شناسهٔ خبر: 102719 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نماینده مجلس: تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی آغاز شده است/ مقیمی: فعالیت ها خلاف قانون است

انتخابات/431 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی سخن گفت و معاون سیاسی وزیر کشور هم پاسخ داد: فعالیت‌های زودرس انتخاباتی در فضای مجازی خلاف قانون است.

به گزارش «نماینده» میزگرد سیاسی با موضوع نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات آینده مجلس در رادیو گفتگو با حضور روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی، حسن مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور کشور و قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

قاسم جعفری در ابتدای این برنامه با بیان اینکه یکی از عیوب دموکراسی این است که فضای انتخاباتی بر همه ابعاد زندگی چتر می اندازد، گفت: ما افرادی را سراغ داریم که برای نمایندگی مجلس بیش از یک سال و نیم است رویکرد انتخاباتی را اتخاذ کرده اند.  این رویکرد هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی وجود دارد.

تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی آغاز شده است

وی با اشاره به اظهارات رحمانی فضلی وزیر کشور مبنی بر برخورد با متخلفین در خصوص فعالیت زودرس انتخاباتی اظهار داشت: به نظر می رسد اولتیماتوم وزیر کشور خیلی جدی نبوده است زیرا در عملی هیچ واکنشی دیده نمی شود در حالی که امروز برخی افراد برای انتخابات فعالیت می کنند که فعالیت های آنان در فضای مجازی با خیال راحت تری انجام می‌شود زیرا گمان می کنند کسی پیگیر این موضوع نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ارسطو می گوید که یکی از آسیب های جدی در نظام های دموکراسی، دسیسه های انتخاباتی است. یعنی کسی خودش را عرضه می کند ولی توانمندی های واقعی خودش را نمی‌گوید و یا به نوع دیگری بیان می کند. در همین راستا فضای مجازی خصوصیاتی پیدا کرده است که باعث شده این تدلیس راحت تر باشد زیرا افراد در فضای مجازی احساس راحت تری دارند. به عنوان مثال در این شبکه ها نیازی به ارائه دلیل نیست، یعنی فردی یک حرفی را می زند و کسی نمی تواند سندی از آن بخواهد.

وی افزود: این شبکه ها به نوعی تاثیر چهره به چهره را دارند زیرا به نوعی با مخاطب خودش مستقیم حرف می زند. در فضای مجازی یارگیری ها کم هزینه است و سرعت انتقال مطالب را بدون روتوش افزایش می دهند و به همین جهت امکان شایعه سازی خیلی بالا است، ضمن اینکه افکار عمومی را به راحتی می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

وی به تاثیر فضای مجازی در حوادث فتنه سال ۸۸ اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ با اینکه در زمان خاص همه چیز آرام به نظر می رسید ولی به دلیل ارتباط در فضای مجازی، به راحتی افراد با هم در یک جا قرار می گذاشتند و در حالی که انتظار ندارید متوجه می شوید در زیر پوست شهر اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

جعفری با اشاره به دیگر معضلات شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات این است که افراد به راحتی می توانند در زندگی خصوصی دیگران سرک بکشند و خودشان را طور دیگری نشان دهند. این امر به شکل نامرئی اتفاقاتی می‌افتد که البته در این زمینه قانون هم داریم.

وی اضافه کرد: در موضوع هسته ای نیز استراتژی دشمن این است که در نسل جدید با اعمال بمباران اطلاعاتی، آن را برای ایشان کم اهمیت جلوه بدهد که در گذشته نیز چنین وضعیتی بوده است و سعی می کنند افراد را سبک مغز بار بیارند و به همین جهت امیرالمومنین به برخی افراد می گوید، شما مثل گوسفند فربه هستید که از گله جدا کرده اند و برای ذبح او را می برند.

جعفری با اشاره به موضوع شبکه ملی اینترنت گفت: ما از وزارت ارتباطات انتظار داریم که شبکه ملی اینترنت را راه اندازی کند، زیرا ما با توسعه شبکه های اطلاعاتی داریم اطلاعات بیشتر به دشمن می دهیم تا او بر ما تسلط پیدا کند.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت قوانین مجلس نیز در این زمینه دچار نقص است، اگر یک فردی که چهره شناخته شده ای هم نیست بخواهد در انتخابات خودش را معرفی کند، نمی‌تواند در عرض یک هفته چنین کاری انجام دهد.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی با تقسیم بندی فضای مجازی بر افکار عمومی به بلند مدت و کوتاه مدت، گفت: افراد به شدت سرگرم فضای مجازی هستند که فضای انتخاباتی یکی از همین موارد است. بر اساس امار وزارت ورزش و جوانان، جوانان روزانه نزدیک به ۹ ساعت از وقت خود را برای شبکه های اجتماعی صرف می‌کنند که بیش از ۹۰ درصد آنها نامناسب است و در نتیجه این فکر در انتخابات هم تاثیرات خودش را می گذارد.

وی به پیامدهای استفاده بیش از حد از این شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار، سال گذشته ۸۰ درصد از دانش آموزانی که از این شبکه ها استفاده می کنند، معدلشان بین ۱۲ تا ۱۴ شده است. بر اساس آمار موسسه "خانواده امن"، ۸۹ درصد از محتویات چت ها غیر اخلاقی است و این عدد را هم وزارت ارتباطات نیز بیان کرده است که از طریق شبکه های اجتماعی موبایلی صورت می گیرد.

وی به پیامدهای بلند مدت این شبکه ها اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای این موضوع تردیدی است که مردم نسبت به حکومت پیدا می کنند وهمچنین این وضعیت را مسئولین نیز به مردم پیدا می کنند و این باعث می شود که قطعا تاثیرات خودش را بر انتخابات خواهد گذاشت.

مومن نسب در خصوص تاثیرات کوتاه مدت استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات اظهار داشت: مدیریت بسیاری از این شبکه های اجتماعی در صهیونیسم انجام می شود و به همین دلیل تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران را نقض می کنند و بسیاری از این قوانین هم قابل پیگیری و پیشگیری نیست، زیرا بستر این فضا در رژیم صهیونیستی است و امکان اعمال قانون در آن نیست.

وی ابراز نگرانی کرد: ترس بنده از این است که آسیب های جدی که این موضوع به کشور می زند، بعضا غیر قابل جبران باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور: هرگونه فعالیت زودرس انتخاباتی در فضای مجازی خلاف قانون است

در ادامه حسن مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص فعالیت زودرس انتخابات گفت: این اقدام خلاف قانون است و اگر هر کسی با چنین چیزی مواجه شد می تواند آن را اطلاع دهد و در این زمینه هر گونه فعالیت مجازی و واقعی فعالیت زودرس محسوب می شود.

نظر شما