شناسهٔ خبر: 102839 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کاتب:

کمیسیون بودجه با سیف درباره میزان مطالبات ارزی اختلاف دارند

کمیسیون برنامه و بودجه سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اختلاف نظر میان اعضای کمیسیون بودجه با رئیس بانک مرکزی درباره میزان پول‌های بلوکه‌شده کشور خبر داد.

به گزارش «نماینده» غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلیات جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امروز، کمیسیون میزبان رئیس کل بانک مرکزی، معاونان سازمان مدیریت و دیوان محاسبات مجلس بود که جهت ارائه توضیح درباره میزان دقیق ارز کشور در خارج از کشور به محل کمیسیون آمده بودند.

وی از اختلاف نظر میان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با رئیس بانک مرکزی درباره میزان پول‌های بلوکه‌شده کشور خبر داد و اظهار داشت: بانک مرکزی این میزان را ۲۹ میلیارد دلار بیان می‌کند در حالی که اعضای کمیسیون، این رقم را بسیار بالاتر از این مقدار می‌دانند.

کاتب در نقل قول از سیف گفت: منابع بانک مرکزی که بلوکه شده و آزاد خواهد شد ۲۳میلیارد دلار بوده که با شش تا هفت میلیارد دلار بلوکه شده متعلق به دولت جمعاً ۲۹ میلیارد دلار می‌شود.

وی به انتقاد رئیس بانک مرکزی از ارقام حدسی و گمانی که موجب سردرگمی افکار عمومی نسبت به میزان واقعی پول‌های بلوکه‌شده می‌شود اشاره کرد و افزود: به گفته آقای سیف، ۲۲ میلیارد دلار نیز نزد شرکت نیکو در چین به‌عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات سپرده شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پافشاری نمایندگان بر بررسی دقیق‌تر میزان پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در خارج از کشور به‌رغم توضیحات سیف گفت: مقرر شد دیوان محاسبات با همکاری بانک مرکزی رقم دقیق مطالبات ارزی کشور را تعیین و نتیجه آن را تا دو هفته آینده به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پایان بر لزوم اعلام رقم دقیق مطالبات ارزی به‌صورت مستند تأکید کرد.

نظر شما