شناسهٔ خبر: 104285 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

دولت برنامه اقتصادی مشخصی ندارد/ ارزیابی عملکرد ۳ قوه در کمیسیون اصل ۹۰

محمدعلی پورمختار/2 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برنامه مشخصی برای اقتصاد کشور ندارد، از ارزیابی عملکرد سه قوه در کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد که به زودی گزارش آن تهیه خواهد شد.

به گزارش «نماینده» محمدعلی پورمختار صبح امروز در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه شهرستان بهار و کبودراهنگ با گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: به فرموده امام راحل عظیم‌الشأن انقلاب، قلم‌ها شهیدساز هستند.

وی با بیان اینکه دلبستگی ما به شهدا و توجه در روش و منش آن‌ها در حرفه خبرنگاری در دستور کار قرار گیرد، افزود: هنوز انقلاب اسلامی تمام نشده و ما تا پایان دست یافتن به اهداف خود به روحیه شهادت‌طلبی نیاز داریم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در خانه ملت با اشاره به اینکه خون شهید چرخ انقلاب را به حرکت در می‌آورد، تصریح کرد: تشییع شهدایی که در حال انجام است بدون حکمت نیست و امیدواریم که مورد عنایت خداوند در این مسیر قرار گیریم.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران خواسته‌ای جز پاسخگویی مسئولان ندارند، ادامه داد: خبرنگار به عنوان فردی در جایگاه قضاوت باید نقاط مثبت و منفی را مورد عنایت داشته باشد، هرچند انتظار مردم از خبرنگاران بازگو کردن مشکلات و کمبودهاست که به آن‌ها منتقل می‌شود.

عملکرد دولت به صورت کلی مثبت است

پورمختار در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت یازدهم را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته که از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد می‌توان عملکرد دولت را به صورت کلی مثبت ارزیابی کرد.

وی از بین رفتن فضای سیاسی اتهام‌زنی، از بین رفتن ناامنی فکری و روانی و خارج شدن از بحران‌های ساختگی را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم خواند و گفت: هرچند برخی از مواقع سخنانی گفته می‌شود اما در مجموع فضای بهتری رقم خورده است.

اتهام‌زنی به ایران در فضای بین‌الملل کاهش یافته است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه در مسائل بین‌المللی فضای اتهام‌زنی فروکش کرده است، اظهار کرد: با نگاه مدبرانه و حمایت مقام معظم رهبری فضای بین‌المللی به نفع کشور تلطیف شد.

وی با تأکید بر اینکه این مسائل باعث نخواهد شد که ما از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دست برداریم، افزود: ما اهل تعامل هستیم و همانطور که رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند بر داشته‌های کشور تکیه کرده و به بازارهای خارجی نیز می‌اندیشیم.

پورمختار با تأکید بر اینکه در کشور امید به بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: بخش‌ها و قشرهای مختلف جامعه به ویژه فعالان اقتصادی و سیاسی در انتظار تغییر هستند.

وی بخش‌هایی از عملکرد دولت را نیز ضعیف دانست و ادامه داد: دولت سیاست‌های اقتصادی مشخصی را نه ارائه و نه اجرا کرده است و اکنون شاهد رکود در حوزه اقتصادی به ویژه تولید کشور هستیم.

رویکرد وزارت صنعت معدن به واردات است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را ضعیف ارزیابی کرد و اظهار کرد: نگاه این وزارتخانه بیشتر واردات بوده و در حوزه صادرات عملکرد خوبی از خود بر جای نگذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی در دولت ضعیف است، گفت: بانک‌ها از تولید و اقتصاد کشور به طور شایسته حمایت نکردند و تزریق پول و ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

پورمختار اظهار کرد: بانک مرکزی اعتقاد دارد اگر نقدینگی به جامعه تزریق شود، قدرت خرید مردم افزایش یافته و تورم در جامعه تشدید می‌شود همانطور که تورم با همین اهرم تاکنون پایین نگاه داشته شده است.

وی با بیان اینکه این مسائل نقاط ضعف وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان تنظیم‌کننده سیاست‌های اقتصادی کشور است، افزود: وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی در این حوزه‌ها بهتر عمل کنند و با توجه به اهمیت فعالیت اقتصادی به ویژه تولید و صادرات بر مسائل کشور تأثیرگذار باشند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های تولیدی ضعیف هستند، تصریح کرد: این شرکت‌ها بیشتر در حوزه خدماتی و سرمایه‌گذاری در بورس بوده که کمکی به شرایط کشور نکرده است.

در مسائل فرهنگی به قشر اکثریت مومن و متدین توجه شود

وی در خصوص تشریح ارزیابی خود از عملکرد دولت در بعد فرهنگی نیز ادامه داد: برخی از دولت‌ها فضای فرهنگی را به سمتی سوق دادند که افراد بر اساس تشخیص و علاقه خود فعالیت کنند و نظارتی هم بر روی آن‌ها نباشد در حالی که در هیچ کشوری این آزادی‌ها داده نمی‌شود.

پورمختار با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در عرصه اقتصاد به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: دولت در بخش ارتقای فرهنگ برای توسعه اقتصادی ضعیف بوده و باید اقدامات بیشتری در این حوزه انجام دهد.

وی گفت: در مجموع دولت‌ها در عرصه فرهنگی باید به خواست اکثریت مردم مومن و متدین کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تهیه فیلم، کتاب و مطبوعات توجه کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه مبارزه با فساد از چالش‌های پیش روی ما است، اظهار کرد: گرچه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل و طرح و برنامه‌هایی تدوین شده اما آثار عملی این کار کم بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در مبارزه با فساد اداری رتبه ۱۳۶ دنیا را دارد که مطلوب نیست، افزود: ما انتظار داریم اقدامات عملی در راستای مبارزه با فساد، اختلاس، پارتی‌بازی و مواردی از این دست صورت گیرد.

دولت برای مبارزه با فساد اداری حساسیت بیشتری به خرج دهد

پورمختار با تأکید بر اینکه هرچند قانون ارتقای سلامت اداری وجود دارد هنوز ضعف‌هایی دیده می‌شود، تصریح کرد: دولت باید حساسیت بیشتری در این حوزه داشته و به خرج دهد.

وی با بیان اینکه مواجهه با موانع متعدد در برخی از امور باعث ایجاد فساد می‌شود، ادامه داد: افرادی که آلوده فساد شوند بالاجبار وارد فضای کارهای خلاف خواهند شد بنابراین لازم است در این حوزه فعالانه‌تر عمل کنیم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در خانه ملت با اشاره به اینکه میزان قاچاق در کشور همچنان بالاست، خاطرنشان کرد: متأسفانه مبارزه کافی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

قاچاق و واردات گلوی تولید داخلی را بسته است

وی با بیان اینکه قاچاق کالا ضربه مستقیم به فعالیت‌های اقتصادی مولد می‌زند، گفت: برخی از واحدهای تولیدی به دلایل واردات و قاچاق کالا زیر فشار بسیاری واقع شدند.

پورمختار در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار کرد: خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای توسط تیم مذاکره با وجود فشارهای بسیار و زیاده‌خواهی طرف‌های مذاکره‌کننده با حمایت‌های مقام معظم رهبری رعایت شد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه مورد نظر است به دست آمده، افزود: تیم مذاکره‌کننده عملکرد خوبی داشته و توافقنامه باید در مجلس و شورای امنیت ملی بررسی و تأیید شود.

مصالح نظام در اظهارنظرها لحاظ شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه منافع ملی را باید در رفتار، گفتار و اظهارنظرها در نظر گرفت، تصریح کرد:  باید با توجه به مصالح نظام پیش رفته و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی در خصوص ارزیابی از شرایط استان نیز بیان کرد: استاندار همدان عملکرد خوبی به ویژه در حوزه اقتصادی داشته و تمرکز خود را در راه حل مشکلات تولید معطوف کرده است.

پورمختار خاطرنشان کرد: برخی از افراد عادت نکرده‌اند که استان توسعه یابد و به همین دلیل در راه عدم توفیق گام برمی‌دارند.

وی عملکرد اداره کل میراث فرهنگی را در خصوص توسعه صنعت گردشگری ضعیف خواند و خواستار استفاده بهینه از غار علیصدر و جذب سرمایه‌گذاران برای رونق گردشگری در این منطقه شد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با تأکید بر اینکه لالجین شهر هنری جهان است، گفت: سازمان میراث فرهنگی برای این شهر برنامه خاصی ندارد.

از بنیاد مسکن ناامید شدیم

وی عملکرد بنیاد مسکن را در استان به ویژه شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ بسیار ضعیف خواند و اظهار کرد: مردم خواهان این هستند که در زمستان خیابان‌های مناسبی داشته باشند اما متأسفانه ساماندهی لازم صورت نمی‌گیرد.

پورمختار با اشاره به اینکه از بنیاد مسکن برای حل مشکلات قطع امید کردیم، افزود: برای حل مشکل روستاها با خیرین وارد مذاکره شدیم و راهکارهایی را اجرایی کردیم که باعث جوسازی برخی مسئولان نیز شد.

وی با تأکید بر اینکه به بودجه دهیاری‌ها برای ساماندهی روستاها دل بستیم، تصریح کرد: در خصوص چاه‌های غیر مجاز نیز باید اقدامات لازم تا سال ۹۱ انجام می‌شد و سئوالات ما نیز در این خصوص بدون پاسخ مانده است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه برای حل مشکل کم آبی باید کشت جایگزین را دنبال کرد، ادامه داد: وزارت نیرو تنها به دنبال پر کردن چاه و ارائه گزارش است که چندمیلیارد مترمکعب صرفه جویی شده در حالی که این اقدامات چاره کار نیست.

وی از ارزیابی عملکرد سه قوه در کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد که به زودی گزارش آن تهیه خواهد شد.

نظر شما