شناسهٔ خبر: 102627 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سبحانی‌نیا در واکنش به تهدیدات نظامی آمریکا پس از توافق

آمریکا بداند دوران قانون جنگل به سرآمده است / لزوم برخورد سازمان ملل با ادبیات زورگویانه آمریکا

سبحانی نیا43 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا باید بداند دوران قانون جنگل به سر آمده است، گفت: خواسته ما از تشکیلات عریض و طویل سازمان ملل آن بوده که با این ادبیات آمریکا برخورد کند.

به گزارش «نماینده» ​حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا امروز در مشهد با اشاره به تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران پس از توافق وین اظهار کرد: آنچه پس از توافق وین از مقامات آمریکایی مشاهده کرده‌ایم، نوعی ادبیات نادرست، زورگویانه و کاملا مغایر با مفاد توافق وین است.

وی افزود: رفتار آمریکا باید در چارچوب توافق باشد، اگر بناست از این گزینه‌های نظامی روی میز، ادبیات تهدید و زورمدارانه استفاده کند پس چه تفاوتی با پیش از توافق داشته؟ اگر این ادبیات زورمدارانه مفید بود پس چرا آمدند و با ایران نشستند و مذاکره کردند؟

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حتی اگر اوباما به دلیل پاسخ به اختلافات داخلی و ایستادگی در برابر حزب رقیب گزینه نظامی را پس از توافق وین مطرح کرده باشد باز هم مطابق با منشور سازمان ملل خلاف بوده و هیچ کشوری اجازه تهدید کشور دیگر را ندارد.

سبحانی‌نیا با اشاره به اعترافات جان کری در جلسه کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا یادآور شد: جان کری در این جلسه خود اعتراف کرده که اگر تهدید و تحریم در مورد ایران جواب می‌داد کار به اینجا نمی‌رسید، آمریکا فهمیده که با تهدید، زور و ارعاب نمی‌تواند در مورد ایران سیاست خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند دوره آن گذشته که ادبیات تهدید آمیز و زورمدارانه وی ارزشی برای ایران داشته باشد و آنچه محرز و مشخص بوده چنین رفتار و ادبیاتی از سوی آمریکا اصل توافق را زیر سوال می‌برد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که آمریکا بیش از ما به این توافق نیاز دارد در غیر این صورت چه دلیلی داشت که جان کری ۱۸ روز در وین محکم بایستد و بگوید هستیم تا به توافق برسیم.

سبحانی‌نیا ضمن هشدار به آمریکایی‌ها گفت: آمریکا باید بداند برگشت ایران به جایگاه نخستش هیچ هزینه‌ای ندارد و از آنجایی که آمریکا به این توافق نیاز داشته باید ادبیات خود را اصلاح کرده و خود را متعهد به برجام بداند.

وی تصریح کرد: آمریکا باید این موضوع را بداند که دوران قانون جنگل به سر آمده و امروز ملت‌ها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به ادبیات زورگویانه آمریکا تمکین نمی‌کنند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست چون کشوری از توانمندی‌هایی برخوردار بوده رفتار ارباب و رعیتی با سایر کشورها داشته باشد و امروز خواسته ما از تشکیلات عریض و طویل سازمان ملل آن بوده که با این ادبیات آمریکا برخورد کند.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه آمریکا جرات حمله نظامی به ایران را ندارد، ادامه داد: هر چند آمریکا جرات حمله نظامی را ندارد اما دستگاه دیپلماسی ما نیز نباید در برابر چنین تهدیدها و اظهاراتی سکوت کند.

وی یادآور شد: دولت باید به سازمان ملل و مجامع بین‌المللی شکایت خود را اعلام کرده تا این تهدیدات نظامی آمریکا در مجامع بین‌المللی ثبت و منعکس شود.

نظر شما