شناسهٔ خبر: 103155 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

غربی ها اراده اجرای «برجام» را ندارند / لزوم نظارت دقیق بر اجرا

سید حسین نقوی حسینی در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:حتی اگر غربیها برنامه جامع اقدام مشترک را تایید کنند، اما اراده اجرای آن و انجام تعهدات خود را نخواهند داشت، لذا نظارت دقیق بر اجرای گام به گام تعهدات ضروری است.

به گزارش «نماینده» سید حسین نقوی حسینی با اشاره به گزارش ده روز پیش وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به مجلس درباره مذاکرات هسته ای وین، اظهار داشت: این گزارش به برخی از سوالات و ابهامات موجود درباره نتیجه مذاکرات وین پاسخ داد و در عین حال برخی سوالات و ابهامات جدید نیز ایجاد شد.

وی افزود: معتقدم با بررسی جمع بندی مذاکرات و نیز توضیحات ارائه شده از طرف مذاکره کنندگان، بین داده ها و ستانده های ما توازن چندانی برقرار نیست؛ چراکه داده های ما به صورت مشخص، شفاف، کمی و قابل سنجش است و در عین حال ستانده های ما شفاف و روشن نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات مهم ما در این رابطه، حوزه «بازرسی ها» است؛ بر اساس این بازرسی ها کلیه اماکن ما به صورت ۲۴ ساعته تحت بازرسی قرار می گیرد و وقتی ما پروتکل الحاقی را می پذیریم، یعنی اجازه بازرسی ۲۴ ساعته از تمام اماکن خود را به آژانس داده ایم، بنابراین این مسئله برای ما مشکل ساز می شود.

نقوی حسینی همچنین با اشاره به محدودیت تعیین شده برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت: این مسئله نیز به مشکلات قبلی ما در ارتباط با آنها اضافه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع لغو تحریم ها نیز، ستانده های ما مشخص نیست؛ یعنی همه چیز منوط به مواردی از قبیل راستی آزمایی ها شده که سابقه رفتار آژانس در این حوزه معلوم است و مشخص نیست هدف اصلی ما از مذاکرات که لغو یکجای تحریم های ظالمانه بوده است، چقدر حاصل می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با بیان اینکه شیوه آزاد شدن سرمایه های بلوکه شده ما در توافق صورت گرفته مشخص نیست، عنوان کرد: مشخص نیست که آیا با یک سازوکار روشن این دارایی ها آزاد می شود و در اختیار ما نیز قرار می گیرد و یا مانند توافق ژنو، این دارایی ها فقط آزاد می شود اما امکان دسترسی به آن برای ما فراهم نمی شود.

نقوی حسینی در این رابطه خاطرنشان کرد: هم برخی عبارات به کار رفته مبهم است و هم روش های چند لایه ای طراحی شده است؛ در نتیجه توافق ژنو قرار بود ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های ما آزاد شود، این دارایی ها آزاد شد اما به دلیل مشکلات بانکی نتوانستیم از آن استفاده کنیم، یعنی بانکی را به عنوان نماینده خود معرفی کردیم تا این پولها در حساب ما در آن بانک واریز شود، اما پس از واریز به دلیل تحریم بانکی نتوانستیم از این دارایی ها استفاده کنیم و هنوز هم این امکان را درباره آن میزان دارایی آزاد شده نداریم.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد در این مرحله و در رابطه با بخش دیگری از دارایی های ما نیز این مسئله تکرار شود قابل پذیرش نیست.

مجلس توافق وین را یکپارچه رد یا تایید می کند / امکان ورود به جزئیات وجود ندارد

نقوی حسینی در رابطه با رویکرد مجلس در بررسی جمع بندی مذاکرات وین (برنامه جامع اقدام مشترک) و در قالب کمیسیون ویژه، گفت: نه ما و نه کنگره آمریکا نمی توانیم وارد جزئیات توافق صورت گرفته شویم؛ بلکه باید کلیت آن را رد یا تایید کنیم. این یک سند بین المللی اعلام شده و مشخص است و نمی توان در جزئیات آن تغییری ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از نتیجه بررسی مجلس نسبت به توافق صورت گرفته چگونه است، تصریح کرد: برداشت شخصی من این است که احتمالاً رویکرد مجلس به صورت تاییدی است و طرف های مقابل نیز احتمالاً تایید می کنند، اما مهم اینجاست که آنها در مرحله اجرای تعهدات سر حرف خود نمی ایستند و ما نیز به آنها اعتماد نداریم و اراده انجام تعهدات را در آنها نمی بینیم و این مسئله از تجربه ژنو تا الان و نیز فکت شیت هایی که مدام منتشر کرده اند برای ما روشن شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق وزارت امور خارجه بر اجرای تعهدات طرف مقابل در صورت تایید نتیجه مذاکرات و اجرایی شدن آن، اظهار داشت: نظارت دقیق بر اجرای نکته به نکته و گام به گام توافق صورت گرفته بسیار مهم است؛ به گونه ای که هر کدام از طرفین تعهد خود را در موعد مشخص شده انجام دهد و تا این تعهد انجام نشده، ما سراغ تعهد بعدی خودمان نرویم.

نقوی حسینی همچنین با اشاره به وجود برخی بندها در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با عنوان «مکانیزم ماشه» و برگشت سریع تحریم ها گفت: این بندها پاشنه آشیل قطعنامه شورای امنیت است و نگرانی جدی ایجاد می کند، چراکه تاکنون ما با ۱+۵ روبرو بوده ایم اما پس از این با هر کدام از این کشورها به صورت تک تک روبرو خواهیم بود.

وی درباره سازوکار موجود میان مجلس و شورای عالی امنیت ملی برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصریح کرد: مجلس کمیسیون ویژه ای را تشکیل خواهد داد و اعلام نظر خواهد کرد، شورای عالی امنیت ملی نیز برجام را بررسی و اعلام نظر خواهد کرد و نظر هر دو مرجع نیز مهم است و در این رابطه مشورت و هماهنگی صورت خواهد گرفت.

نظر شما