شناسهٔ خبر: 101519 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از اسناد ساواک ؛

عکس / برخورد قاطع یک معلم با وزیر آموزش و پرورش مخالف حجاب !

شما برنامه پيكار با بيسوادي را شروع كرده‌ايد بدانيد اگر به مدارس گفته شود محصلين بدون چادر به مدرسه بيايند سي‌هزار دختر همه خانه‌ نشين مي‌شوند و بي‌سواد مي‌مانند. وزير هم در اين مورد جوابي نداد.

ساعت ۹ روز ۲۱ / ۱۱ / ۴۷ مديران مدارس جامعه تعليمات اسلامي در تالار آينه حضور داشتند كه تعداد آنها در حدود ۱۵۰ نفر بود. هشتاد نفر از آنان را زنان چادري و بيست نفر از مردان معمم بودند و بقيه همه با ريش و بدون كراوات آمده بودند. خانم وزير آموزش و پرورش به محض ورود به جلسه با عصبانيت گفت خانمها چه كاره هستند به وي پاسخ داده شد مدير هستند. وزير سوال نمود كداميك از آنها ليسانسيه و كدام يك ديپلمه مي‌باشند. دو نفر كه داراي مدرك ليسانس بودند، از جا بلند شدند و بقيه كه اكثراً ديپلمه بودند دست بلند كردند. آن گاه وزير گفت اين چه وضعي است چرا شما چادر داريد اسلام هرگز نگفته است با چنين وضعي باشيد اينها خرافات است. در اين وقت وجيهه‌اللهي معاون جامعه تعليمات اسلامي گفت مگر نه اين است كه شاهنشاه‌آريامهر فرمودند آزادي براي همه كس هست شما ما را به عنوان اقليت حساب كنيد اين مطلب چهره وزير را تغيير داد و او را گفت بله شما خوب كار مي‌كنيد اما خرافات را بايد كنار گذاشت. سپس وجيهه‌اللهي گفت شما برنامه پيكار با بيسوادي را شروع كرده‌ايد بدانيد اگر به مدارس گفته شود محصلين بدون چادر به مدرسه بيايند سي‌هزار دختر همه خانه‌ نشين مي‌شوند و بي‌سواد مي‌مانند. وزير هم در اين مورد جوابي نداد. آن گاه شخصي به نام طاهري كه معلم مي‌باشد، شرحي از كار و فعاليت مدارس جامعه تعليمات اسلامي بيان نمود و بعد شايسته رئيس دبيرستان قدس گفت كار مدارس ما علاوه بر درس، اخلاق و ديانت هم هست. سپس وزير در پايان مجلس گفت بايد خرافات ريشه‌كن شود.
نظريه منبع: نگراني در بين مسوولين وزارت آموزش و پرورش كاملاً آشكار بود وزير در مورد زنان چادري تندروي نمود و حال آن كه بايد با لحن ملايمتري آنان را دعوت مي‌كرد كه از كار تقلب دست بردارند و يا اين كه از آنها سوال مي‌كرد براي ميهن‌پرستي محصلين چه كارهائي مي‌كنيد ولي متأسفانه مشاراليها واقعاَ بي‌تجربگي كرد و اظهارات وجيهه اللهي كه گفت اگر اين مدارس بسته شود و يا اينكه اگر بگوئيم بدون چادر بيايند همه خانه‌نشين و بي‌سواد خواهند بود، در حاضرين مؤثر واقع شد.
نظريه رهبر عمليات: قبلاً نيز در مورد مدارس جامعه تعليمات اسلامي گزارشهاي خبري ايفاد شده است.

اعتراض وزير به چادر مديران

نظر شما