شناسهٔ خبر: 104126 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

خبرنگار نگو، بلا بگو!

خبرنگار43 قدیم‌تر‌ها «خبرنگار» به کسی می‌گفتند که خبری را به قصد انتشار به یک رسانه مخابره کند.

به گزارش «نماینده»، اما به نظر می‌رسد این تعریف در این دوره زمانه به «آپ تو دیت» شدن نیاز دارد. چراکه با متر و معیارهای امروزی، تعریف فوق، شامل: «خاله فخری»، «عمه نجیب» و «خان دایی جان» و سایر فک و فامیل‌های من هم می‌شود. فقط تا حدی نوع رسانه و جنس خبرهایشان فرق می‌کند. به‌عنوان مثال؛ سیستم ارسال‌شان می‌شود: وایبر و واتس‌آپ و تلگرام و... و. اسم‌شان هم می‌شود: «خاله و خاله زا»، «خودمونی‌ها»، «فامیلامون»، «نوه نتیجه‌ها» و...! این روزها اگر در خانواده‌ای مسافرت، مهمانی شام، خواستگاری، ازدواج یا زبانم لال، اتفاق ناخوشایندی در هر گوشه‌ای از جهان بیفتد، یک خبرگزاری خانوادگی مانند: «بی بی و سی‌ سی» به لحاظ سرعت در مخابره خبر، می‌تواند همسنگ خبرگزاری «بی بی سی» عمل کند. در خبرگزاری‌های فامیلی، معمولا ظرف جیک‌ثانیه، خبر، تفسیر خبر، فیلم‌ها و عکس‌های خبر با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل ارسال و بازخوردش هم سه‌سوته به شکل لایک و کامنت دریافت می‌شود.

لذا با توجه به نکات فوق و جهت جلوگیری از خلط مبحث در زمینه «تعریف خبرنگار»، با اجازه بزرگ‌ترهای فامیل؛ خودمان دست به کار می‌شویم و «تعریف کلی خبرنگار» را سردستی به شرح دسته‌بندی ذیل، دست‌کاری و دست‌چین می‌کنیم:

- خبرنگار کسی است که می‌شود جلوی دوربین:

سرش را با چاقو برید؛ او را در قفس انداخت و آتش زد؛ از بلندی به پایین پرت و مغزش را متلاشی نمود و قلم پایش را شکست!

- خبرنگار کسی است که می‌شود پشت دوربین:

سرش را زیر آب کرد؛ زبانش را بدون چاقو برید؛ بدون آتش زدن در قفس انداخت؛ مغزش را شست‌وشو داد و قلم دستش را شکست!

- خبرنگار کسی است که اگر هم کسی کاری به کارش نداشته باشد، در اثر استرس‌های حاصل از: سختی کار، نبود امنیت و ثبات شغلی، فشارهای روانی، مشکلات مالی، اختلاف‌های خانوادگی، امراض روحی و جسمی و... به‌طور اتوماتیک ۱۵ سال کمتر از بقیه عمر می‌کند و بالطبع هم به داعش و طالبان نیازی ندارد.

- خبرنگار کسی است که با همه این احوال و اوصاف، نه تنها هیچکس او را مظلوم نمی‌داند، بلکه او را ناقلا، بلا و موی دماغ هم می‌شمارند! بدین ترییب، آن‌ها به‌جای آن‌که تاریخ‌ساز و تاریخ‌نگار و... باشند، بیشتر به‌عنوان «مایه عبرت» در تاریخ شناخته می‌شوند!

اما در عین حال، «روز خبرنگار» را به تمامی مردم این مرز و بوم که هر کدام در جای خود یک خبرنگار تمام‌عیار محسوب می‌شوند، تبریک می‌گوییم. یعنی به همان کسانی که ۲۴ ساعته تا پاسی از شب پای اینترنت می‌نشینند و بدون هیچ چشمداشتی در عرصه تولید خبر و سخن‌پراکنی، فعالیت می‌کنند.

نظر شما