شناسهٔ خبر: 103281 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هشت صبح

تابش «نور» عدالت اجتماعی با مشارکت در کارآفرینی

موسسه اعتباری نور یکی از موسساتی است که هویت خود را اجتماعی شکل داده و اهداف اجتماعی را بر اهداف اقتصادی خود ارجح می داند. به همین دلیل حضور در برنامه ها و ارائه طرح های حمایتی و اجتماعی جایگاه برند این موسسه را به برندی اجتماعی تبدیل کرده است.

به گزارش «نماینده»، ایجاد اشتغال و حمایت از اشتغالزایی و کمک به کارآفرینی یکی از مواردی است که به صورت جدی در این موسسه پیگیری می شود.  

در شرایطی که معضل بيكاري مسئله‌ جدي فراروي اقتصاد كشور است  استقرار عدالت اجتماعي بدون توجه كامل به برطرف کردن اين معضل وبدون توجه به سازوكارهاي آن امكان پذير نخواهد بود. موسسه اعتباری نور که به عنوان اولین موسسه اعتباری اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده است توجه به معضلات اجتماعی  و برطرف کردن آن را یکی از مهمترین اهداف و چشم اندازهای خود در نظر گرفته است.  

بی شک نقش مؤثر نظام بانكي كشور در تحقق اصل چهل وسوم قانون اساسي جمهوري اسلامي كه به «تأمين شرايط و امكانات كار براي همه به منظور رسيدن به اشتغال كامل و قراردادن وسايل كار دراختيار همه كساني كه قادر به كارند، ولي وسايل كار را ندارند، در شكل تعاوني و از طريق وام بدون بهره يا هر راه مشروع ديگر» کمک می‌کند.  

کارنامه و سابقه‌ی درخشان موسسه‌ی اعتباری نور تا به امروز گواه موفقیت‌ها و دستاوردهای این موسسه در راستای ارائه‌ی خدمات بانکداری اجتماعی است. این موسسه تا به امروز موفق به ایجاد ۲۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۴۰۰۰۰ شغل غیرمستقیم شده‌است. اعطای خرده‌وام به بنگاه‌های کوچک اقتصادی و مشارکت با کارآفرینانی که به توسعه‌ی اقتصادی کشور کمک می‌کنند، کمک به ازدواج محرومین، تاسیس مراکز توان‌بخشی و نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تاسیس درمانگاه و ساخت مدرسه تنها بخشی از فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ی این موسسه است.

بانکداری اجتماعی عرصه‌ای جدید و موفق برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی است. در این نظام بانکداری بهره‌بری از سود اقتصادی دوشادوش با بهبود سطح زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست حرکت می‌کند.  

به این معنی که در این‌جا افزایش سود تنها هدف مجموعه نیست. در موسسه‌ی اعتباری نور اعتبارات حاصل از سپرده‌ها در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌شود که علاوه بر داشتن سود اقتصادی، گامی ماندگار در بهبود شرایط زندگی مردم، رسیدن به عدالت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست برداشته شود.  

در واقع در این موسسه سودرسانی به کل جامعه هدف است نه افرادی خاص. لذا به دنبال ایجاد انتفاع برای عده‌ی معدودی از افراد جامعه نیست. این الگویی است که در دنیا جواب خود را پس داده‌است.  

در سال‌های بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ که بحران اقتصادی در دنیا گریبان مردم و بسیاری از بانک‌ها را گرفته بود، بانک‌های اجتماعی با داشتن نرخ رشد سالانه بیش از ۳۰ درصد توانستند با موفقیت دوران بحران را پشت سر بگذارند. در این سال‌ها میلیون‌ها نفر در اروپا و آمریکا شغل، سرمایه و خانواده‌ی خود را از دست دادند. عبور موفق بانک‌های اجتماعی از سال‌های بحران اقتصادی نشان داد که تامین مالی اجتماعی می‌تواند تا چه اندازه الگویی موفق در نظام بانکداری باشد. دارایی بانک‌های اجتماعی در سال‌هایی به دوبرابر رسید که بسیاری از بانک‌های دیگر ورشکست شدند.  

نظر شما