شناسهٔ خبر: 104031 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جزئیات جلسه فردای خانه احزاب

"قرار است در جلسه فردای خانه احزاب، انتخابات شورای مرکزی دوره ششم به صورت فراکسیونی برگزار و هفت نفر اصولگرا، هفت نفر اصلاح‌طلب و هفت نفر مستقل به همراه سه عضو علی‌البدل و دو بازرس برای هر جریان انتخاب شود".

به گزارش «نماینده» قدرت‌علی حشمتیان عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب با بیان اینکه طی دو هفته گذشته، جلساتی را با آقایان غفوری‌فرد، کواکبیان، حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری و یدالله طاهرنژاد برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب داشتیم، اظهار کرد: جلسه مجمع عمومی فردا (پنجشنبه) در سالن ۶۰۰ نفری وزارت کشور مطابق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌شود.

وی افزود: قرار است در این جلسه انتخابات شورای مرکزی دوره ششم به صورت فراکسیونی برگزار و هفت نفر اصولگرا، هفت نفر اصلاح‌طلب و هفت نفر مستقل به همراه سه عضو علی‌البدل و دو بازرس برای هر جریان انتخاب شود.

حشمتیان گفت: در جلسه فردا ابتدا حسن غفوری‌فرد سخنانی را بیان می‌کند و سپس کواکبیان به عنوان رئیس جلسه فوق‌العاده، گزارشی ارائه خواهد داد. مرتضوی کیاسری نیز در جایگاه مدیر اجرایی قبلی مجمع فوق‌العاده به مباحثی خواهد پرداخت و بنده و یدالله طاهرنژاد نیز به عنوان ناظر و منشی برنامه، جلسه را ادامه می‌دهیم.

ارائه پیشنهادات برای شیوه‌های اجرایی انتخابات، در مجمع فوق العاده و با حضور دو سوم انجام می‌شود

عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب با بیان اینکه اگر جلسه فردا به حد نصاب برسد و دو سوم اعضا حضور داشته باشند، مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود، گفت: در این صورت مطابق اساسنامه پیشنهاداتی در مورد شیوه‌های اجرایی انتخابات شورای مرکزی مطرح خواهد شد؛ در غیر این صورت جلسه به صورت مجمع عادی برگزار و سپس انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب به صورت فراکسیونی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اعضای مجمع عمومی خانه احزاب ۱۸۶ نفر هستند و اگر دو سوم اعضا یعنی ۱۲۳ نفر حضور داشته باشند مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند تشکیل شود، اما برای مجمع عمومی عادی، این تعداد لازم نیست، بلکه با حضور نصف به علاوه یک نفر از اعضا، قابلیت برگزاری برای مجمع عادی وجود دارد.

حشمتیان با تاکید بر اینکه دستور کار جلسه را مجمع عادی مشخص خواهد کرد، گفت: در صورت تشکیل مجمع عادی، هیچ پیشنهادی نباید ارائه شود بلکه انتخابات شورای مرکزی به روش فراکسیونی برگزار می‌شود و هر جریان هفت نفر اصلی به علاوه سه نفر علی‌البدل و دو بازرس را معرفی می‌کند. لازم به ذکر است که فقط اعضای اصلی در شورای مرکزی حق رای دارند.

نظر کمیسیون ماده ۱۰ درخصوص بررسی خود اظهاری‌ احزاب

عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب با اشاره به نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در خصوص خوداظهاری‌ها، تاکید کرد: نظر کمیسیون این است که خوداظهاری را باید کمیته‌ای متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و سه نماینده از سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل بررسی کند.

وی افزود: امروز این کمیته وجود ندارد و این مساله صرفاً پیشنهاد کمیسیون ماده ۱۰ است و باید گفت کمیسیون ماده ۱۰ حق دخالت در امور احزاب ندارد، بلکه اگر موردی خلاف قانون مشاهده کرد را باید مورد بررسی قرار دهد.

حشمتیان با بیان اینکه تاکنون سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل با یکدیگر در خصوص معرفی هفت کاندیدای خود در انتخابات شورای مرکزی جلساتی داشته‌اند، گفت: در جلسه فردا، سه جریان مذکور کاندیداهای خود را به مجمع عمومی معرفی خواهند کرد و پس از تائید مجمع عمومی، انتخابات برگزار می‌شود.

سازوکار انتخاب اعضای هیات رئیسه مجمع عادی خانه احزاب

عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب اظهار کرد: در جلسه فردا در صورت تشکیل مجمع عادی، باید هیات رئیسه جدید انتخاب شود و ما نیز صرفاً هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی هستیم. برابر قانون کسانی که کاندیدای عضویت در شورای مرکزی هستند، نمی‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجمع عادی حضور داشته باشند؛ بنابراین ما پنج نفر به دلیل کاندیداتوری در انتخابات نمی‌توانیم عضو هیات رئیسه مجمع عادی باشیم.

حشمتیان با اشاره به ساز و کار انتخاب اعضای هیات رئیسه مجمع عادی، تاکید کرد: برای انتخاب اعضای هیات رئیسه، هر جریان باید دو نفر را معرفی کند تا انتخابات هیات رئیسه انجام شود.

وی تصریح کرد: فردا پس از نطق‌های پیش‌ از دستور، در صورتی که برگزار مجمع فوق‌العاده به حد نصاب نرسد، انتخاب هیات رئیسه مجمع عادی را داریم و سپس بر اساس اساسنامه، انتخابات شورای مرکزی به صورت فراکسیونی برگزار می‌شود.

عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب با بیان اینکه هر حزبی موظف است که دبیرکل یا نماینده تام‌الاختیار خود را فردا طی نامه‌ای به مجمع عمومی معرفی کند، گفت: نمایندگان احزاب پیش از ورود به جلسه باید فرم‌هایی را تکمیل کنند و لازم به ذکر است که هر حزبی باید گرایش جریانی خود را در نامه‌ای که ارائه می‌دهد، تعیین کند.

حشمتیان افزود: ما به عنوان پنج نفر از اعضای هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، ۱۰ نفر را به عنوان هیات اجرایی برگزاری انتخابات شورای مرکزی تعیین کردیم تا کارهای اجرایی داخل سالن را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب ۲۱ نفر به همراه ۹ نفر علی‌البدل و ۶ بازرس خواهد بود، گفت: دوره خانه احزاب هم سه ساله است که در اساسنامه قبلی این دوره دو ساله بود که به سه سال افزایش یافت.

عضو هیات رئیسه برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب گفت: بر اساس اساسنامه، یک سال اصولگرایان، یک سال اصلاح‌طلبان و یک سال هم مستقلین تصدی هیات رئیسه خانه احزاب را بر عهده خواهند داشت. ترتیب سال‌های تصدی هر جریان برای هیات رئیسه نیز پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی مشخص می‌شود که این موضوع با رای‌گیری یا قرعه‌کشی و یا توافق انجام می‌شود. البته تنها ۲۱ نفر شورای مرکزی می‌توانند با یکدیگر در این زمینه توافق کنند.

نظر شما