شناسهٔ خبر: 101895 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نقاط قوت و ضعف جمع‌بندی مذاکرات وین

نقوی‌حسینی: محدودیت در تحقیق و توسعه از نقاط منفی جمع‌بندی مذاکرات است

نقوی حسینی/21 عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه محدودیت در تحقیق و توسعه از نقاط منفی جمع بندی مذاکرات هسته‌ای است، گفت: محدودیت در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه با موازین حقوقی سازگار نیست.

به گزارش «نماینده» سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نباید به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای نگاه صفر و صدی داشته باشیم، گفت: طبیعی است که جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای نقاط قوت و ضعفی دارد که نمی‌توان آن را به کلی خوب یا به کلی بد دانست.

وی با بیان اینکه خروج از فصل هفتم و تاکید بر لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناختن اصل غنی‌سازی در خاک ایران از نقاط قوت جمع‌بندی مذاکرات هسته‌‌ای‌ است، تاکید کرد: در جمع‌بندی مذاکرات حق مسلم ملت ایران درباره غنی‌سازی در خاک ایران به رسمیت شناخته شده که این از دستاوردهای مهم جمع‌بندی مذاکرات هسته‌‌‌ای است.

نقوی‌حسینی در ادامه گفت: البته در جمع‌بندی مذاکرات شاهد زیادخواهی‌های طرف مقابل نیز بوده‌ایم. آنها درباره مسائل هسته‌ای با ایران مذاکره کرده‌اند و حق نداشتند درباره توان دفاعی ما ورودی داشته باشند؛ داشتن موشک‌های بالستیک حق ایران است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند، لذا اینکه آنها بخواهند در پی محدود کردن فعالیت‌‌‌های نظامی و دفاعی ایران باشند، قابل قبول نیست.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، خاطرنشان کرد: محدودیت در تحقیق و توسعه از نقاط منفی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است، چرا که محدودیت در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه با موازین حقوقی سازگار نیست.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که طرف مقابل مواردی در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گنجانده که می‌توان از آن برداشت‌‌های مختلفی داشت، لذا توافق نهایی با 1+5 باید شفاف و صریح باشد.

نظر شما