شناسهٔ خبر: 101265 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

استانداری که با جنجال فراوان بر مسندش تکیه زد

وزارت کشور43 گزینه جنجالی وزارت کشور پس از کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان طبق مصوبه هیئت دولت بر کرسی استانداری فارس تکیه زد، فردی که معاونت عمرانی وزیر آموزش و پرورش و معاونت عمرانی استانداری خوزستان در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد.

به گزارش «نماینده» سید محمد احمدی، استاندار پیشین فارس، به تازگی درحالی‌که گفته می‌شد قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارد از این مسئولیت استعفا داد، با استعفای وی، مدتی «خلیل رضاییان» معاون عمرانی این استانداری با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست استانداری فارس فعالیت می‌کرد که هفته گذشته خبر رسید که بالاخره وزارت کشور، محمدعلی افشانی را به‌عنوان استاندار فارس به هیأت‌دولت معرفی کرده است.

 

پس از معرفی گزینه پیشنهادی از سوی وزارت کشور حاشیه‌ای تازه در این استان رقم خورد؛ چراکه با شنیدن خبر این انتصاب موجی از نارضایتی در میان نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی به وجود آمد که به استعفای دسته‌جمعی ۱۸ نماینده این استان منجر شد.

 

 نمایندگان این استان استعفای استاندار را استعفایی تحمیلی می‌دانستند و برخی از آنها بر این باور بودند که برخی اتفاقات از جمله ماجرای مطهری در این استان، باعث استعفای استاندار شده ‌و حضور وی در انتخابات نیز بهانه‌ای برای این استعفاست. نوذر شفیعی نماینده ممسنی در‌باره استعفای استاندار پیشین فارس گفت: استعفای ایشان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ یعنی هم می‌تواند به دلیل وقایع اخیر از جمله ماجرای مطهری، مجبور به استعفا شده باشد یا خود‌ استعفا داده باشد.

 

آنها معتقدند گزینه پیشنهادی وزارت کشور تجربه و توان کافی ندارد، محمد سقائی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس به جلسه هفته گذشته نمایندگان این استان با آیت‌الله ایمانی و آیت‌الله ستغیب اشاره می‌کند و می‌گوید: «پنج گزینه در این جلسه برای تصدی استانداری فارس مدنظر قرار گرفت و ما انتظار داشتیم که وزیر کشور و هیات دولت به نظر مجمع نمایندگان و علما و بزرگان استان فارس توجه کرده و به آن احترام می‌گذاشت و به خواسته مطرح شده، عمل می‌کرد.»

در این میان نمایندگان استان فارس ضمن تهدید عدم حضور در جلسات علنی مجلس تا زمان رسیدگی به مطالبه آنها، خبر از احتمال تهیه طرح استیضاح رحمانی فضلی نیز دادند، ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح استیضاح وزیر کشور در ارتباط با موضوع انتخاب استاندار فارس تهیه و به امضای مجمع نمایندگان استان فارس رسیده است.»

 

صادقی به عدم مشورت دولت با نمایندگان استان شیراز در رابطه با انتخاب استاندار اشاره و اظهار داشت: «در ارتباط با انتخاب استاندار فارس هیچ مشورتی با نمایندگان صورت نگرفته و علی‌رغم ارائه گزینه‌های پیشنهادی برای انتخاب استاندار به وزیر کشور، استاندار فارس از این میان انتخاب نشده و وزیر کشور فردی را به این سمت برگزیده که هیچ آشنایی با این استان ندارد و ظاهرا در سابقه وی مسائلی وجود دارد که جدای از سابقه‌کاری، وی را گزینه‌ای نامناسب برای استانداری جلوه می‌دهد؛ سابقه‌ای با رفتارهای افراطی!

 

جعفر قادری، یکی دیگر ازنمایندگان این استان نیز در این باره می‌گوید: «ما در اعتراض به گزینه‌های دولت و بی‌توجهی دولت به نظر نماینده ولی‌‌فقیه در استان و مجمع نمایندگان استان فارس، استعفای خود را تقدیم هیأت‌رئیسه کردیم.» که این امر باعث شد لاریجانی با نمایندگان معترض جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار کند.

 

بنابراین در پی این همه تهديد، استيضاح و نمايش استعفای نمايندگان، سخنگوی وزارت کشور به دفاع از افشانی پرداخت و گفت: «فرد پیشنهادی به دولت برای استانداری فارس دارای سابقه و تجربه مدیریتی در بخش‌های مختلف نظام از جمله معاونت استانداری چند استان کشور است و کارنامه قابل قبولی دارد. این فرد دارای سابقه درخشان است و در مسئولیت معاون وزیر موفق بوده و همچنین نشان سازندگی دریافت کرده است.»

 

وی با تاکید بر اینکه وزیر کشور برای تمامی انتصاب‌ها از مراجع نظارتی و امنیتی استعلام می‌کند، افزود: استعلام‌های لازم برای فرد پیشنهاد شده به‌عنوان استاندار فارس نیز اخذ شده و انتصاب در سمت استانداری برای وی بلامانع اعلام شده است.

 

 قائم‌مقام وزیرکشور در پایان تاکید کرد: گزینه پیشنهاد شده برای استانداری فارس به هیات دولت هیچ‌گونه سابقه افراطی‌گری ندارد.

 

علی مطهری در اینباره گفته بود: نمایندگان معیارها و شاخص‌هایی برای انتخاب استاندار دارند که باید به این معیارها احترام گذاشت. البته آنان فقط می‌توانند پیشنهاد بدهند و حق دخالت ندارند. آنها نمی‌توانند برای دولت الزامی ایجاد کنند و بگویند که این فرد باشد یا نباشد زیرا این کار دخالت در امور اجرائی و قانون اساسی است. دولت به‌هرحال باید به‌طور مستقل تصمیم بگیرد.

 

با این وصف، استعفای دسته جمعی و فشار نمایندگان استان فارس بر دولت کارگر نیفتاد و سخنگوی دولت هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت از انتخاب محمدعلی افشانی به‌عنوان استاندار فارس خبر داد و پس از کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان بالاخره افشانی طبق مصوبه هیئت دولت بر کرسی استانداری فارس تکیه زد.

 

فردی که معاونت عمرانی وزیر آموزش و پرورش و معاونت عمرانی استانداری خوزستان در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد، افشانی در سال ۹۲ نیز از گزینه‌های استانداری استان خوزستان به حساب می‌آمد اما به این سمت نرسید، وی همچنین در آخرین ماه‌های دولت اصلاحات نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کرد.

نظر شما