شناسهٔ خبر: 101202 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بهرام بیرانوند:

تفاهم صورت گرفته در وین جمع‌بندی است و مفهوم توافق درباره آن صدق نمی‌کند/ منتظر ترجمه قابل اعتماد وزارت امور خارجه هستیم

بهرام بیرانوند/2 نماینده مردم بروجرد با اشاره به اینکه تفاهم صورت گرفته در وین جمع‌بندی است و مفهوم توافق درباره آن صدق نمی‌کند، گفت: آنچه ما در داخل به آن «جمع‌بندی» می‌گوییم قرار است که به شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی رفته و بررسی شود.

به گزارش «نماینده» بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ با اشاره به اینکه ما منتظر ترجمه قابل اعتماد از سوی وزارت امور خارجه هستیم گفت: من نمی‌دانم که چرا به این تفاهم پایانی جمع‌بندی اطلاق کرده‌اند چرا که از مواضع طرف مقابل این بر می‌آید که کار مذاکرات تمام است و مقصود آن‌ها در همین قدم اول حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه آنچه ما در داخل به آن «جمع‌بندی» می‌گوییم قرار است که به شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی رفته و بررسی شود، اظهار داشت: همچنین کارشناسان نقاط ضعف و قوت آن‌ را یافته تا اگر احیاناً نقاط ضعفی داشت سازوکاری برای رفع آن طراحی کنند.

 

***تجربیات ژنو و لوزان و احتیاط درباره واژه‌های چند معنا و جملات مبهم

بیرانوند متن ۱۶۰ صفحه‌ای و سنگین و حقوقی توافق را یادآور شد و با تاکید بر لزوم مساعدت متفکران و صاحبنظران کشور برای ارزیابی آن گفت: تجربیات پیشین ما از ژنو و لوزان به ما می‌آموزد که شدیداً باید درباره واژه‌هایی که حاوی معانی چندگانه است احتیاط به خرج دهیم؛ همچنان که باید درباره جملات مبهم متن توافق نیز دقت داشته باشیم.

وی با ذکر این نکته که اگر تفاهمی که در وین صورت گرفته است جمع‌بندی است و مفهوم توافق درباره آن صدق نمی‌کند، می‌شود متن آن‌ را مورد اصلاح قرار داد، افزود: اما اگر مسیر ویرایش و اصلاح تفاهم وین مسدود باشد نقیصه‌ای بسیار بزرگ بر آن وارد می‌کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی حضور تیم صد نفره آمریکایی در مذاکرات در برابر تیم ۱۰ نفره ایرانی را یادآور شد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که غربی‌ها مفاد جمع‌بندی وین را از پیش آماده کرده و یا به صورت آنلاین مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

وی بر ضرورت مداقه کارشناسان بر جمع‌بندی وین با هدف رفع نواقص تاکید کرد و اظهار داشت: تاثیرات این جمع‌بندی یا توافق برای ملت ایران دائمی خواهد بود.

 

*** هرگونه ذوق‌زدگی و عجله؛ موجب محروم شدن کشور از قوام دادن به توافق نهایی

بیرانوند هر گونه تعجیل در موضع‌گیری و ذوق‌زدگی را موجب محروم شدن ایران از قوام دادن به متن توافق نهایی برشمرد و گفت: این ذوق‌زدگی دشمنان ما را نسبت به امتیازگیری در فضای مبهم معانی واژه های متن توافق ترغیب خواهد کرد.

 

*** وفاداری به لوزان مطالبات ‌آمریکایی‌ها را تبدیل به تعهدات بین‌المللی ما نکند

وی از تلاش آمریکایی‌ها برای وارد کردن آرزوهایشان در قالب فکت‌شیت در جریان تفاهم لوزان و توافق ژنو سخن گفت و خاطرنشان کرد: اکنون کارشناسان ما باید دقت کنند که مانع دستیابی غربی‌ها به آرزوهای باطلشان باشند یعنی مراقب باشیم به بهانه وفاداری به لوزان خواسته‌های باطل ‌آمریکایی‌ها تبدیل به تعهدات بین‌المللی ما نشود.

 

*** هشدار نسبت به تلقی خواسته‌های غربی‌ها به جای امتیاز به ایران

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به تلقی خواسته‌های غربی‌ها به جای امتیاز در جمع‌بندی یا توافق گفت: این اهانت به ملت ایران است به عنوان مثال آنجا که در فکت‌شیت ایرانی گفته شده است ایران به عنوان یک تولیدکننده محصولات هسته‌ای به ویژه در محصول اورانیوم غنی شده و آب سنگین وارد بازارهای جهانی خواهد شد و در قبال آن معادل اورانیوم طبیعی دریافت خواهد کرد؛ آیا این یک  اختیار است یا اجبار؟

وی ادامه داد: اگر اختیار است که ضرورتی به ذکر آن در فکت شیت نیست و اگر فروش اورانیوم و آب سنگین یک اجبار است این نقض کننده اختیارات ماست.

بیرانوند با اشاره به لزوم مشخص شدن چگونگی اعمال خطوط قرمز کشورمان در جمع‌بندی نهایی از سوی کارشناسان پیش از ارائه متن به شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل این ضرورت این است که مردم مسلمان ایران می‌بایست تبعات این توافق را مشاهده و تحمل کنند، لذا باید همه ابهامات برای ایجاد اجماع در مورد توافق نهایی برطرف شود و این کمک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای است.

 

*** تحلیل رفتار آمریکا راهگشای نحوه دفاع تیم مذاکره‌کننده از منافع ملی است

وی تجزیه و تحلیل رفتار غربی‌ها به ویژه آمریکا را راهگشای نحوه دفاع تیم مذاکره کننده از منافع ملت در ادامه مذاکرات برشمرد و تصریح کرد: آمریکایی‌ها بعد از حصول جمع‌بندی یا نیل به توافق وین تهدیدهای تندی را مطرح کردند که ما پاسخ این تهدیدات را با سعی و تلاش در سازندگی کشور و حمایت از آزادگان عالم، نهضت‌های آزادی‌بخش و گروه‌های مقاومت خواهیم داد.

در بخش دیگری از این گفت‌و گو خطاب به برخی چهره‌ها و نخبگان که پس از جمع‌بندی وین دچار ذوق‌زدگی مفرط شدند و کوشیدند این ذوق‌زدگی را اجتماعی و خیابانی کنند گفت: شما بهتر از هر کس می‌دانید رژیم تحریم‌ها چگونه است و تحریم‌ها ناشی از چه مجموعه‌ای است و لغو تحریم‌ها چه فرایندی دارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در صورت رفتار ناشیانه و القای این موضوع که با دستیابی به «جمع‌بندی» دفعتاً همه مسائل حل خواهد شد پس از مدتی در میان مردم به ویژه نسل جوان ایجاد دلزدگی خواهد کرد.

نظر شما