شناسهٔ خبر: 101136 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اصولگرایان

علی علی‌لو:

اصولگرایان به وحدت نرسند، اکثریت مجلس دهم اصلاح طلب خواهند بود/ آغاز اقدامات پیش از موعد اصلاح طلبان برای انتخابات

علی علی لو43 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می گوید مسائل و اتفاقات زیادی در پیروزی یا شکست یک جریان سیاسی دخیل است. دولت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب به شدت در حال تلاش هستند حتی اقدامات مختلف و پول خرج کردن‌های پیش از موعد را آغاز کرده‌اند.

به گزارش «نماینده» علی علی‌لو نماینده مردم شبستر در مجلس معتقد است در حال حاضر اتفاق نظر و رویه خوبی در جریان اصولگرا آغاز شده است. از حزب موتلفه تا جبهه پایداری نشست‌های خوبی را برای کنار گذاشتن اختلافات و رسیدن به وحدت در حال برگزاری دارند. اگر در این نشست‌ها بتوانند به رفتار واحد برای حضور موثر در انتخابات برسند یقینا موفقیت‌های بزرگی در آینده کسب خواهند کرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در عین حال با نقد رفتارهای تفرقه‌افکنانه برخی اصولگرایان گفت: این عده محدود گرفتار تفرقه‌اند و هنوز نمی‌توانند امهات جریان اصولگرا را درک و جمع‌بندی کنند.

 

آنچه را که در ادامه می خوانید گفتگوی سایت فراکسیون اصولگرایان است با علی علی‌لو، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی:

 

به نظر شما چه دلایلی باعث شد تا آمریکا به انجام مذاکرات بدون واسطه با جمهوری اسلامی ایران روی بیاورد؟

ایران امروز ایران دیروز نیست. ایران امروز دارای توانایی‌های بالا و پیشرفته و نقشی تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه است. آمریکا با از دست دادن ایران کل آینده خاورمیانه را از دست خواهد داد. در گزارشی که چندی قبل از سوی پنتاگون منتشر شد آمریکا و هم‌پیمانانش در جهان رو به ضعف و ایران و هم‌پیمانانش در حال قدرت گرفتن، گزارش شده و تاکید شده اگر آمریکا آینده خاورمیانه را بخواهد، باید با ایران کنار بیاید.

در این گزارش راه‌کارهایی برای حفظ جایگاه آمریکا در منطقه و جهان پیشنهاد شده است که اولین راه‌کار، مذاکره با ایران است. در این مذاکرات به رسمیت شناخته شدن توانایی هسته‌ای ایران و حذف تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. در پی این گزارش بود که رییس‌جمهور آمریکا در دوره اول دولتش به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت و درخواست مذاکرات رسمی بی‌هیچ پیش‌شرطی را پیشنهاد داد.

در این گزارش آمده است «بیش از ۱۶۰ شرکت آمریکایی با رفتن از خاک آمریکا و ثبت شرکت در کشورهایی نظیر هنگ‌کنگ، مالزی، سنگاپور و امارات با ملیت‌های دیگر با شرکت‌های بزرگ ایرانی رایزنی کرده و در حال ورود به بازار اقتصادی ایران هستند» و این یعنی دور خوردن دولت آمریکا. از این دست نگرانی‌ها که اگر رویه خصمانه آمریکا نسبت به ایران تداوم یابد علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، برخی کشورهای اروپایی نیز پیمان خود با آمریکا را نادیده گرفته و از سیاست‌های اقتصادی آمریکا درباره ایران تبعیت نخواهند که نمونه آن نیز موضع‌گیری‌های مسئولان ایتالیایی و سوئدی است.

 

به نظر شما نگاه دولت یازدهم نسبت به مذاکرات و تعامل با کشورهای غربی چگونه بوده است؟

با تغییر دولت، تیم روحانی بگونه‌ای سخن گفت که انگار این دولت باب مذاکرات را با طرف‌های غربی باز کرد در حالی که به درخواست آمریکا باب مذکرات با دولت‌های گذشته باز شد. به نظر بنده باید تغییر موضع آمریکا از موضع سخت به موضع نرم و بار دیگر بازگشت به موضع زیاده‌خواهانه مورد بررسی قرار گیرد. معتقدم برخی اظهارنظرها و رفتارهای دولت یازدهم موجب شد تا سیاست‌مداران آمریکایی سیاست زیاده‌خواهی‌های گذشته خود را در دستور کار قرار دهند در حالی که دانشمندان هسته‌ای کشور ۱۰۰ سانتریفیوژ ابتدای شروع کار را در دوران تحریم به ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ افزایش دادند و آمریکایی‌ها هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

 

نگاه مجلس به عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی چیست؟

مجلس حامی تیم مذاکره کننده هسته‌ای است و در چارچوب خط مشی ترسیم شده رهبری برای تیم هسته‌ای از فرزندان این کشور حمایت می‌کند. دیپلمات‌های کشور در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرد و اصول نظام پایبند بودند. مجلس در هماهنگی با دولت و شورای عالی امنیت ملی طرح الزام دولت به حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را به تصویب رساند. اگر این هماهنگی و انسجام وجود نمی‌داشت نظام دچار مشکل می‌شد. در عین حمایت از دولت یازدهم اما در حوزه سیاست خارجی نقد دلسوزانه نیز به رفتار این دولت داریم. مسئول پرونده هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی است. مجلس به خطوط قرمز دلسوزان منتقد نظام در قالب طرح الزام دولت به حقوق و دستاوردهای هسته‌ای در حوزه هسته‌ای، لباس قانون پوشاند.

 

ارزیابی تان از آینده سیاسی جریان اصولگرا در مجلس دهم چیست؟

اصلی‌ترین مبنای وحدت اصولگرایان، اعتقاد به ولایت فقیه است. بر اصولی که از زمان امام (ره) تعیین شده و همچنان در دوران مقام معظم رهبری تداوم یافته است، پایبندیم. رفتار گروه‌ها و چهره‌های اصولگرا باید واکاوی شود که چرا در انتخابات ریاست جمهوری شکست خوردیم. در این طیف سلایق و نظرات متفاوتی وجود دارد اما وجوه مشترک بسیار بیشتر از وجوه افتراق است اما تا وقتی که بهای بیشتری به وجوه افتراق بدهیم، گرفتاری اصولگرایان ادامه خواهد یافت.

البته باید بگویم اتفاق نظر و رویه خوبی در جریان اصولگرا آغاز شده است. از حزب موتلفه با منعطف‌ترین دیدگاه تا جبهه پایداری با نظرات تند و تیز نشست‌های خوبی را برای کنار گذاشتن اختلافات و رسیدن به وحدت در حال برگزاری دارند. اگر در این نشست‌ها بتوانند به رفتار واحد برای حضور موثر در انتخابات برسند یقینا موفقیت‌های بزرگی در آینده کسب خواهند کرد.

 

عملکرد فراکسیون اصولگرایان مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟

فراکسیون اصولگرایان به حق پایبندی بیشتری نسبت به اصول و چارچوب اصولگرایی داشته است. اگر بنده نقدی به عملکرد برخی اعضای این فراکسیون دارم از زاویه دیگری قابل تحلیل است و نمی‌شود تفاوت در تحلیل را موجب اختلاف اساسی به این دوستان دانست. اصولگرایی به معنای واقعی در فراکسیون اصولگرایان قابل مشاهده است، همه تصمیمات این فراکسیون براساس اصول انجام می‌شود. نباید این مسئله را نادیده گرفت و کتمان کرد.

 

میز بین کارکرد فراکسیونی و طیف پارلمانی کجاست؟

اصولگرای التقاطی نداریم. اصولگرا، اصولگراست. اگر بناست با وصله و پینه یک طیفی در مجلس ایجاد شود آن طیف اسمش فراکسیون نیست. بنده به تک تک اعضای فراکسیون رهروان ولایت احترام می‌گذارم و معتقدم این فراکسیون طیفی پارلمانی است که گرایش‌های سیاسی مختلف را در خود جای داده است. این فرکسیون با هدف تاثیرگذاری در انتخابات پارلمانی و تصویب برخی لوایح و طرح‌ها تشکیل شده است.

 

به نظر شما کدام جریان پیروز انتخابات اسفندماه خواهند بود؟

به دلیل دخیل بودن متغییرهای زیاد در انتخابات مجلس نمی‌توان پیش‌بینی و پیش‌گویی دقیقی از پیروزی جریان خاصی در این انتخابات داشت. مسائل و اتفاقات زیادی در پیروزی یا شکست یک جریان سیاسی دخیل است. دولت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب به شدت در حال تلاش هستند حتی اقدامات مختلف و پول خرج کردن‌های پیش از موعد را آغاز کرده‌اند.

 

پیش‌بینی شما از وضعیت اعتدالیون و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چیست؟

نوعی رفتار سیاسی در برخی شهرستان‌ها از سوی برخی فرمانداران و برخی مدیران رسمی دولتی مشاهده می‌شود که قابل انکار نیست. از سوی دیگر احزاب مختلف جریان اصلاح‌طلب نیز با یکدیگر تشتت جدی دارند ولی خوب در حال کار هستند تا به وحدت‌نظری برسند و لیست‌های مختلفی در حال شکل‌گیری در این جریان است. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون آینده سیاسی خود را به شدت به مذاکرات هسته‌ای گره زده‌اند. از زبان خودشان شنیدم که اگر در مذاکرات فلان امتیازات را از آمریکا و غرب بگیریم نتایج انتخابات را به نفع خود تمام خواهیم کرد. این تفکر تفکر غلطی است. مردم در هیچ یک از انتخابات گذشته که پای هیچ مذاکره‌ای هم در میان نبود آرای خود را به صندوق‌های رای ریخته‌اند. اصلاحات با گره زدن نتایج انتخابات به مذاکرات دچار خطای استراتژیک شده است. اگر خدای نکرده چنین چیزی سرلوحه کار سیاست‌مداران ایرانی قرار بگیرد چه بسا گرفتار انحرافاتی از نوع خاص شوند.

 

مشخصا منظورتان از گرفتار شدن در انحرافات خاص چیست؟

وقتی نتایج مذاکرات به مباحث سیاسی گره زده می‌شود گروه‌های معاند و ستون پنجم دشمن در داخل دست به کار می‌شود و برای تحمیل خواسته‌هایش دست به معامله با جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی می‌زنند. با این توضیح باید مراقب اظهارنظرها و گره زدن‌های نتایج انتخابات با نتایج مذاکرات بود. معتقدم بزرگان ریشه‌دار اصلاح‌طلب و اصولگرا کشور کیان نظام، مملکت و اعتقادات‌شان را پای خواسته‌های سیاسی از نوع خاص ذبح نخواهند کرد. بزرگان اصولگرا و اصلاح‌طلب باید مراقب باشند که چه چیزی را به چه چیزی گره می‌زنند. چه نوع موضع‌گیری‌هایی می‌کنند؟ آیا در این موضع‌گیری‌ها امکان دارد برخی انسان‌های ضعیف اقداماتی انجام دهند که صدمات آن به کل نظام برگردد.

در جریان فتنه دست آمریکایی‌ها از آستین برخی انسان‌های شریفی که ناخواسته در گرداب فتنه افتادند، بیرون آمد. این آقایان آرام آرام با کلام، موضع‌گیری‌ها و نشست، برخواست‌هایشان و توجیحات سطحی در دام دشمنان کشور گرفتار شدند. در حالی که مسائل اساسی نظام را نباید سطحی دید، نباید با انسان‌هایی که کمر به براندازی این نظام بسته‌اند، گفت‌وگو کرد. همین «حالا حالا» کردن‌ها موجب وارد شدن آسیبی شد که دامن همه را گرفت و تر و خشک را با هم سوزاند و اگر نبود درایت مقام معظم رهبری آثار به مراتب بدتری را شاهد بودیم. این مسئله از کجا اتفاق افتاد؟ از همان جایی اتفاق افتاد که پیش‌بینی نمی‌کردیم. از برخی موضع‌گیری‌ها و فاصله‌هایی که در زاویه دیدها ایجاد شد، از برخی گفتارها و نشست و برخواست‌ها اتفاق افتاد. امروز باید از تجربه فتنه ۸۸ استفاده کنیم و مراقب گفتار، کردار و رفتارمان باشیم.

 

در این خصوص چه توصیه‌ای به جریان‌ها و تشکل‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا دارید؟

جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبان باید چارچوب‌های اساسی نظام را حفظ کنند. وحدت نظام، هم در بین مردم و هم در بین مسئولان نباید مورد هدف قرار گیرد. آرمان‌های شهدا و نظام باید خط قرمز دو طیف سیاسی کشور باشد. طبیعی است در هر نظام سیاسی اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد که برای رشد سیاسی لازم و ضروری است. در یک نظام آزاد سیاسی همه جریان‌های سیاسی می‌توانند نظرات‌شان را به جامعه عرضه کنند.

 

اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات مجلس دهم باید به چه مسائلی توجه داشته باشند؟

اصولگرایان نباید از دو مسئله غافل باشند حتی اگر نتایج انتخابات در برخی شهرها غیر از پیش‌بینی‌هایشان باشد. اول، به هیچ وجه نباید از اصول‌شان دست بردارند یا از آن تأدی کنند و نباد دچار افراط و تفریط شوند بلکه باید چارچوب‌ها و اصول خود را حفظ کنند. دوم، از مردم غافل نشوند. به هوای مباحث سیاسی نباید از مردم غفلت کنیم. خواسته‌ها، رضایتمندی، مطالبات و نیازهای مردم نباید فراموش شود. مطالبه جدی مردم امروز توجه در مسائل اساسی معیشتی و اقتصادی است. طیف اصولگرا اگر بخواهد در انتخابات پیش‌رو موفقیت جدی کسب کند باید به مطالبات جدی مردم، مشکلات شغلی و معیشتی آنان، ازدواج جوانان و تولید کشور و مبارزه با کانون‌های فساد توجه کنند. اصولگرایان اگر نتوانند جریان فساد در مویرگ‌های پیکره فاسد بدنه اقتصادی کشور را بخشکاند قطعا دچار مشکل خواهند بود.

 

پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس دهم چیست؟

بر اساس قرائن و شواهد موجود اگر اصولگرایان به وحدت نرسند، اکثریت ترکیب مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان و اقلیت با اصولگرایان خواهد بود. اما اگر مسائل اساسی کشور به نتایج مذاکرات گره زده شود یقینا اصلاح‌طلبان از گردونه انتخابات حذف می‌شوند. البته این را هم بگویم در حوزه انتخابیه بسیاری از دوستانم از اصلاح‌طلبان پایبند به نظام و قانون اساسی هستند. بنده بسیاری از دوستان خوب، عزیز و شفیقم در جریان اصلاح‌طلب حضور دارند که برایم بسیار عزیز هستند. آنان حاضر نیستند هیچ لطمه‌ای به نظام وارد شود. در نظام انقلابی، آزاد و ولایی چه در صدر اسلام و چه در نظام اسلامی ایران تعارض‌ها و دعواهای طلبگی وجود دارد و اصلا به همین دلایل است که در ذات اسلام پویایی موج می‌زند. یکی بودن هدف در آخر جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را به یک نتیجه و هدف می‌رساند.

نظر شما