شناسهٔ خبر: 101169 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارگرانی که به پس از رمضان چشم دوخته‌اند

کارگران شناسایی کارگران بدون شناسنامه ازهفته اول بعد از ماه رمضان،جلسه ویژه با آخوندی برای تامین مسکن ۵۰ درصد کارگران پس از ماه رمضان ، ثبت نام ۴۴هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی برای شغل مهمترین اخبار این هفته تعاون و اشتغال بودخ است.

به گزارش «نماینده»، تعاون و اشتغال در هفته ای که گذشت اخبارهای مختلفی را در پی داشت  و یکی از مهمترین آنها شناسایی کارگران بدون شناسنامه ازهفته اول بعد از ماه رمضان بود. این خبر از سوی هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران منتشر شد. وی از ایجاد بانک اطلاعاتی از کارگران از هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح از هفته اول پس از ماه مبارک رمضان به صورت پایلوت در خراسان رضوی و شهر مشهد آغاز می‌شود و پس از آن در یک دوره زمانی یکساله در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: کارگران به صورت خود اظهاری پس از اعلام آدرس سایت در هفته آینده به ۱۰دفتر پیشخوان در شهر مشهد مراجعه کنند و پس از آن اطلاعات خود را وارد کنند. متأسفانه بانک اطلاعاتی کاملی از کارگران وجود نداردو تأمین اجتماعی لیست های بیمه  های خویش فرما و غیر اجباری را در سازمان ساماندهی نکرده است.

 خبر بعدی در حوزه تعاون و اشتغال ثبت نام ۴۴هزار نفری فارغ  التحصیلان دانشگاهی برای شغل بود که درسال ۹۳ به کارگمارده بودند. محمداکبرنیا، مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها از کاهش تعداد به کارگماردگان در سال ۹۳ نسبت به ۹۲خبر داد و گفت: درسال ۹۲ مطابق آمار ثبت شده ۲۰۴ هزار به کار گمارده داشتیم و در سال ۹۳ این عدد به ۱۸۴هزار نفر رسیده است.

 اکبرنیا بیان کرد: از بین یک میلیون و ۱۰۸هزار نفر متقاضی شغل طی دوسال اخیر حدود ۵۹هزار نفر بی سواد، ۶۱هزار نفر دارای مدرک ابتدایی، ۱۳۵ هزار نفردارای مدرک راهنمایی، ۸۳هزار نفر دارای مدرک متوسطه، ۲۸۵ هزار نفر دارای مدرک دیپلم، ۱۰۹هزار نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۳۲۸هزار نفر جوینده کار لیسانس و ۴۴هزار نفر دارای مدرک بالاتر از لیسانس بودند که در سامانه کاریابی‌ها ثبت نام کردند.

مستمری برای کارگران آسیب دیده فاقد بیمه، خبر دیگر این هفته حوزه تعاون و کار بود. هادی ساداتی، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه کارگرانی که بیمه نداشتند و آسیب دیدند از سوی تأمین اجتماعی بیمه مستمری می‌شوند گفت:کارفرمایان در اقساط ۳۶ ماهه می‌توانند حق بیمه پرداخت کنند.

وی اظهار کرد:یکی از مواردی که در تأمین اجتماعی در دستور کار است شناسایی کارگران ساختمانی و تفکیک افرادی که می‌خواهند از این طریق استفاده کرده و بیمه شوند است. در این زمینه انجمن های کارگران ساختمانی به سازمان کمک می‌کند و در شناسایی نقش دارد.

خبر بعدی خبر از فعالیت ۷میلیون کارگر کمتر از ۷۱۲ هزار تومان مزد بگیر در کشور است. بنابر آمار ارائه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اشتغال ۷ میلیون نفری کارگران در مشاغل غیررسمی با توجه به گفته های مقامات کارگری می توان گفت این میزان افراد حقوقی کمتر از ۷۱۲ هزار تومان دریافت می کنند.

اصغر نورالله زاده،   مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با خبر از طرح صندوق کارآفرینی امید با ایجاد ۱۶شغل مستقیم با اشاره به حمایت های این صندوق از کارآفرینان نوپا گفت: طرح کارآفرینی تولید لوازم آشپزخانه و طرح حمایتی تولید حشرات مفید در دو استان کشور با محور اشتغال زایی در حال انجام است.

 جلسه ویژه با آخوندی برای تأمین مسکن ۵۰ درصد کارگران پس از ماه رمضان از دیگر اخبار مهم این هفته تعاون، اشتغال بود. نادرقاضی پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه اولین جلسه فراکسیون پس از ماه رمضان با دستورکار مسکن کارگران برگزار می شود گفت: وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونانشان توضیحاتی درباره مسکن اجتماعی ویژه کارگران ارائه خواهند داد.

نظر شما