شناسهٔ خبر: 101445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار قطع بودجه کمیته تحقیقات «چیلکات» و انتشار هرچه سریعتر گزارش جنگ عراق شدند

نماینده پارلمان انگلیس جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت این کشور خواستند ۶ سال بعد از شروع تحقیقات درباره نقش انگلیس در جنگ عراق، هزینه‌های کمیته تحقیقات را قطع و هرچه سریعتر برای انتشار نتیجه تحقیقات اقدام کنند.

به گزارش «نماینده» ، جمعی از سیاسیون انگلیس ۶ سال پس از آغاز تحقیقات پیرامون جنگ عراق معروف به تحقیقات «چیلکات» خواستار قطع بودجه کمیته تحقیق جنگ عراق و انتشار هرچه سریعتر نتیجه این تحقیقات شدند.

به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، تحقیقات کمیته «سر جان چیلکات» که قرار بود تنها یک سال به طول انجامیده و در سال ۲۰۱۰ منتشر شود تا کنون بیش از ۱۰ میلیون پوند هزینه داشته است و هم‌چنان زمان مشخصی برای انتشار آن اعلام نشده است.

«جان بری» یکی از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس به ایندیپندنت گفت «باید یک بررسی ابتدایی از هزینه‌های این تحقیقات صورت بگیرد و تا زمان انتشار آن هیچ پرداختی یا هرچیز دیگری نباید صرف شود.

«راجر گادسیف» نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس هم گفت «شیوه‌ای که به کار گرفته شده و از جیب مردم هزینه آن پرداخته می‌شود، هدر داده هزینه‌ها و شرم‌آور است. اسامی افرادی در این گزارش وجود خواهد داشت که همان افراد مایل دارند جریان تحقیقات را تا جایی که ممکن است طولانی کنند تا از حافظه مردم پاک شود.»

«لرد دیکس» از حزب لیبرال دموکرات انگلیس نسبت به عقب افتادن انتشار گزارش چیلکات اظهار نگرانی کرده و گفته است دلیل نگرانی وی این است که فکر می‌کند «سرپوش‌هایی گذاشته می‌شود و عده‌ای می‌خواهند این گزارش به تعویق بیافتد.»

گزارش تحقیق درباره نقش انگلیس در جنگ عراق بارها به تعویق افتاده و تاخیرات مکرر ضربه‌ای به ۱۷۹ خانواده نظامیان انگلیسی خواهد بود که در جنگ ۹ ساله آمریکا و متحدانش در عراق کشته شدند.

انگلیس در دوره نخست وزیری تونی بلر(۱۹۹۷-۲۰۰۷) با آمریکا در جنگ عراق همدست شد. «گوردون برآون» نخست وزیر اسبق انگلیس (۲۰۱۰-۲۰۰۷) در سال ۲۰۰۹ دستور تشکیل کمیته‌ای با ریاست «سر جان چیلکات» برای تهیه گزارش جنگ عراق صادر کرد. انتظار می‌رفت این گزارش تا حداکثر ۱۸ ماه بعد از آغاز تحقیقات، منتشر شود اما انتشار آن به بعد موکول شد.

سال گذشته میلادی، چیلکات از تعویق افتادن انتشار این گزارش تا بعداز برگزاری انتخابات عمومی در انگلیس خبر داده بود. چیلکات در توضیح دلایل تعویق انتشار این گزارش گفته بود «اگر این گزارش پیش از انتخابات عمومی در سال جاری میلادی منتشر شود، افراد مورد انتقاد حاضر نخواهند بود به طور مناسب پاسخ‌گو باشند و باید زمان مناسب به آن‌ها داده شود».

پس از اعلام این خبر، وزرای کابینه دولت انگلیس خشمگین شدند و تعویق در انتشار گزارش کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق را جرم خواندند.

آمریکا نیز پیش از این مانع انتشار این گزارش شده بود؛ آمریکا خطاب به انگلیس تاکید کرده بود بخش هایی از این گزارش که به مکالمات و مکاتبات جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا و تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در ایام پیش از آغاز جنگ عراق اختصاص دارد، نباید منتشر شود.

به نوشته ایندیپندنت دلیل تعویق انتشار گزارش چیلکات به بعد از سال ۲۰۱۵، به فرآیند «مکس‌ولیزیشن» مربوط می‌شود. مکس‌ولیزیشن فرآیندی است در انگلیس که طی آن، پیش از علنی شدن گزارش انتقادات به مقامات، جزییات این انتقادات برای آن‌ها ارسال می‌شود تا آخرین امکان اعتراض به آن‌ها داده شود.

ماه دسامبر سال گذشته میلادی صدها صفحه از این دست انتقادات برای این افراد و در بازه زمانی مشخص، ارسال شد اما افراد مورد نظر در حرکتی هماهنگ از مطالعه این اوراق ممانعت کردند.

 

نظر شما