شناسهٔ خبر: 103191 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

صادرات یک میلیارد دلاری جنرال موتورز از هند

خودرو43 جنرال موتورز با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در هند، ظرف چند سال آینده، این کشور را به یک قطب صادرات جهانی خودرو تبدیل می‌کند.

به گزارش «نماینده»، این خودروساز آمریکایی که ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۸۰ هزار خودرو را در هند دارد، این ظرفیت را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲۰ هزار دستگاه کاهش می‌دهد زیرا تولیدش را در یک کارخانه کاهش داده و ظرفیت تولید کارخانه دیگرش در هند را اندکی افزایش می‌دهد.

بازار خودروی هند در چند سال گذشته رشد کندی داشته و فروش آن کمتر از سه میلیون خودرو بوده است اما تحلیلگران انتظار دارند تا سال ۲۰۲۰ هند به سومین بازار بزرگ خودروی سواری در جهان پس از چین و آمریکا تبدیل شود.

با وجود دو دهه حضور در هند، فروش جنرال موتورز در این کشور در حال کاهش است و این شرکت همچنان ضرر می‌کند. جنرال موتورز در سال منتهی به مارس ۳۸.۵ میلیارد روپیه (۶۰۴ میلیون دلار) در هند ضرر کرد با اینهمه ماری باررا، مدیرعامل این خودروساز اظهار کرد که جنرال موتورز مطمئن است که کسب و کار سودآوری را در هند ایجاد می‌کند.

خودروسازان غربی مانند جنرال موتورز، فولکس واگن و فورد موتور برای افزایش فروش در هند تقلا می‌کنند در حالیکه بازار این کشور تحت نفوذ خودروسازان کره‌ای و ژاپنی مانند هیوندای موتور و سوزوکی موتور است که مدلهای ارزان قیمت قابل توجهی را عرضه کرده اند.

کندی اقتصادی اخیر هند خودروسازان غربی را با ظرفیت تولید مازاد بر تقاضا مواجه کرده است. این امر موجب شده برخی از خودروسازان مانند فورد و فولکس واگن برای استفاده از ظرفیتشان و سود بردن از هزینه پایین نیروی کار در این کشور، صادراتشان را افزایش دهند.

سرمایه گذاری جنرال موتورز در هند بخشی از سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری است که این شرکت اعلام کرده تا چند سال آینده برای طراحی خانواده جهانی جدید خودروهای شورولت با همکاری سایک موتور چین انجام خواهد داد.

جنرال موتورز دو کارخانه در هند دارد که یکی در ایالت گجرات و دیگری در ماهاراشترا است و این دو کارخانه به اتفاق بیش از ۲۸۰ هزار خودرو در سال تولید می‌کنند. کارخانه گجرات با حداکثر ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار خودرو در سال، تا اواسط سال ۲۰۱۶ تعطیل خواهد شد.

کارخانه تالگائون در ماهاراشترا ظرفیت تولید سالانه ۱۳۰ هزار خودرو را دارد که می‌تواند تا ۱۷۰ هزار هم افزایش پیدا کند. جنرال موتورز قصد دارد ظرفیت تولید این کارخانه را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲۰ هزار دستگاه افزایش دهد که ۳۰ درصد آن برای صادرات به آفریقا و خاورمیانه خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، جنرال موتورز سال گذشته تنها ۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در هند فروخت.

نظر شما