت: هدف امام صادق(ع) از تربیت شاگردان و تشکیل حوزه‌های علمیه بالا بردن معرفت دینی بود.

به گزارش «نماینده»، حجت‎الاسلام سیداحمد میرعمادی در همایش طلایه‌داران تبلیغ ویژه ایام صادقیه، افزود: در زبان حال از شیخ عباس قمی آمده است که روزی‎ که چشم از دنیا باز کردم بر سر سفره امام صادق(ع) بودم، رجای واثق و امید صادق دارم که صادق آل‌محمد مرا به خودم وانگذارد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در میان ائمه، دو حکومت اموی و بنی‌عباس را درک کرد، اظهار کرد: سیاست بنی‌امیه سیاست شکنجه، ظلم، خیانت و هتک حرمت بود، اما سیاست بنی‌عباس سیاست خدعه، نیرنگ و دوچهره‌گی و خود را منتسب به اهل‌ بیت(ع) دانستن بود.

امام جمعه خرم‎آباد با اشاره به اینکه در یک فضای متضاد حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس، امام صادق(ع) توانست مکتب تشیع را زنده کند، اضافه کرد: حیات علمی و سیاسی امام صادق(ع) سرشار از درس‌ها، پیام‌ها و نکات آموزنده است تا جایی‌ که مکتب تشیع به مکتب جعفری معروف شد.

میرعمادی تصریح کرد: مهمترین درس مکتب امام صادق(ع) در عصر حاضر معرفت دینی و بصیرت سیاسی است، کما اینکه مساله معرفت دینی و بصیرت سیاسی در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما نقش داشته حتی در زندگی علمی ما هم بصیرت دینی و بصیرت سیاسی نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه تربیت شاگرد توسط امام صادق (ع) و تشکیل حوزه‌های علمیه برای این بود تا معرفت دینی را بالا ببرد، بیان کرد: در روایات آمده است عبادتی که در آن معرفت دینی نباشد ارزشی ندارد، روح عبادت معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

امام جمعه خرم‎آباد خاطرنشان کرد: امروز روحانیت طلایه‌دار تبلیغ معرفت دینی است و وظیفه ایجاد معرفت دینی و بصیرت سیاسی را در دل مردم دارد؛ زیرا بی‌بصیرتی آفات خطرناکی دارد. در طول تاریخ کسانی مثل خوارج همراه امیرالمؤمنین(ع) بودند اما بی‌بصیرتی باعث شد تا با آن حضرت به دشمنی برخیزند و در نهایت او را به شهادت رساندند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان گفت: خطر بی‌بصیرتی زمانی خطرناک است که حکومت در دست اسلام باشد، اما دشمن هیچ‌گاه نمی‌تواند معرفت دینی مردم را از بین ببرد.

میرعمادی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند زمانی‌که تشخیص حق از باطل مشکل است آن‌گاه به قرآن رجوع کنید، افزود: در زمان فتنه برای اینکه از همه تهاجم‌ها به‌راحتی عبور کنیم همراه با قرآن و ولایت حرکت کنیم، بصیرت سیاسی یک شاخص دارد و آن ولایت است؛ کما اینکه ما در تعقیبات نماز می‌خوانیم خداوند بصیرت در دین را به ما عطا کند.

نظر شما