شناسهٔ خبر: 102998 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مردم آتش‌سوزی و تصرف جنگل‌ها را به ۱۵۰۴ اعلام کنند

جنگل43 رییس سازمان جنگل ها گفت:مردم از طریق شماره ۱۵۰۴ ما را از وقوع آتش سوزی در جنگل و مرتع، تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز در عرصه های جنگلی و مرتعی مطلع نموده واین سازمان را یاری کنند.

به گزارش «نماینده»، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آ بخیزداری کشور به مناسبت هشتم مرداد روز ملی جنگل بیانیه ای صادر کرد که متن آن بدین شرح است.
بشر در قرن بیست و یکم با سه چالش عمده؛ تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان زایی مواجه است.
جنگل ها و مراتع با جذب «دی اکسید کربن جو» به عنوان مهمترین گاز گلخانه ای، گرمایش زمین را کنترل نموده و به عنوان سدهای طبیعی کم هزینه اما اثربخش با کاهش سرعت حرکت آب، میزان نفوذ آب به سفره های زیر زمینی را افزایش و در نتیجه وقوع سیلاب های مخرب را کاهش که حفظ منابع آب و خاک را بدنبال دارد. امروزه نمی توان از نقش موثر جنگل ها در حفظ تعادل اکوسیستم ها، کنترل آلاینده ها و تولیداکسیژن، ایجاد شادابی و نشاط و حفظ حیات وحش چشم پوشی نمود بگونه ای که حفظ جنگل ها به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار هر کشور به شمار می آید.
بدون شک برای حل مشکلات زیست محیطی در سطح ملی از قبیل خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، رودخانه ها، قنوات و چشمه ها، بیلان منفی سطح سفره آبهای زیرزمینی، فرونشست زمین، گسترش کانون های بحرانی بیابان زا و گردوغبار چاره ای موثرتر از حفظ و احیای جنگل ها و مراتع، گسترش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری واجرای عملیات بیابان زدایی وجود ندارد.
حفاظت ازجنگل ها به عنوان سرمایه ملی یک وظیفه عمومی بوده که تحقق این مهم قطعاً با مساعدت و همراهی آحاد ملت عزیز ایران اسلامی و مسئولین محترم دستگاههای حاکمیتی و دولتی محقق می گردد.
سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورحداکثر تلاش خود را در جهت حفاظت، احیاء،   توسعه و بهره برداری پایدار از این منابع خدادادی به عنوان امانت گذشتگان و سرمالیه آیندگان بکار گرفته و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید، علیرغم محدودیت های موجود، با بهره برداری از مشارکت مردم و جوامع محلی، راهبردهای اساسی جامع نگر را در ارتقای فرهنگ حفظ و احیای پایدار جنگل ها اتخاذ نموده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
از مردم عزیز و مسئولین محترم کشورمان بخاطر دغدغه دلسوزانه در زمینه تخریب منابع طبیعی و بویژه جنگل ها صمیمانه سپاسگزاری نموده و از محضرشان تقاضا داریم از طریق سامانه ۱۵۰۴فرزندان خود را در سازمان منابع طبیعی کشور از وقوع آتش سوزی در جنگل و مرتع، تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز در عرصه های جنگلی و مرتعی مطلع نموده و در این مسیر همچون گذشته یاریگر باشند.
از خداوند بزرگ سلامتی و توفیق روز افزون همه تلاشگران در عرصه حفظ و احیای منابع طبیعی کشور را خواستاریم.
خداکرم جلالی معاون وزیرجهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور"

نظر شما