شناسهٔ خبر: 102256 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: شمانیوز

کدام بانک بیشترین سود را به سهامداران خود داد

همه ساله، تیرماه فصل برگزاری مجامع عمومی بانک ها و شرکت هاست و حال با پايان اين ماه بايد ديد كدام بانك بيشترين سود را به سهام داران خود داده است.

به گزارش «نماینده»، همه مصوبات مجامع عمومی بانک هایی که تاکنون تشکیل و سهم هر سود نیز مشخص شده به شرح ذیل است:
بانک ملت ۹۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد
بانک دي برای هر سهم ۱۰۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک انصار برای هر سهم ۲۸۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک تجارت برای هر سهم ۱۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک مهراقتصاد برای هر سهم ۱۰۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک صادرات برای هر سهم ۴۵ ریال تعیین سود کرده است.
بانک سینا برای هر سهم ۲۰۰ ریال تعیین سود کرده است.
مجمع عمومي بانک پاسارگاد نیز تشکیل لکن تعیین تقسیم سهم هر سود به چند روز آینده موکول شد. (جلسه بعدي ۱۴ مرداد ۹۴) قابل ذكر است بانك پاسارگاد در سال مالي ۹۳ به ازاي هر سهم ۴۲۱ ريال سود ساخت كه در مقايسه با عملكرد سال گذشته با ۱۹ % كاهش همراه بوده است.
بانک خاورمیانه برای هر سهم ۱۶۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک اقتصاد نوین برای هر سهم ۲۲۰ ریال تعیین سود کرده است.
بانک حکمت ایرانیان برای هر سهم ۷۰ ریال تعیین سود کرده است.
موسسه مالي و اعتباري عسگريه برای هر سهم ۹۲ ریال تعیین سود کرده است.
بانك قوامين تقسیم سود انجام نشد چون حق تقدمها ثبت نشده است و به جلسه بعدي موكول شد.
بانک شهر برای هر سهم ۱۵۰ ریال تعیین سود کرده است.
موسسه مالي و اعتباري كوثر برای هر سهم ۲۰۰ ریال تعیین سود کرده است.
در مجمع ۹۴/۱/۳۱ بانك گردشگري به دليل اختلاف حساب در خصوص صورت تفاوت سود قطعی و علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری و ذخایر گرفته شده مربوط به آن هيچ سودي تقسم نشد و به جلسه بعدي(تاريخ نامعلوم) موكول شد.
مجمع عمومي بانك سامان نيز برگزار شده است ولي متاسفانه هیچ اشاره‌ای به میزان پاداش هیئت مدیره، میزان تحقق سود به ازای فعالیت‌های بانکی و سایر موارد به طور شفاف و کامل نشده است.
مجمع عمومی عادی سالانه بانک کشاورزی هم تا به حال برگزار نشده است(تاريخ نامعلوم)
مجمع عمومي عادي سالانه بانك ايران زمين به دليل به حد نصاب نرسید اعضا برگزار نشد.
مجمع عمومي بانك سرمايه نيز برگزار شده است ولي متاسفانه هیچ اشاره‌ای به میزان پاداش هیئت مدیره، میزان تحقق سود به ازای فعالیت‌های بانکی و سایر موارد به طور شفاف و کامل نشده است.
مجمع عمومي بانک پارسيان نیز برگزار شد كه با عدم حضور نماينده بانك مركزي و نارضايتي سهامداران همراه بود. (مجمع بانك پارسيان با نارضایتی سهام داران خرد در این جلسه دو پیشنهاد از سوی هیات رئیسه برای تقسیم سود مطرح شد که پیشنهاد اول پذیرش تصمیم بانک مرکزی در خصوص تقسیم ۶ ریال سود و کنترل ریسک های احتمالی و اعطای سهام جایزه به سهام داران بود و پیشنهاد دوم تقسیم ۶۰ ریال سود به ازای هر سهم از محل سود انباشته و پذیرش ریسک های احتمالی مانند عدم ثبت صورت جلسه مجمع از سوی مقام ناظر و یا بسته شدن نماد بود. در نهایت مجمع تصمیم گرفت تا با رای گیری در این زمینه نتیجه نهایی را اعلام کند. لازم به اشاره است که بانک پارسیان که ۳۱ تیرماه به مجمع رفت ضعيف ترين عملکرد را در طي سال هاي اخير از خود به نمايش گذاشته است. بانک پارسيان در حالي اولين پيش بيني درآمدي خود را با سود ۶۲۸ ريال به ازاي هر سهم آغاز کرد که در پايان دوره با تعديل منفي ۸۰ درصدي سود خود را به رقم ۱۲۵ ريال به ازاي هر سهم تقليل داد که اصلي ترين عامل اين عملکرد افزايش سود پرداختي به سپرده گذاران است. در حقيقت پارسيان نسبت به برآورد اوليه در بخش درآمد مشاع از انحراف ۷ درصدي اما در بخش سود پرداختي به سپرده گذاران از انحراف ۲۷ درصدي برخوردار بود، امري که درآمد محقق شده را نسبت به جمع درآمد بانک به پيش بيني اوليه ۵۳ درصد کاهش داده است. در همين حال بانک سود سال مالي ۹۴ را نيز خوشبينانه ۳۰۶ ريال برآورد کرده از اين رو سازمان بورس با اعلام ترديد از توانايي بانک در تحقق بودجه از بانک مربوطه مستندات درخواست کرد که بانک پارسيان نيز در جوابيه اين نامه پاسخ روشني را ارائه نکرده است. در اين ميان بحث فروش دارايي و ملک مطرح است که با توجه به عدم تحقق آن در طي دوره مالي ۹۳ به سال ۹۴ منتقل شده است.)
مجمع عمومي ساليانه بانك آينده هنوز برگزار نشده است قابل ذكر است بانك آینده در سال مالي ۹۳ به ازاي هر سهم ۱۴۰ ريال زیان ساخت.
مجمع عمومي ساليانه پست بانك برگزار شده است ولي هيچ خبري مبني بر مبلغ ميزان سود براي هر سهم براي سهامداران اين بانك منتشر نشده است.
مجمع عمومي بانك توسعه تعاون نيز برگزار شده است ولي متاسفانه هیچ اشاره‌ای به میزان پاداش هیئت مدیره، میزان تحقق سود به ازای فعالیت‌های بانکی و سایر موارد به طور شفاف و کامل نشده است.
هيچ اطلاعيه و يا اخباري در مورد برگزاري مجمع بانكهاي سپه، توسعه صادرات، صنعت و معدن، كشاورزي، مسكن، رفاه كارگران و بانك قرض الحسنه رسالت منتشر نشده است.

 

 

 

 

نظر شما