شناسهٔ خبر: 104491 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت تولید ایرانی را در دوران پساتحریم دریابد

اقتصاد مقاومتی43 نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوی پی وی سی در و پنجره ایران خواستار اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط دولتمردان شد و گفت: دولت باید در دوران پساتحریم تولیدکنندگان داخلی را مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش «نماینده»، محمد جواد اقدامیان در نشست خبری با اشاره به توافق اخیر هسته ای و آغاز دوران پساتحریم، گفت: در دوران پساتحریم از دولتمردان می خواهیم تا از کالاهایی که مازاد تولید داخلی دارند، جلوگیری کرده و تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهند، البته بخش تولید نیز امیدوار است تا با رفع تحریم‌ها بتواند با شرکای خارجی خود مراودات را از سر بگیرد.

عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل يو پی وی سی ايران گفت: در دولت گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور صورت گرفت که البته به جای اشتغال زایی برای جوانان ایرانی صرف اشتغال زایی برای چشم بادامی ها شد، بنابراین امید می رود دولت بر الگوسازی برای شراکت با خارجی ها در دوران پساتحریم شرایطی را فراهم کنند که منجر به ورود کالاهای بی کیفیت به داخل کشور نشود.

وی تصریح کرد: حضور گسترده چینی ها در بازار ایران منجر به تعطیلی دو هزار واحد اقتصادی و بیکاری و ورود کالاهای وارداتی به کشور شد، این در شرایطی است که هم اکنون ۳۲ میلیون جوان ۲۰ تا ۳۲ ساله چشم و امید خود را به سیاست های دولت برای اشتغال زایی دوخته اند.

به گفته اقدامیان، نتایج مذاکرات هسته ای باید به کیفیت و استانداردسازی تولید کالا در ایران بینجامد و در نهایت رونق اقتصادی و کسب و کار را به ارمغان آورد. ما معتقدیم دولتمردان ایرانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کرده و در کنار تولیدکنندگان ملی خود قرار می‌گیریم.

عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل یو پی وی سی ايران خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی انگیزه و توان بالایی در تولید دارند و برنامه ریزی کرده اند تا بهترین بهره برداری را از فرصت های پساتحریم انجام دهند.

همچنین در این نشست محمود صداقت نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران اظهارداشت: مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر ضرورت استفاده از کالاهای داخلی دارند در حالی که عده ای به این فرمان گوش فرا داده و عده ای نیز همچنان واردات را رواج می دهند، بنابراین به نظر می رسد اگر این تفکر در کشور حاکم شود که کالای ایرانی در صدر اولویت مصرف قرار گیرد، ایران مدینه فاضله برای تولیدکنندگان خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۵۰ هزار تن ظرفیت تولید یو پی وی سی در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار تن آن تبدیل به تولید می شود و بسیاری از کارخانجات با ۲۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند، این در شرایطی است که تعرفه همچنان رقابت نابرابری را میان تولیدکنندگان ایرانی و همتایان خارجی خود رقم زده است.

صداقت از مذاکره با کمیسیون ماده یک برای افزایش تعرفه خبر داد و اظهار داشت: با بالا رفتن نرخ ارز دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات برخی کالاها را کاهش دهد که در این میان، تعرفه واردات پروفیل از ۳۲ به ۱۵ درصد کاهش یافت در حالی که ما معتقد بودیم تعرفه باید حتی با بالا رفتن نرخ ارز حداقل ۲۰ درصد باشد اما دولت با این پیشنهاد موافقت نکرد و همین امر منجر به سرازیر شدن پروفیل درجه ۲ و ۳ ترکیه ای به بازار ایران شده است.

نظر شما