شناسهٔ خبر: 104219 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

حمایت ویژه نجفی از«برجام»؛ انتقاد از موضع گیری دلواپسان هسته ای

نجفی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مذاکرات هسته ای را دارای آثار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین المللی دانست و گفت: برجام در سطوح ملی و بین المللی ورق مهمی از تاریخ تعاملات بین المللی را تشکیل می دهد.

به گزارش «نماینده»، محمد علی نجفی روز پنجشنبه در گردهمایی سراسری حزب کارگزاران ایران اسلامی که با شعار راهبرد مذاکره ملی تشکیل شد افزود: این موفقیت حاصل کار مجموعه نظام، حمایت های رهبری و هدایت شخص رییس جمهور است که تیم مذاکره کننده با هنر، تدبیر و تخصص که همراه سایر عوامل اجرایی آن را به دست آورد.
وی که درباره سه موضوع وضعیت کشور تا تشکیل دولت یازدهم، دو سال اخیر و انتظار در پسا تحریم سخن می گفت افزود: امیدواریم ظرف سه ماه آینده مراحل بعدی توافق اجرایی شود و بتوانیم وارد دوران پسا تحریم شویم.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه کشور در سال های ۸۴ تا ۹۲ دچار آسیب های بزرگی شد ادامه داد: ندانم کاری های دولت نهم و دهم که مبتنی بر توهم تصمیم گرفت آثاری را بر جای گذاشت که تا سال های دیگر گریبان اقتصاد کشور را رها نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: سواستفاده از این بی تدبیری ها و اقدامات برای کسب منافع شخصی انجام شد این آسیب ها را افزایش داد.

نجفی طرح مسکن مهر را یک طرح غیر کارشناسی و پوپولیستی برای جلب آرای مردم دانست که به میزان زیادی منابع کشور را هدر داد و اختلال در نظام پولی و مالی کشور ایجاد کرد.

این مقام دولت یازدهم هدفمندی یارانه ها، سهام عدالت، بدهی های بزرگ دولت به رغم درآمدهای ارزی بزرگ را از دیگر طرح های غیرکارشناسی دولت گذشته برشمرد و یادآور شد:به رغم همان شرایط درآمد بالا سازمان تامین اجتماعی ۸۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

نجفی استخدام های بی رویه و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری را از دیگر آثار سوء تصمیمات دولت قبل بر شمرد و توضیح داد: حدود ۷۶ درصد هزینه هایی که به بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می شود از محل بودجه دولت تامین می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعمال تحریم های ظالمانه را از دیگر بلایای بزرگ در سال های گذشته دانست که متوجه کشور شد و افزود: این تحریم ها منجر به مسدود شدن دروازه های اقتصادی کشور با جهان شد و ندانم کاری های دولت قبل باعث شد دشمنان نظام حداکثر استفاده را برای تضعیف پایه های اقتصاد ملی بکنند.

نجفی تحریم اعمال شده علیه ایران را هوشمندانه ترین و شدیدترین تحریم های اعمال شده در تاریخ توصیف کرد و گفت: قطعا این الگو برای تحریم های موثر در سایر کشورها در سال های آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد اقتصادی دولت با اشاره به برخی از آثار اقتصادی تحریم ها گفت: صادرات نفتی به نصف تقلیل یافت و هزینه مبادلات اقتصادی در حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.

نجفی ادامه داد رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود و تورم در سال ۹۱ در حدود ۳۰.۵ درصد بود و دومین کشور دنیا از نظر بالا بودن تورم بودیم. در این شرایط تک تک آحاد مردم حدود ۸.۸ درصد فقیرتر شدند.

وی به موضوع اشتغال در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد شاغلین ما در سال ۸۴ با سال ۹۱ تفاوتی نداشت و این به معنای آن است که در طول هفت تا هشت سال طلایی از نظر درآمد نفتی نتوانستیم سطح اشتغال را بهبود بخشیم.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: در همین امسال وضعیت بودجه به گونه ای سخت است که با محاسبات انجام شده حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

وی با یادآوری اقدامات موثر دولت در دو سال گذشته تصریح کرد: اقدامات دولت در آینده روشن می کند که ما را از چه شرایطی رها کرد چرا که الان نمی توان درباره برخی از شرایط صحبت کرد تا مبادا مورد سواستفاده کشورهای دیگر قرار گیرد.

وزیر سابق علوم با بیان اینکه در طول مذاکره هم نمی شد هر حرفی را بیان کرد افزود: در این مدت از طرف دلواپسان و مخالفان تمام سواستفاده از این محدودیت دولت به کار گرفته شد چون دولت نمی توانست هر حرفی را بزند چرا که در مذاکرات از آن سواستفاده می شد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه دولت روحانی این عقبه پرمخاطره و مشکل دار را پشت سر گذاشت خاطرنشان کرد: رساندن تورم به ۱۵ درصد علامتی به دشمن بود که اگر در کشور تدبیر حاکم شود علیرغم همه فشارها، تورم و نظام تحریم مدیریت می شود و این در مذاکرات بسیار موثر بود.

نجفی در بخش سوم سخنان خود به دوران پسا تحریم اشاره کرد و گفت: لغو تحریم ها به خودی خود موضوعیتی ندارد، اساس این است که بتوانیم اقداماتی را در جهت رشد اقتصادی، توسعه ملی و بنیادهای اقتصادی کشور انجام دهیم.

وزیر سابق علوم توجه به بخش اقتصادی در پسا تحریم را گام دوم مذاکرات دانست و گفت: در این مرحله نیز همچون مذاکرات هم حمایت ها باید حفظ شود و هم فرمان هدایت به دست شخص رییس جمهور باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بر اساس برنامه و مدیریت حرکت کنیم اضافه کرد: پس از تحریم صادرات نفتی افزایش می یابد اما به دلیل تاثیراتی که بر بازار خواهد گذاشت ممکن است در سال های اولیه درآمدهای نفتی ثابت بماند.

عضو اقتصادی دولت تسهیل در مسئله صادرات را از دیگر برنامه های پسا تحریم ذکر کرد و گفت: اقتصاد ما باید یکی اقتصاد درون زا و برون نگر باشد و این در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ رهبر معظم انقلاب هم وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به صادرات باید جدی تر باشد به اولویت های اقتصادی در دوران پسا تحریم اشاره کرد و افزود: جذب سرمایه مستقیم خارجی ضرورت دارد چرا که تکنولوژی، مدیریت و دست یابی به بازارها تامین می شود.

نجفی اولویت های دیگر را توانمندسازی صنایع و خدمات دانست و ادامه داد: ما باید در این دوران به بخش خصوصی و طرح های دانش بنیان برای اشتغال جوانان اولویت دهیم.

گردهمایی حزب کارگزاران ایران اسلامی در بیستمین سالگرد تاسیس این حزب با حضور اعضا هیات موسس، شورای مرکزی و شوراهای استانی صبح پنجشنبه در سال همایش های مرکز دایره العارف بزرگ اسلامی شروع به کار کرد.

نظر شما