شناسهٔ خبر: 102054 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

ریشه یابی خسارات سیلاب در گفت و گو با نماینده مردم قائم‌‌شهر و سوادکوه: کمال علیپور در گفتگو با «نماینده»:

"منابع طبیعی" به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده/ "آب منطقه ای" به ساخت و ساز در حریم رودخانه مجوز ندهد

کمال علیپور// کمال علیپور در خصوص ایجاد خسارات توسط سیلاب گفت: منابع طبیعی به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. در چندسال اخیر برداشت بی رویه درختان باعث برهم زدن تعادل خاک شده است. باید در مسیل ها و دره ها سنگ چینی و زهکشی انجام شود که منابع طبیعی این کار را تعطیل کرده است.

کمال علیپور نماینده مردم قائم‌‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» با اشاره به اینکه بارندگی ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیمتری در استان مازندران در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده گفت: شدت بالای باران در زمان کوتاه قطعا سیلاب را به همراه خود دارد اما چندین علت می تواند باعث ایجاد خسارت شده باشد.

وی در خصوص ایجاد خسارات توسط سیلاب چند دلیل را برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل اول این است که منابع طبیعی به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. در چندسال اخیر برداشت بی رویه درختان باعث برهم زدن تعادل خاک شده است. باید در مسیل ها و دره ها سنگ چینی و زهکشی انجام شود که منابع طبیعی این کار را تعطیل کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: متاسفانه منابع طبیعی گمان می کند که اگر از یک متر زمین مواظبت نماید به وظیفه خود عمل کرده است! در صورتیکه کارهای زیادی است که در جهت نگهداری از زمین باید انجام دهد. همانطور که از جنگل استفاده می کنند باید کاشت نهال جدید را هم مورد توجه قرار دهند.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه خاک تعادل خود را از دست داده است و با کوچکترین بارندگی، خاک در سیلاب روان می شود و همراهی سنگها، خاشاک و الوارها باعث از ریشه درآمدن درختان و در نتیجه موجی ایجاد می شود که شدت زیادی دارد در پایین دست آسیب جدی به مردم می رساند.

رییس کمیته راه و ترابری مجلس افزود: دلیل دیگر خسارات ایجاد شده "شرکت آب منطقه ای" است که باید به حریم رودخانه توجه بیشتری داشته باشد. بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها انجام می شود. گاهی اتفاق می افتد که شهرداری طبق اعلام "آب منطقه ای" وزارت نیرو که ساخت و ساز را در محدوده ای بلامانع اعلام کرده، پروانه صادر می کند.   

علیپور خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که وجوددارد این است که مسیر رودخانه ها باید لایروبی شود و برداشت از رودخانه هم باید به صورت اصولی انجام گیرد. همچنین آب منطقه ای استانها و وزارت نیرو می توانند مسیر رودخانه را تحویل شهرداری بدهد تا لایروبی انجام شده و دیوار حائل ایجاد شود؛ مانند آنچه در سایر نقاط دنیا صورت می گیرد.

نایب رئیس فراکسیون شهری در مجلس با ابراز تاسف از اینکه اقداماتی از قبیل لایروبی، ساماندهی رودخانه ها و ساخت دیوار حائل انجام نمی شود گفت: در سیلاب اخیر راههای ارتباطی ۱۰۰ روستا و سه دستگاه پل بزرگ بصورت کامل تخریب شده است و بعضی از روستاها بصورت جزیره درآمده اند که تا پایین نیامدن سطح آب، امکان ساخت پل وجود ندارد و باید بصورت موقت آببند هایی برای تردد ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ برآورد خسارتی توسط ستاد مدیریت بحران و وزارت کشور اعلام نشده، اظهار داشت: طرح های هادی در چندین روستا اعم از زیرساخت های ایجاد شده، آسفالت و کانال سازی ها از بین رفته است. همچنین حدود ۱۰۰هکتار از زمین های کشاورزی که شالی کاری شده بود زیر گل و لای مدفون شده است.

عضو ناظر قوه مقننه در شورای عالی شهرسازی گفت: به دستور رئیس مجلس، ما نمایندگان استان و چند نفر از اعضای کمیسیون عمران بازدیدی از استان مازندران، سوادکوه، نوشهر و چالوس خواهیم داشت. به منظور اخذ اقدامات جدی تر، بازدید به حدود ۱۰ روز آینده موکول شود تا نهادهای خدمات رسان به فعالیت خود پایان دهند و ماحصل برآرودها نیز مشخص شود.

نظر شما