شناسهٔ خبر: 101482 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تاکید مقام معظم رهبری بر چه مضامینی بود؟

رهبری مقام معظم رهبری صبح دیروز بعد از اقامه نماز عید سعید فطر در مصلای امام خمینی (ره) در جمع خیل عظیمی از مردم، سخنرانی کردند که در دیدار با جمعی از مسئولان کشور سخنانی را موکداٌ تکرار کردند، که نشان از اهمیت و حساسیت این مسائل دارد.

به گزارش «نماینده» مقام معظم رهبری صبح دیروز بعد از اقامه نماز عید سعید فطر در مصلای امام خمینی (ره) در جمع خیل عظیمی از مردم، سخنرانی کردند، که در دیدار با جمعی از مسئولان کشور سخنانی را موکداً تکرار کردند، که نشان از اهمیت و حساسیت این مسائل دارد.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ طی ۲ سال مذاکرات به جمع بندی رسیدند، پس از اعلام این بیانیه در رسانه‌ها مقامات آمریکایی اظهاراتی متفاوت با نتیجه جمع بندی داشته اند که البته بیش از این هم از آنها انتظار نمی‌رود زیرا اینگونه رفتارها از طرف غربی‌های برای ما عادی به نظر می‌آید.

در رابطه با موارد جمع بندی مذاکرات تاکنون کارشناسان و تیم‌ هسته‌ای کشورمان صحبت هایی را انجام داده اند و در مقابل با بعضی از اظهارات متفاوت و عجیب آنها واکنش نشان دادند، البته آمریکایی‌ها خود واقف واهی بودن سخنان خود هستند.

رهبر معظم انقلاب در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و اظهار نظر مقامات آمریکایی بیانات واضح روشن و صریحی داشته‌اند و تاکید کرده‌اند که مذاکرات فقط در باب هسته‌ای است و در خصوص روابط دوجانبه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت.

 

** اجازه‌ى خدشه‌ى در اصول اساسى نظام اسلامى به کسى داده نخواهد شد

سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر

محورهای این سخنرانی به شرح زیر است

-یک مسئله هم مسئله‌ى داخلى ما است که مسئله‌ى مذاکرات هسته‌اى است. چه این متنى که تهیّه شده است، در مجارى قانونى پیش‌بینى‌شده‌ى خود تصویب بشود و چه نشود، اجر دست‌اندر کاران محفوظ است.

 

_البتّه براى تصویب این متن، یک مسیر قانونىِ پیش‌بینى‌شده‌اى وجود دارد که باید این مسیر را طى کند و خواهد کرد؛ انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح ملّى کشور را در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خداى متعال هم ارائه بدهند.

 

_ چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ى الهى، اجازه‌ى هیچ‌گونه سوءاستفاده‌اى از آن داده نخواهد شد؛ اجازه‌ى خدشه‌ى در اصول اساسى نظام اسلامى به کسى داده نخواهد شد؛ قابلیّتهاى دفاعى و حریم امنیّت کشور، به فضل الهى حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روى این نقطه‌ى بخصوص، تکیه‌ى زیادى دارند. جمهورى اسلامى، در زمینه‌ى حفظ قابلیّتهاى دفاعى و امنیّتى خود - آن‌هم در این فضاى تهدیدى که دشمنان برایش به‌وجود مى‌آورند - هرگز تسلیم زیاده‌خواهى دشمن نخواهد شد.

 

_ سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییرى نخواهد کرد. همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانى و منطقه‌اى مذاکره‌اى نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌اى نداریم؛ گاهى در موارد استثنائى مثل این مورد هسته‌اى، براساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم.

 

_در این چند روزى که از پایان این مذاکرات گذشته است، حضرات مسئولین آمریکایى - دولت مردانشان، دولت زنانشان - مشغول رجزخوانى‌اند، هر کدام با زبانى رجزى میخوانند. البتّه ما ایرادى به این کار آنها نداریم؛ مشکلات داخلىِ آنها، آنها را ناچار میکند که این رجزخوانى‌ها را بکنند که ما ایران را سر میز مذاکره کشاندیم، ما ایران را تسلیم کردیم، ما مانع از سلاح هسته‌اى ایران شدیم، ما فلان امتیاز را گرفتیم و از این قبیل! خب، حقیقت قضیّه چیز دیگرى است.  

 

_ میگویند ما جلوى سلاح هسته‌اى ایران را گرفتیم؛ سلاح هسته‌اى ایران، ربطى به گفتگوى با آمریکا و غیر آمریکا ندارد؛ خود آنها هم میدانند؛ گاهى هم اهمّیّت فتواى حرمت سلاح اتمى را بر زبان آورده‌اند؛ ما براساس حکم قرآن و شریعت اسلامى، تولید سلاح هسته‌اى و نگهدارى آن و به‌کار بردن آن را حرام میدانیم و به آن اقدام نمیکنیم؛ این هیچ ربطى به آنها ندارد، به این مذاکرات هم ربطى ندارد. آنها خودشان میدانند که این واقعیّت است، میدانند که آنچه مانع جمهورى اسلامى در زمینه‌ى تولید سلاح هسته‌اى است، تهدید و توپ‌وتشر آنها نیست؛ اهمّیّت این فتوا را میدانند، درعین‌حال باز میگویند که ما بودیم [که نگذاشتیم]؛ به ملّت خودشان راست نمیگویند، حقیقت را نمیگویند.

 

_ یک نکته‌اى در خلال حرفهاى رئیس جمهور آمریکا در این چند روز وجود داشت و آن اعتراف به اشتباهات گذشته‌ى آمریکا بود؛ البتّه مشتى از خروار را ایشان گفت. اعتراف کرد که در بیست‌وهشتم مرداد، آمریکایى‌ها در ایران خطا کردند؛ اعتراف کرد که در کمک به صدّام حسین، آمریکایى‌ها خطا کردند؛ دو سه مورد را گفت، [امّا] ده‌ها مورد را نگفت؛ ۲۵ سال حکومت ظالمانه و جائرانه‌ى پهلوى دوّم را نگفت؛ شکنجه‌ها، غارتها، کشتارها، جنایتها، فاجعه‌آفرینى‌ها، از بین بردن عزت ملّت ایران، لگدکوب کردن منافع داخلى و خارجى ملّت ایران را که به‌وسیله‌ى آمریکا انجام گرفت را نگفت، تسلّط صهیونیست‌ها را نگفت، نابود کردن مسافرین هواپیماى مسافربرى را به‌وسیله‌ى شلیک موشک از دریا نگفت.

 

_ سیاستهاى آمریکا در منطقه با سیاستهاى جمهورى اسلامى ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. آمریکایى‌ها حزب‌اللَّه را و مقاومت لبنان را که فداکارترین نیروهاى دفاع ملّى در یک کشورند متّهم به تروریسم میکنند، از این بى‌انصافى بالاتر نمیشود. آن‌وقت در مقابل، دولت تروریست صهیونیستىِ کودک‌کُش را مورد حمایت خودشان قرار میدهند، با یک‌چنین سیاستى چگونه میشود معامله کرد، چگونه میشود مذاکره کرد، چگونه میشود به توافق رسید؟

 

**ایران به هیچ وجه به آمریکا اعتماد ندارد

 

سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از مسئولان کشور

 

محورهای این سخنرانی به شرح زیر است

 

_ سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه کاملاً در نقطه مقابل سیاستهای استکبار و در رأس آن امریکا قرار دارد و ایران به هیچ وجه به آمریکا اعتماد ندارد زیرا سیاستمداران آمریکایی در کمال بی صداقتی و بی انصافی هستند.

 

_ اعتراف برخی مقامات امریکایی درخصوص نقش دولت امریکا در راه اندازی و گسترش داعش، تشکیل ائتلاف ضد داعش را غیرقابل باور است و سیاست قدرتهای استکباری در منطقه آشکارا خائنانه است و همه باید متوجه این موضوع باشند.

 

_ در همین آزمایش دشوار مذاکرات هسته ای که رئیس جمهور و دست اندرکاران دیگر زحمت کشیدند، بارها شاهد بی صداقتی امریکایی ها بودیم که خوشبختانه مسئولان با آنها مقابله کردند و در مواردی برخوردهای انقلابی انجام دادند که حالا باید ببینیم سرانجام این موضوع چگونه خواهد شد.

 

**جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه بدنبال منافع شخصی خود نیست 

 

_جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه همچون عراق، سوریه، یمن، لبنان و بحرین بدنبال منافع شخصی خود نیست بلکه معتقد است، تصمیم گیر اصلی در این کشورها، ملتها هستند و دیگران حق دخالت و تصمیم گیری ندارند.

 

_ نظام استکبار و در رأس آن امریکا، سالها در قبال اشغال بخشی عمده ای از خاک لبنان بوسیله رژیم غاصب صهیونیستی سکوت همراه با رضایت اختیار کرده بود اما به محض آنکه یک گروه مقاومتِ مؤمن و فداکار که از شریف ترین گروههای دفاع ملی در سطح جهان است، در مقابل اشغالگران صهیونیست ایستاد و آنها را از خاک لبنان بیرون کرد، این گروه را تروریست خواند و به دنبال نابودی آن نیز است.

 

_ علت حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت لبنان، شجاعت و فداکاری و ایستادگی واقعی آنان در مقابل متجاوزان است، امریکاییها مقاومت لبنان را تروریست می خوانند و ایران را به دلیل حمایت از حزب الله لبنان، حامی تروریست می داند در حالیکه ترویست واقعی خود آمریکاییها هستند که داعش را ایجاد کرده اند و از صهیونیست های خبیث نیز حمایت می کنند و باید برای حمایت از تروریسم محاکمه شوند.

 

آمریکا‌یی‌های با خیال باطل خود بر تغییر سیاست‌ها و مواضع ایران پس از مذاکرات هسته‌ای در سطح منطقه و بین‌الملل تلاش کرده‌اند که از طرف مقام معظم رهبری پاسخی قاطع اعلام شد.

نظر شما