شناسهٔ خبر: 103834 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واگذاری زمین برای تامین اعتبار خدمات زیربنایی مسکن مهر اجرا نشد

مسکن43 جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: علی‌رغم اینکه معاون اول رئیس جمهور در اسفند ماه پارسال تاکید کرد قانون چند سال پیش واگذاری زمین برای تامین اعتبار خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اجرایی شود، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

به گزارش «نماینده»، عبدالله سرتیپ‌زاده در پاسخ به این سوال که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که واحدهای مسکن مهر به دلیل عدم نصب انشعاب آب واگذار نمی شوند، گفت: واگذار نشدن برخی واحدهای مسکونی مهر به خاطر عدم نصب انشعاب آب صحت دارد اما بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته بود، تأمین خدمات زیربنایی در ابتدای آغاز پروژه مسکن مهر به شکلی بود که نمی‌شد آب تمام واحدهای مسکن مهر را از طریق دریافت حق انشعاب از متقاضیان تأمین کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران در ابتدای پروژه مسکن مهر تامین اعتبار خدمات زیربنایی مسکن مهر را به سه بخش تقسیم کردند و مقرر شد که یک سوم از طریق منابع داخلی شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو که آن هم منبعث از دریافت حق اشتراک است، یک سوم اعتبارات از محل منابع استانی و یک سوم اعتبارات از محل اعتبارات ملی باشد.

تفاهمنامه دریافت حق انشعاب از متقاضیان مسکن مهر تا سال ۹۰ اعتبار داشت

وی ادامه داد: در مورد حق انشعاب هم تفاهمنامه‌ای بین وزرای وقت نیرو و راه و شهرسازی تنظیم شد و بر اساس آن تسهیلاتی را در نظر گرفتند اما آن تفاهمنامه تا پایان سال ۹۰ معتبر بود و پس از سال ۹۰ اگر پرداختی صورت گرفته علی‌القاعده باید بر اساس نرخ تاریخ پرداخت، حقوق انشعابی را در نظر گرفته باشند.

سرتیپ زاده اضافه کرد: در برخی از پروژه‌های مسکن مهر این حقوق انشعابی پرداخت شده ولی در اوایل سال ۹۱ و اواخر سال ۹۱ مشمول یک ما به التفاوتی می‌شود، اما موضوع اصلی این است که به نرخ امروز یک هفتم هزینه‌های مورد نیاز برای برقراری این خدمات را تأمین می‌کنند و ما بقی آن از محل تأمین اعتبارات ملی و انسانی تأمین می‌شود اما مشکلاتی که در دو سال اخیر برای شرایط اقتصادی کشور پیش آمده از طرف استانداری‌ها و اعتبارات ملی و دولتی تأمین نشد.

جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: اینکه برخی از واحدهای مسکن مهر علی‌رغم پرداخت حقوق اشتراکی و انشعابی در حال حاضر فاقد انشعاب هستند صحت دارد ولی علت این است که به دلیل عدم تأمین اعتبار و اینکه تفاهمنامه‌ای که میان وزراء امضاء شد تاریخ اعتبارش مربوط به سال ۹۰ بود، کار انجام نشد.

وی در پاسخ به این سوال که این مشکل چه ارتباطی به متقاضیان مسکن مهر دارد، مردم که حق انشعاب داده‌اند چه باید کنند گفت: بر اساس بند ۱۱ آئین‌نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید تأمین اعتبار مورد نیاز تأمین خدمات زیربنایی بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و این سازمان باید اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی دستگاه‌ها از جمله شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات پیش‌بینی کند تا این شرکت‌ها بتوانند خدمات را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه حق انشعاب تنها بخش کوچکی از اعتبار تأمین خدمات زیربنایی را پوشش می‌دهد، گفت: اینکه در دو سال اخیر نصب انشعاب به خوبی انجام نشده است به خاطر محدودیت‌هاست، علی‌رغم اینکه برخی متقاضیان حق انشعاب را پرداخت کرده‌اند، به دلیل کمبود اعتبار دستگاه‌ها قادر به ارائه خدمات به واحدهای مسکن مهر نیستند.

سرتیپ‌زاده در پاسخ به این سوال که چه تعداد از واحدهای مسکن این مشکل را دارند و علیرغم پرداخت حق انشعاب هنوز نصب انشعاب برای آنها انجام نشده است، گفت: هنوز برخی از واحدهای مسکن مهر به مرحله تکمیل نرسیده‌اند به همین دلیل اطلاع دقیق آن را باید از مسئولان وزارت راه و شهرسازی اخذ کرد.

وی افزود: هم اعتبارات ملی و هم اعتبارات استانی برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر با آن چیزی که مصوب بود و باید پرداخت می‌شد به شدت تفاوت دارد، علت آن به دلیل کم کاری نیست بلکه کمبود منابع مالی بوده است.

به گفته سرتیپ زاده، پیگیری‌های متعدد انجام شده و مصوبه‌ای را هم در اسفند ماه گذشته هیأت وزیران تنظیم کردند که چند شهر در اولویت قرار گرفته بود، از جمله آنها شهر جدید هشتگرد بود تا از محل مواد ۱۲ و ۱۰ قانون بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده اختصاص یافته و بتوان این واحدهای مسکونی را تکمیل کرد.

وی افزود: در سال جاری امیدواریم که بتوانیم این مصوبه را تمدید کنیم تا به شکل اولویت‌دار و خاص آبرسانی برخی واحدهای مسکونی در برخی از شهرها مثل هشتگرد با سرعت بیشتری انجام شود.

سرتیپ زاده در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه‌ای که مقرر شده بود تامین خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر از طریق فروش اراضی صورت گیرد اجرایی شد، گفت: با توجه به تمام محدودیت‌هایی که در دولت برای تأمین اعتبار دارد این قانون یکی از منابع نقد تأمین اعتبار برای خدمات زیربنایی مسکن مهر است و در حال حاضر در شهر پردیس سرگرم مبادله تفاهمنامه‌ای با بانک مسکن هستند که بتوانند از محل واگذاری اراضی شهر جدید پردیس رقم قابل توجهی را برای تأمین خدمات زیربنایی در این شهر تأمین کنند.

سرتیپ زاده با اشاره به اینکه مشابه این اقدام در برخی شهرهای دیگر به صورت محدود انجام شده، گفت: به هر حال هنوز واگذاری زمین برای تأمین خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اجرایی نشده است و علی‌رغم اینکه مصوبه آن مربوط به چند سال پیش است و در اسفند ماه توسط معاون اول رئیس جمهور تأکید شده هنوز اجرایی نشده است.

نظر شما