شناسهٔ خبر: 102570 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تلاش دو حزب آمریکا برای مصادره توافق هسته‌ای به نفع خود

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به نزاع به وجود آمده در کنگره آمریکا گفت: جمهوری‌خواهان توافق را حاصل تحریم‌های زمان خود و دموکرات‌ها نیز این پیروزی کار دولتی دموکرات‌ها می‌دانند.

به گزارش «نماینده» "فواد ایزدی" با اشاره به اینکه جمهوری خواهان توافق را حاصل تحریم ها و تلاش های خود می دانند، گفت: با توجه به این تفکر جمهوری خواهان، دموکرات‌های آمریکا معتقد هستند اوباما که شخصی دموکرات است اجماع جهانی علیه ایران را ایجاد کرده است از سوی دیگر،   راه این دو حزب متفاوت بوده اما هدف هر دو یکی است که آن هم محدود کردن ایران در همه معادلات جهانی می‌باشد.

وی ادامه داد: هر دو حزب حاکم در آمریکا به دنبال دستیابی به حفظ تحریم‌ها علیه ایران هستند که مبادا تحریم‌ها علیه ایران کم‌رنگ شود. احزاب آمریکا معتقد هستند که می‌خواهیم با ایران مبارزه کنیم بنابراین نباید به آن‌ها اجازه هسته‌ای شدن را بدهیم چرا که مبارزه با ایران هسته‌ای بسیار دشوارتر از ایران بدون اهرم هسته‌ای است.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها با رضایت کامل توافق کردند یا مقاومت ایران آن‌ها را به توافق واداشت، تصریح کرد: آمریکایی‌ها نیازمند توافق بودند زیرا تحریم‌ها در حال فروپاشی بود، گواه این امر هم فکت شیت آمریکایی بعد از توافق لوزان بود. آمریکایی‌ها معتقد هستند اصلی‌ترین هدف توافق استوارتر کردن تحریم‌ها علیه ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از هم پیمانان آمریکا مایل به ادامه تحریم‌ها علیه ایران نبودند. در تاریخ ۷ می ۲۰۱۵، ۱۵۰ نفر از نمایندگان کنگره برای اوباما نامه نوشتند که اگر توافق انجام نشود، همه تحریم‌ها فروخواهد ریخت. پس آمریکا نیاز به توافق داشت چون می‌خواست همه برنامه‌های نظامی، هسته‌ای و داخلی ایران را کنترل کند. پس راه اول و آخر برای آمریکا توافق با ایران بود.

 

نظر شما