شناسهٔ خبر: 101424 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظریف: آمریکا چشمانش را به روی واقعیت باز کند

ظریف 43 وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمان آن رسیده است که مردم آمریکا چشمان خود را به روی واقعیت‌های خاورمیانه باز کنند.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا، با بیان اینکه توافق هسته ای برد دیپلماتیک برای همه بود، اظهار داشت: ما موفق شدیم، حل و فصل مسئله ای را آغاز کنیم که شمار قابل توجهی از مردم آن را عامل تنش در منطقه ما می‌دانستند.

وی ادامه داد: این گواه خوبی برای این واقعیت است که گفتگو، تعامل و احترام، به مراتب تأثیرگذارتر از اعمال زور است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: یک سال پیش به طرف‌های غربی گفتم که ۳۰ سال است اعمال فشار را امتحان کردید، احترام گذاشتن را نیز امتحان کنید، نتیجه خواهد داد؛ اکنون شاهد بودیم که همین طور شد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای می‌تواند به بازسازی دوباره رابطه آمریکا و ایران کمک کند، تصریح کرد: باید گام به گام جلو بروم؛ باید ببینیم آیا توافق هسته‌ای می‌تواند در دیوار بی‌اعتمادی ایجاد شده بین ایران و غرب و همچنین بین ایران و آمریکا، حفره‌ای ایجاد کند یا خیر؛ سپس کار را از آنجا پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پس از لغو تحریم ها و آزاد شدن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌ها، ایران چه برنامه ای دارد، گفت: ما برنامه توسعه عظیمی داریم که باید آن را عملی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: قصد داریم کیفیت زندگی مردم کشورمان را بهبود بخشیم و احداث زیرساخت ها را در کنار سازندگی اقتصادی ادامه دهیم.

همه کشورها می‌خواهند از اسرار نظامی آنها حفاظت شود

ظریف در ادامه درباره اینکه چرا ایران تمایل نداشت به بازرسان تسلیحاتی اجازه دسترسی فوری به همه مراکز نظامی را بدهد، تصریح کرد: همه کشورها، اسرار نظامی دارند که می‌خواهند از آن حفاظت شود.

وی ادامه داد: به ما نیز در همین زمینه اطمینان داده شد و ما بر سر چنین فرآیندی توافق کردیم.

ظریف تصریح کرد: ساز و کارهای و فرآیندهای بین‌المللی وجود دارد و ایران نیز قرار است بر پایه ساز و کار توافق شده بین‌المللی، در زمینه شفاف‌سازی فعالیت کند؛ ما نیز به تعهدات و وظایف خود عمل خواهیم کرد و همواره چنین کرده‌ایم.

نظر شما