شناسهٔ خبر: 102403 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد:

گمانه زنی ها در خصوص کمیسیون ویژه بررسی برجام/ حساسیت مجلس نهم نسبت به دستاوردهای هسته ای

صحن مجلس/2 آخرین سه شنبه تیرماه، مجلس شورای اسلامی آبستن خبرهای بسیاری بود به گونه ای که توجه تمام رسانه های داخلی و خارجی را به قوه قانونگذاری ایران معطوف کرده بود.

آخرین سه شنبه  تیرماه، مجلس شورای اسلامی آبستن خبرهای بسیاری بود به گونه ای که توجه تمام رسانه های داخلی و خارجی را به  قوه قانونگذاری ایران معطوف کرده بود. حضور محمدجواد ظریف  و علی اکبر صالحی در مجلس جهت ارائه پاره ای توضیحات وهمچنین  پرسش وکلای ملت تیتر یک بسیاری از رسانه ها را به خود اختصاص داد.

یکی از اخبار آن روز تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام متشکل از ۱۵ نماینده مجلس جهت بررسی دقیق و جزء به جزء متن جمعبندی مذاکرات هسته ای بود. طبق ماده  ۴۴آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت می توانند درخواست تشکیل کمیسیون ویژه در موضوعات خاص را داشته باشند که این درخواست با امضای ۱۵نماینده می تواند پس از تصویب مجلس به اجرا درآید.

بهارستان نشینان از مجموع ۲۰۹ نفر حاضر در صحن، ۱۳۶ رای مثبت، ۳۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع داده و با تشکیل این کمیسیون موافقت کردند تا یکبار دیگر اهمیت و حساسیت ویژه مجلس نهم نسبت به دستاوردهای هسته ای کشور را ثابت کند.

بنا بر دستور کار صحن علنی مجلس در هفته پس از تعطیلات نیز اعضای این کمیسیون ویژه انتخاب خواهند شد تا از همان روز کار خود را جهت بررسی متن مذاکرات انجام دهند.

در این بین بازار شایعات در خصوص اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام داغ است و هر روز رسانه ها اسامی مختلفی را به عنوان فرد احتمالی عضو این کمیسیون معرفی می کنند. این درحالی است که  فرهنگی عضو هئیت رئیسه ی مجلس به «نماینده» گفته است هنوز هیچ اسمی بصورت رسمی برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی برجام مطرح نشده است. از این رو می توان اسامی ذکر شده در بعضی از مطبوعات را تنها گمانه زنی های بی پایه و اساس دانست .

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس درخصوص شیوه انتخاب اعضا در کمیسیون های ویژه به «نماینده» گفت: هیئت رئیسه در خصوص انتخابات کمیسیون های ویژه برنامه ریزی می کند و مشخص می کند اعضای کدام کمیسیون ها می توانند کاندیدا شوند، در واقع در این حالت افراد منتخب  توسط کمیسیون ها مشخص می شوند اما در شیوه ی دوم تمام نمایندگان می توانند جهت عضویت در کمیسیون مربوطه کاندید شوند و نیاز به رأی گیری در صحن علنی است.

منادی خاطرنشان کرد: در صورتی که مقرر گردد کل اعضای مجلس می توانند کاندید شوند، فراکسیون ها در مجامع عمومی خود انتخابات برگزار می کنند و منتخبین نیز در صحن علنی کاندیدا شده و با  رأی نمایندگان انتخاب خواهد شد .

همچنین  محمد حسین فرهنگی نیز در مورد ترکیب اعضای کمیسیون اظهار داشت: ما بیشتر دنبال این هستیم که دو فراکسیون سیاسی اصلی مجلس اعضای پیشنهادی شان را با هم تفاهم کنند تا در صحن علنی کار پراکنده ای انجام نشود.

پر واضح است که فراکسیون های سیاسی مجلس می توانند در نحوه ی چینش و انتخاب اعضای این  کمیسیون اثر گذار و سرنوشت ساز باشند.

اما آن چه که بیش از چگونگی برگزاری انتخابات حائز اهمیت است صلاحیت افراد انتخابی در چنین برهه ی زمانی مهمی است .

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه ی مجلس با تأکید بر این موضوع به «نماینده» گفت: افراد انتخابی باید دارای تخصص لازم باشند ، اعضای کمیسیون ویژه باید از قبل موضوعات را دنبال کرده  و تسلط کافی بر روی آن داشته باشند.

اکنون که ما در ایستگاهی سرنوشت ساز از انقلاب کشورمان ایستادیم عمل کرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم کشوربعد ها مورد قضاوت آیندگان قرار خواهد گرفت.

پس انتظار می رود نمایندگان با دیدی تخصصی و فراجناحی و به دور از علقه های سیاسی در این کمیسیون جهت بررسی متن برجام حضور داشته باشند و تنها مصلحت کشور را لحاظ قرار دهدند.

ابراهیم آقامحمدی نیز در خصوص تعهدات ۱۵ نفر انتخابی در کمیسیون ویژه به «نماینده» گفت: اعضای کمیسیون ویژه باید مورد به مورد متن جمعبندی مذاکرات را مورد بررسی قرار دهند و از کارشناسان و اهل فن به خصوص حقوقدانان مشاوره بگیرند و متوجه باشند که این توافق در رابطه با سرنوشت کشور است. این افراد باید منافع ملی، محکمات انقلاب، ارزش ها و حقوق مردم را فراتر از هر چیز دیگری بدانند و به دقت بررسی کنند تا چه میزان منافع ملی ما در مذاکرات رعایت شده است. این کار باید بر اساس منافع ملی انجام شود، نه بخاطر قضاوت مردم یا گرفتن پست و مقام.

الا ایّ حال باید منتظر ماند و دید این برگ از تاریخ انقلاب اسلامی چگونه رغم خواهد خورد.

نظر شما