شناسهٔ خبر: 101167 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجوزی برای صیادی شناور‌های ژاپنی صادر نشده است

معاون صید سازمان شیلات با رد حضور شناورهای ماهیگیری ژاپنی درآبهای ایران، گفت: ۱۵ سال است که برای هیچ شناوری از سایرکشورها مجوزی برای صید در ایران صادر نشده است.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر مجاهدیدر ارتباط با مواردی که "در خصوص حضور شناور‌های ژاپنی در آب‌های بوشهر و اجازه صید یک ماهه به آنها" درفضای مجازی مطرح می‌شود، افزود :در صورتی که چنین چیزی باشد، بنده به عنوان معاون صید سازمان شیلات کشور باید در ابتدا در جریان باشم و مجوز‌های لازم اخذ شده باشد که چنین چیزی مطرح نیست.

این مقام مسئول اظهار داشت: ۱۵ سال است که به هیچ ناوگان ماهیگیری اجازه صید در ایران داده نشده و این موضوع شایعه‌ای بی اساس است.

وی خاطر نشان کرد:  میزان ذخایر آبزیان کشور به حدی‌است که ناوگان‌های کشور به راحتی می‌توانند این منابع را صید و از آن بهره برداری کنند و ظرفیتی برای اختصاص به خارجی‌ها وجود ندارد.

معاون صید سازمان شیلات ایران ادامه داد:  در سال‌های گذشته به ناوگان‌های چینی، تایوانی و کره شمالی اجازه صید در آبهای ایران داده می‌شد اما در ۱۵ سال اخیر این مجوز به طور کامل برداشته شده است.

وی درارتباط با صیادی ایرانی‌ها درآب‌های خارج از مرز‌های کشور، اظهار داشت:  با وجود اینکه صیادی کشور‌های دیگر در آب‌های ایران ممنوع است، سالانه حدود ۸۰۰‌ شناور ایرانی در خارج از آب‌های کشور به صید می پردازند.  

مجاهدی تاکید کرد: شناورهای ایرانی با دریافت مجوزهای لازم در مناطقی از آبهای آزاد و اقیانوس هند به عملیات صیادی می پردازند.

این مقام مسئول اظهار داشت: به نظر می رسد که ایجاد شایعه صید ژاپنی‌ها در آبهای بوشهر به دلیل اعمال ممنوعیت یک ماهه صید در جنوب است که این ممنوعیت به منظور احیای ذخایر آبزیان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صید بی رویه، ذخایر آبزیان را خالی می‌کند، تصریح کرد: از نیمه تیرماه سال جاری سازمان شیلات به منظور بازسازی ذخایر آبزیان، ‌ ممنوعیت صید اعلام کرده است.

مجاهدی در پایان اظهار داشت: این سازمان حتی برای احیای ذخایر آبزیان نیز، از هیچ کشورخارجی کمک نگرفته است.

چندی پیش ممنوعیت عمومی صید ماهی در سواحل جنوب برای نخستین بار اعمال شد که از نیمه مرداد این ممنوعیت عمومی برداشته می‌شود.

"دریابست" یا "ممنوعیت عمومی صید"، در سواحل جنوب کشور حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است و باعث گلایه‌های مردم منطقه و افرادی که از این راه امرار معاش می کنند، شده است.

نظر شما