شناسهٔ خبر: 101591 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اصولگرایان

سند وین زیر ذره بین مجلس/ چه کسانی نظر نهایی درباره توافق یاعدم توافق را می دهند

مجلس 43 هرچند قرار است بررسی سند وین، فردا در مجلس انجام شود اما در نهایت این شورای عالی امنیت ملی کشورمان است که مسوولیت بررسی و اظهار نظر نهایی در باره توافق یا عدم توافق را دارد؛ شورایی که ترکیبی از موافقان و منتقدان مذاکرات هسته ای در آن حضور دارند.

به گزارش «نماینده» مذاکرات هسته ای تمام شد و حالا نوبت بررسی سند نهایی این مذاکرات در پایتخت ها و مجالس کشورها است. فردا مجلس میزبان ظریف و صالحی است تا در جلسه ای محرمانه سند پایانی مذاکرات وین بررسی شود. حساسیت نمایندگان باعث شده تا ذره بین مجلس با دقت، وا‍ژه ها و کلمات سند وین را مورد بررسی قرار دهد. حدود یک ماه پیش بود که، مجلسی ها قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را به تصویب رسانند؛ قانونی که رئیس مجلس آن را به رئیس جمهور ابلاغ و روحانی هم به وزارت خارجه و سازمان انر‍ژی اتمی اعلام کرده است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: سند هسته ای وین به مجلس ارائه خواهد شد و همانطور که در قانون مصوب مجلس آمده است مجلس رصد می کند تا انحرافی از اصول انجام نشده باشد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انحراف در مذاکرات، مجلس می تواند بر اساس قانونی که به تصویب رسانده توافق نامه را تایید نکند گفت: مجلس فقط نظراتش رامنعکس می کند؛ مسوولیت مذاکرات با شورای عالی امنیت ملی کشور است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس هم روز جمعه در سخنان پیش از خطبه ‌های نماز جمعه تهران گفته بود باید نتیجه توافق در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد تا خطوط قرمز و چارچوب‌های تعیین شده در متن نهایی منظور شود. او این را هم گفت که مجلس رأی و نظرش را درباره توافق وین اعلام خواهد کرد تا سپس اقدامات بعدی درباره فعالیت هسته‌ای ایران انجام شود.

هرچند قرار است بررسی سند وین، فردا در مجلس انجام شود اما در نهایت این شورای عالی امنیت ملی کشورمان است که مسوولیت بررسی و اظهار نظر نهایی در باره توافق یا عدم توافق را دارد؛ شورایی که ترکیبی از موافقان و منتقدان مذاکرات هسته ای در آن حضور دارند.

اعضای اصلی و صاحب رای در شورای عالی امنیت ملی کشورمان عبارتند از حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی، رییس مجلس، آیت ا… صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، علی شمخانی، نماینده رهبرانقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی، نماینده رهبرانقلاب، سرلشکر عطاء ا… صالحی، فرمانده کل ارتش، سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، محمد باقر نوبخت، معاون برنامه ریزی رییس جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، حجت الاسلام علوی، وزیر اطلاعات، سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح. این اعضا قرار است در روز های آینده نظر نهایی خود را در باره سند وین و اینکه آیا جمعبندی مذاکرات به توافق ختم خواهد شد یا خیر را اعلام کنند.

در طرف دیگر نیزکنگره آمریکا دو ماه فرصت دارد تا سند نهایی وین را بررسی کند. حالا توپ در زمین مجالس ایران و آمریکا قرار گرفته با این تفاوت که کنگره آمریکا حق تایید و یا رد توافق را دارا است و از مدت ها پیش ساز مخالفات و عدم تایید توافق نامه هسته ای را کوک کرده است. گرچه اوباما گفته است در صورت مخالفت کنگره با توافق، تصمیم کنگره را وتو خواهد کرد اما سناتورهای آمریکایی به دنبال دور زدن رئیس جمهور شان هستند. در صورتی که کنگره آمریکا با رای دو، سوم نمایندگان با سند مذاکرات وین مخالفت کند بر اساس قانون، رئیس جمهور آمریکا حق وتو نداشته و عملا توافق هسته ای هوا می شود.

نشریه نیوزویک در گزارشی با “حماسی” خواندن نبرد سیاسی در واشنگتن می نویسد: “از این هفته، مقام های ارشد دولت تلاش خود را برای قانع کردن اعضای عصبی کنگره به حمایت از توافق شروع خواهند کرد. از آن سو لابی اسرائیل می کوشد

نمایندگان را راضی به رد توافق کنند. ” به خصوص نمایندگان حزب دموکرات به شدت تحت فشار هر دو سوی این دعوا هستند.

نظر شما