شناسهٔ خبر: 103495 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تشریح کرد

پیش‌بینی ۵ هزار میلیارد منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش/ گلایه مجلس از مصوبه رتبه‌بندی معلمان

محمدمهدی زاهدی در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سی‌ و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در برج میلاد تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در کمیسیون آموزش باور داریم زیرساخت و زیربنای توسعه و پیشرفت کشور از نظر مالی و معنوی، آموزش و پرورش است.

وی افزود: با عمق وجود باور داریم اگر آموزش و پرورش روی ریل درستی قرار گیرد و با سرعت مورد نظر حرکت کند، کشور، انقلاب و نظام با سرعت زیاد به سرمنزل مقصود می‌رسد؛ آموزش و پرورش نقشی کلیدی و اساسی در پیشرفت و توسعه کشور دارد.

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس در این سه سال برنامه‌هایی با آموزش و پرورش دنبال کرده است، تصریح کرد: پیگیری و اجرایی شدن به همراه نظارت بر سند تحول یکی از موضوعاتی بود که با همکاری آموزش و پرورش دنبال کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در سه سال گذشته احساس کردیم این سند با شیب و عجله اجرا می‌شود و اگر با شیب کند اجرا می‌شد، برخی مشکلات امروز را نداشتیم؛ مجلس بر این موضوع نظارت کرد تا عجله زیادی برای اجرای سند تحول نباشد زیرا کلاس درس، معلم مورد نیاز و کتب درسی در آن زمان به خوبی تهیه نشده بود.

زاهدی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت:‌ طرحی به صحن مجلس بردیم و آن زمان دولتمردان آمدند و با آن طرح مخالفت کردند و دلیل آن این بود که می‌خواستند یک لایحه کامل‌تر از رتبه‌بندی معلمان بیاورند و مجلس هم با این موضوع همدل شد.

وی در خصوص اعتبارات آموزش و پرورش گفت: نهایت تلاش و همکاری را با آموزش و پرورش داشتیم تا سقف بودجه آن را افزایش دهیم؛ در سال جاری جدا از آنچه در لایحه بود، ۵ هزار میلیارد تومان منابع جدیدی درآمدی برای آموزش و پرورش تعریف کردیم.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: از این مبلغ ۲ هزار میلیارد مربوط به منابع بنگاه‌های اقتصادی که مالیات نمی‌پرداختند، است که از آنها وصول و به آموزش و پرورش پرداخت شود که این موضوع قانون شده است.

وی ادامه داد: ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز از کاهش هزینه‌های غیر ضروری در بانک‌ها و شرکت‌ها مصوب کردیم که کاملاً قابل وصول است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتباراتی که برای آموزش و پرورش از منابع درآمدی جدید اختصاص داده شده است، گفت: ۴۲۰ میلیارد مربوط به سرمایش و گرمایش مدارس، ۲۰۰ میلیارد مربوط به افزایش مدارس، ۵۰ میلیارد مربوط به دانشگاه فرهنگیان، ۳۰ میلیارد مربوط به معاونت پرورشی، ۳۰۰ میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان و ۲۰۰ میلیارد برای پرداخت هزینه‌های آب و برق مدارس مصوب شد که در جمع بیشتر از ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

زاهدی با گلایه‌ای در خصوص نظام رتبه‌بندی معلمان که اکنون در دولت مصوب شده است،‌ تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان که در دولت مصوب شده است مطابق آنچه در سند تحول بنیادین است، عمل نکرده و اینکه منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را به تصویر بکشد و همه آرزو کنند یک روز معلم شوند را در این رتبه‌بندی ندیدیم.

وی افزود: باید کاری کنیم کسانی که دکترا می‌گیرند آرزوی معلم شدن داشته باشند و به نظر می‌رسد برنامه‌ای که وزارت علوم برای اساتید خود دارد در آموزش و پرورش نیز می‌توان برای معلمان اجرا کرد.

نظر شما