شناسهٔ خبر: 101981 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

منابع آزاد شده نباید صرف واردات بیشتر شود

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که ارزهای بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر در صورت بازگشت به کشور متعلق به نسل‌های حال و آینده است، خاطرنشان کرد: لازم است این منابع به بخش مولد صنعت و کشاورزی در حد معقول تزریق شود و نباید آن را صرف واردات بیشتر کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدقلی یوسفی گفت: اگر دولت بخواهد از این منابع برای جبران نارسایی‌ها‌ی خود استفاده کند اقتصاد کشور لطمه می‌خورد و این همان رشد بد است. بنابراین باید این منابع به عنوان ثروت نسل‌های دیگر و برای درآمدزایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران در طول دهه‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه با مشکلات جدی مواجه شده است، اظهار کرد: ارز‌هایی که به کشور باز می‌گردد سرمایه‌های ملی هستند که باید به بخش مولد صنعت و کشاورزی در حد معقول وارد شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که تحریم‌ها و اشتباهات در سیاست‌گذاری، اقتصاد ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است که از آن می‌توان به عنوان وضعیت رکود تورمی یاد کرد، افزود: در این شرایط فعالیت‌ در بخش صنعت و کشاورزی بازدهی کم دارد و فعالیت‌های واسطه‌گری با بازده بالا همراه است.

وی با تاکید بر این‌که دولت طی سال‌ها به بهانه تحریم‌ها سیاست‌گذاری‌های خود را توجیه کرده است، عنوان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها لازم است سیاست‌های کوتاه‌مدت و تنگ‌نظرانه و سیاست‌های بلند‌مدت در مسیر رشد تدوین شود.

این کارشناس اقتصادی در این باره عنوان کرد: رشد بد و مخرب در بخش اقتصاد ناشی از واسطه‌گری فعالیت‌های خدماتی و تجارت و در نهایت بخش مسکن است که ربطی به بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری و اشتغال ندارد

یوسفی ادامه داد: اما رشد خوب باید به سرمایه‌گذاری، بهر‌ه‌وری بالا، اشتغالزایی و ایجاد تنوع در تولید بینجامد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر شرایط ایران به گونه‌ای است که می‌تواند از امکانات اقتصادی بین‌المللی بهره‌مند شود، تصریح کرد: این شرایط این امکان را به ایران می‌دهد که به کشورهای دارای تکنولوژی برتر دسترسی مستقیم داشته و بتواند با استفاده از منابع آزاد شده فرآیند توسعه بلند‌مدت را آغاز کند.

یوسفی در ادامه با تاکید بر این‌که ایران با منابع نفتی و نیروی انسانی که در اختیار دارد کشوری ثروتمند با موقعیت استراتژیک مناسب است، گفت: مشکل اصلی اقتصاد ما سرمایه و ارز نیست، بلکه نحوه‌ی هزینه این سرمایه ها در بخش توسعه تکنولوژی و صنعت است.

نظر شما