شناسهٔ خبر: 101561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نیویورک‌تایمز: رأی‌گیری شورای امنیت درباره توافق ایران خشم کنگره را برانگیخت

شورای امنیت یک روزنامه آمریکایی‌ گزارش کرد رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه تأیید توافق ایران و ۱+۵ قبل از آنکه کنگره این توافق را بررسی کند، خشم کنگره آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش «نماینده»، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه (امروز) قطعنامه تائید توافق ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را به رأی گذارد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به این مطلب گزارش کرد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در حین مذاکرات پشت پرده در وین درباره برنامه هسته‌ای ایران استدلال کرد که شورای امنیت سازمان ملل تا زمان بازبینی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ توسط کنگره نباید درباره لغو تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند.

با اینحال بنا به گفته مقامات غربی، ایران، روسیه و حتی نزدیک‌ترین همپیمانان اروپایی آمریکا با این اظهارنظرات کری مخالفت کردند و تأکید داشتند که شورای امنیت سازمان ملل باید قبل از کنگره وارد عمل شود.

روز یکشنبه (دیروز)، دولت اوباما، متن توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره ارائه داد تا در یک بازه زمانی ۶۰ روزه آن را مورد بررسی قرار دهند.

امروز، شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه تأیید توافق ایران و ۱+۵ رأی‌گیری می‌کند و این مسئله خشم نمایندگان کنگره آمریکا را به همراه داشته است.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، دستکم دو دموکرات ارشد کنگره به همراه جمعی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به این اقدام شورای امنیت سازمان ملل اعتراض کردند و تأکید کردند که این رأی‌گیری شورای امنیت بر مذاکرات کنگره درباره توافق ایران پیشدستی کرده است.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، نگرانی کنگره آمریکا این است که این اقدام شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که اگر ایران به مفاد توافق عمل کنند جامعه بین‌المللی خواستار از بین‌ رفتن تحریم‌ها قبل از رأی‌گیری نهایی کنگره می‌باشند.

با اینحال، کری روز یکشنبه با درخواست‌های کنگره برای به تعویق انداختن رأی شورای امنیت سازمان ملل همراهی نکرد و گفت که نمایندگان کنگره همچنان فرصت زیادی برای بازبینی‌های توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ دارد.

طبق این گزارش، بازبینی کنگره که رسماً از روز دوشنبه آغاز می‌شود بر یکسری موضوعات از جمله مدت زمان توافق، قدرت شرایط بازرسی‌ها و روند بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق متمرکز است.

نظر شما