شناسهٔ خبر: 102937 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

چرا اعلام آمادگی ولایتی برای حضور در سازوکار وحدت اصولگرایان تا کنون عملیاتی نشده؟

گزارش انتخاباتی-تصویر تلاش های وحدت در حالی دنبال و پیگیری می شود که اخباری مبنی بر ناهماهنگی برخی از احزاب در سامانه وحدت شنیده شده، نوک پیکان این افراد و احزاب به سمت ولایتی است.

گروه سیاست «نماینده» / اصولگرایان با طراحی سامانه وحدت و همگرایی پیروز انتخابات مجلس در دوره های هفتم، هشتم و نهم شدند، در دوره هفتم اصولگرایان با پرچم ائتلاف آبادگران به صحنه آمدند ائتلافی که پیش از این نیروهای انقلاب را پیروز دومین دوره انتخابات شورای شهر تهران کرد اما در انتخابات مجلس هشتم و نهم سازوکار جدیدی مهندسی شد چراکه اصولگرایان جبهه ای تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایان تشکیل دادند.

در انتخابات مجلس هشتم سه ضلع اصولگرا این جبهه را مدیریت می کردند. سید شهاب الدین صدر به نمایندگی "جبهه پیروان خط امام و رهبری"، علی رضا زاکانی به نمایندگی "اصولگرایان تحول خواه" و علی اصغر زارعی از سوی "گفتمان سوم تیر" سه ضلع جبهه متحد در انتخابات مجلس هشتم بودند(در آن مقطع هنوز جبهه پایداری انقلاب اسلامی اعلام موجودیت نکرده بود) و شهاب الدین صدر مسئولیت دبیر اجرایی جبهه را برعهده گرفت و با همین سازوکار اصولگرایان قاطبه مجلس هشتم را در دست گرفتند. اما در انتخابات مجلس نهم دایره مرکزی جبهه از گستردگی بیشتری برخوردار شد به دلیل اینکه برخی از چهره های شاخص که مدت ها از فعالیت های تشکیلاتی، حزبی فاصله گرفته بودند در این سامانه بازتعریف شدند یکی از آن افراد علی اکبر ولایتی بود.

زاکانی که سابقه حضور در سازمان وحدت اصولگرایان را داشت با رای اعضاء به عنوان رئیس جبهه، منوچهر متکی دبیر اجرایی و علی اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد در انتخابات مجلس نهم شدند، نیروهای دیگری همچون حسین فدایی، محمد رضا باهنر، اسدالله بادامچیان و محمد نبی حبیبی در این سازوکار نقش ایفاء می کردند و باردیگر کلید واژه «وحدت» اصولگرایان را برای سومین دوره راهی میدان بهارستان کرد تا نوبخت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رسید.

" ولایتی یکی از اعضای کمیته ۳ نفره وحدت اصولگرایان در کنار دو چهره پیشکسوت اصولگرایی دیگر یعنی غلامعلی حدادعادل و مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی بود که با درخواست آیات مهدوی کنی و یزدی وارد کمیته وحدت اصولگرایان شد".

او قبل از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری خود را در مکانیزم وحدت کاندیداهای اصولگرا قرار داد و در چند نشست خبری از همگرایی سه چهره صاحب نام در آوردگاه انتخابات سخن می گفت اما در نهایت از این موضع عبور کرد و تاپایان در صحنه رقابت باقی ماند.

عملکرد این عضو پیشین جبهه متحد با شکاف در اردوگاه اصولگرایان آنهم در آوردگاه مهم و حساسی همچون انتخابات ریاست جمهوری پیوند خورده است البته به غیر از وی دو کاندیدای اصولگرای دیگر در صحنه حضور داشتند اما نام  آنها درفهرست ائتلاف ثبت نشده بود.

اصولگرایان بدون شک باید با آسیب شناسی انتخابات ریاست جمهوری، خود را برای پارلمان دهم آماده کنند، آمادگی جهت حضور در میدان رقابت مدت ها ست اعلام شده است. اولین بار حجت الاسلام سید رضا تقوی با هماهنگی مرحوم آیت الله مهدوی کنی چراغ جلسات شورای همگرایی اصولگرایان را روشن کرد و این روزها نیز نشست سه جانبه با حضور حزب موتلفه، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری در حال برگزاری است و تاکنون توانسته نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. همچنین چهره های اصولگرایی همانند محمد رضا باهنر و محمد نبی حبیبی با اعلام مواضعی «وحدت» را در مقطع فعلی برای اصولگرایان مهم می دانند و دراین راستا تلاش خود را برای تحقق سامانه وحدت به کار بسته اند.

محمد رضا باهنر، ۲۸ سال سابقه حضور در پارلمان دارد و در تمامی دوره ها با تابلو و گفتمان اصولگرایی وارد خانه ملت شد به همین جهت آشنایی کاملی با مقررات و ساختار پارلمان ایران دارد به طوری که وقتی در برنامه تلویزیونی صندلی داغ شرکت کرد به مزاح گفت: من کاری غیر از بررسی طرح و لایحه، استیضاح ندارم، فقط در دوره اول و ششم در مجلس نبودم. مهندس اصولگرایان سنتی که پس از درگذشت عسگراولادی رئیس جبهه پیروان شد اولین موضع را نسبت به پیشنهاد انتخاباتی محمد رضا عارف مبنی بر ائتلاف بخشی از اصولگرایان(از دید او اصولگرایان معتدل) با اصلاح طلبان اتخاذ کرد و در جلسه شورای مرکزی جامعه مهندسین خطاب به این چهره شاخص اصلاح طلب تاکید کرد: به ائتلاف با اصلاح طلبان فکر نمی کنیم؛ آنچه برای ما حائز اهمیت است ائتلاف و وحدت اصولگرایان در این دوره از انتخابات است.

تلاش های وحدت در حالی دنبال و پیگیری می شود که اخباری مبنی بر ناهماهنگی برخی از احزاب در سامانه وحدت شنیده شده است. نوک پیکان این افراد و احزاب به سمت ولایتی است. حسین فدایی در نشست حزب موتلفه اسلامی، لاریجانی و حامیان وی را در دایره وحدت گنجاند و گفت: راهبرد اصولگرایان ائتلاف حداکثری از جلیلی تا لاریجانی است.

مواضع دبیرکل جمعیت ایثارگران درحالی بیان شد که اواخر سال گذشته علی اکبر ولایتی در گفتگویی با سالنامه «مثلث» آمادگی خود را برای همکاری با اصولگرایان در انتخابات مجلس اعلام کرد و گفته بود که: «در انتخابات مجالس گذشته هم اگر امکان کمک وجود داشته این کار را کرده‌ام و اگر از سوی بنده کمکی لازم باشد حتما این کار را خواهم کرد».

آمادگی ولایتی اواخر سال گذشته رسانه ای شد اما تا به امروز احزاب شاخص و فعال، چراغ سبزی به این پیشنهاد نداده اند از این رو انتظار می رود احزاب دیگری که در مرکزیت جبهه ی سیاسی عضویت پیدا کرده اند در مسیر واحد و هم صدا با اصولگرایان دیگر حرکت کنند و از عدم وحدت در جلسات داخلی سخن نگویند.

انتخابات مجلس هشتم نیز برخی از همین افراد وقتی در سازوکار اصولگرایان قرار نگرفتند در ائتلافی تحت عنوان صدای ملت حضور یافتند، ائتلافی که اصلاح طلبان نیز در آن بودند.علی عباسپورتهرانی، حسن غفوری فرد، حمید رضا کاتوزیان و امیدوار رضایی اصولگرایانی بودند که پس از قرار نگرفتن در فهرست اصولگرایان توسط علی مطهری «صدای ملت» را تشکیل دادند. بعضی از این افراد در احزاب اصولگرا عضویت داشته و دارند.

علی عباسپور تهرانی فرد چهاردوره در مجلس و سه دوره رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بود، او اخیرا در گفتگویی به ویژگی های مجلس معتدل پرداخت و پیسنهاد داد: افراد متنفذ در اصول گرایی بایدنهایتا افرادی را که تندروی ندارند و مشکلات جامعه را درک می کنند و برای آن راه حل دارند وارد انتخابات کنند تا این ها بتوانند فهرست اصلی تفکر اصول گرایی را شکل دهند.

پس از ورود میرزاده به دانشگاه آزاد حکم ریاست واحد علوم و تحقیقات به اسم او زده شد. اخیرا هم یکی از سایت های خبری پرده از برگزاری جلسات انتخاباتی در دانشگاه آزاد برداشت.

براساس خبرمنتشر شده قرار است افرادی چون محسن هاشمی، علی عباس‌پور و سید طه هاشمی که تا کنون خبری از استعفای آنان منتشر نشده است، به عنوان نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند. در صورت فرا رسیدن موعد نام نویسی این افراد به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس، تخلف آنان از قانون انتخابات و بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد محرز خواهد بود.همچنین شنیده شده روزهای جمعه اتاق فکر انتخاباتی با حضور چهره های شاخص اصلاح طلبان نظیر «ه.ر»، «ح.خ» و «ع.ا.ن» در دانشگاه آزاد برگزار می شود.

فروزندهلطف الله فروزنده"سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی" در گفتگو با «نماینده» بروحدت نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس دهم تاکید کرد و گفت: اگر رقابت درون گفتمانی در ما ایجاد شود بهره برداری آن را جریان دوم خرداد و مخصوصا جریان افراطی خواهد کرد و ما جریان افراطی را برای سیستم سم می دانیم.

وی با اشاره به حضور و نقش آفرینی ایثارگران برای تحقق وحدت در جریان اصولگرا، می گوید: ما به عنوان جمعیت ایثارگران اگر به فرض فردا در لیست نهایی مجلس یک نفر از بچه های ما نباشند ولی اصولگرایان به وحدت رسیده باشند آن وحدت را ترجیح می دهیم و کاملا به وحدت اعتقاد داریم تا اینکه خدای ناکرده لیستی بیاید که در آن بچه های ما باشند اما اختلاف در بین اصولگرایان هم باشد، ما اختلاف را مناسب نمی دانیم.

سخنگوی جمعیت ایثارگران اختلاف اصولگرایان در مقطع فعلی را خطرناک عنوان کرد و اظهارداشت: اصولگرایان اگر اختلاف کنند، امکان بازگشت چهره‌های مجلس ششم در مجلس آینده وجود دارد؛ البته معتقدم مردم ما هوشیار هستند و اجازه نمی دهندمجلس ششم تکرار شود اما با این حال ما وظیفه داریم این مسائل را برای مردم بیان کنیم.

پیام فروزنده به عنوان فعال سیاسی اصولگرا به همفکران خود وحدت و همگرایی است، پیامی که باید از سوی کنشگران سیاسی در سه یا چند ضلع اصولگرا مورد توجه قرار گیرد چراکه حرکت جداگانه و یا پیوستن به عاملان عدم وحدت برای نیروهای اصولگرا سنگین تمام خواهد شد، رصد رسانه های زنجیره ای حاکی از القاء ایجاد انشعاب و دودستگی در بین نیروهای انقلاب است.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد که در اختیار اتاق فکر اصلاح طلبان و شورای راهبردی انتخابات قرار گرفته پیش این چندین گزارش در راستای اختلاف اصولگرایان منتشر کرده است، این رسانه از اختلاف انتخاباتی میان دو نهاد روحانی آغاز و امروز به "احمدی نژاد فرصت یا تهدید برای اصولگرایان" رسید.  از این رو از اصولگرایان بویژه نیروهایی که همواره برنقش جامعتین تاکید می کنند انتظار می رود با آسیب شناسی از گذشته در ریل همگرایی همفکران قرار گیرند و از تهیه خوراک برای رسانه و احزاب اصلاح طلب پرهیز کنند.

برخی از اصولگرایان باید به این نکته اذعان داشته باشند "تشکیل شوراهای جدید و یا فعالیت و نقش آفرینی احزاب عضو" در راستای همگرایی و صف واحد اصولگرایان باشد در غیراینصورت منجر به انشعاب و اختلاف خواهد شد ضمن اینکه در بیرون خانواده اصولگرایان (جریان رقیب) به این عدم وحدت، دل خوش کرده اند.چنانچه حسین فدایی به صراحت گفت:می‌دانيم یک خناسانی وجود دارند که نمی‌گذارند بین اصولگرایان پیوندی برقرار شود و تلاش می‌کنند که فاصله‌ها را زیاد کنند. لذا ما باید سعه صدرمان  را بالا ببریم تا بتوانیم راهبرد وحدت حداکثری را مدیریت کنیم.

تاکنون نشست اضلاع سه گانه اصولگرایان و چهره هایی همچون باهنر، حبیبی، فدایی و زاکانی درقالب کارگردانان و یا بازیگران وحدت سناریوی همگرایی می نویسند تا اصولگرایان براساس همین سنارویو و نه شکاف و انشعاب در مقابل اصلاح طلبان رقابت کنند.

نظر شما