شناسهٔ خبر: 101108 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ایران و فردای مذاکرات

مذاکرات/2 شاید بعضی این توافق احتمالی را مقدمه‌ای برای گسترش غرب بدانند اما باید آینده را از چنین تفکری پاک کرد آینده ایران در گذشته انقلابی‌‌‌اش پایدار خواهد بود.

«نماینده»/ امیر ابراهیم رسولی: این روزها پس از ماه‌ها، سال‌ها و زمانی قابل توجه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ی پایانی رسیده است. جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۲ سال مذاکره در ایستگاه آخر قرار دارد و نشست‌ها، جلسات، سخنان و رایزنی‌ها پایان یافته و نتیجه حاصل شده است.

اینکه نتیجه حاصل شده و توافق مدنظر منطبق با خطوط قرمز نظام، مصلحت‌ها و منفعت کشور است بحثی قابل بررسی است اما حال که یک بیانیه مشترک به دست آمده باید به بعضی عوامل توجه نمود. عواملی که هم دولتمردان، هم منتقدان و هم مذاکره کنندگان و مردم باید درباره این عوامل اتفاق نظر داشته و آینده را بر اساس آن تدبیر کنند:

**الف) گفتمان انقلاب اسلامی

روح گفتمان انقلاب اسلامی باید حفظ شود. اینکه ما پس از مدتها تلاش به نتایجی دست یابیم نباید ما را از اصول نظام و روحیه انقلابی‌مان دور کند.

روحیه استکبار ستیزی از جمله مواردی است که امام راحل در تمام سالهای حیات خود پس از پیروزی به آن توجه داشتند و امروز هم مقام معظم رهبری با بینشی عمیق در چند روز اخیر دوباره به آن تاکید کردند. دفاع از امت مظلوم اسلامی، ظلم ستیزی نباید در گرو خوشحالی ما در باب یک توافق کمرنگ شود.

امید صدها میلیون مسلمان و غیر مسلمان ظلم چشیده، به انقلاب اسلامی است. ما وارث خون شهدا و امامی هستیم که انقلاب اسلامی را با چنین تابلو و نمودی عرضه کردند و باید پاسدار این گفتمان باشیم. لذا تمامی اقشار آنان که مدافع مذاکرات یا منتقد آن بودند باید امروز گفتمان انقلاب اسلامی را فراموش نکنند که اگر توانستیم در مقابل کشورهای قدرتمند دنیا روبه‌رو شویم و به عنوان کشوری مستقل به ارائه نظرات خود پرداخته و مذاکره کنیم از صدقه سر تمام سالهایی است که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و این گفتمان به ما شخصیتی داده که در گرو آن این واقعه رخ داده است.

**ب) نقش رهبر انقلاب

نظارت مقام معظم رهبری در تمام سالهای منتهی به روز توافق را فراموش نکنیم مهندسی ایشان در مدیریت این سالها باعث شد تا ایران به قدرتی در منطقه تبدیل شود که آرزوی خیلی‌هاست. ترسیم مسیر کلی مذاکره، خطوط قرمز، آگاهی بخشیدن به جامعه، کنترل اقشار مختلف از طریق ارائه رهنمود نشان داد در گفتمان انقلاب اسلامی تسلیم پذیری جایی ندارد پس بدانیم گرچه در این دادو ستد دیپلماتیک دنیا اذعان به پیروزی ایران دارد اما در ادامه‌ی راه انقلاب در صحنه‌های مختلف محکم پای ارزشها و آرمانها ایستاده‌ایم و هرگز اندکی از روحیه انقلابی نخواهیم کاست.

از جمله خط‌دهی و سیاستگذاری کلی به مذاکره‌کنندگان و منتقدین را می‌توان از هنرمندی ایشان در به نتیجه رسیدن مسیر مذاکره دانست. معظم له با حضور در مقاطع مختلف در عین حال با سخنان خود حتی قدرتهای مقابل تیم مذاکره‌کننده را تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای تیم آماده کردند.

شخص رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده نباید فردای پایان مذاکره و توافق احتمالی نقش ارشادی حمایتی ایشان را فراموش کند بلکه بداند چنانچه ایشان نسبت به عملکردشان بی‌تفاوت بود یا سکوت می‌کرد قطعاً امروز به توفیقی دست نمی‌یافتند و کشور نیز در این برهه حساس دستخوش اتفاقاتی دیگر می‌شد.

گرچه نقش ولایت فقیه و رهبری در امت اسلامی بر کسی پوشیده نیست اما ویژگی‌‌های شخصی رهبر انقلاب از جمله هوشمندی، تجربه اجرایی، سعه صدر، مدیریت فضای عمومی و ... نقش پررنگ ایشان را در پایان چنین بحث حساسی پیش از پیش نمایان کرد.

رهبر انقلاب با حمایت دولت و تیم مذاکره‌کننده سعی در رهنمودهایی کلی داشتند اما به واقع در پاذل دیپلماتیک سهم ایشان قابل انکار نیست چیزی که این روزها در رسانه‌های غربی نیز به وضوح به آن اذعان می‌شود.

**ج) واقع بینی

در مذاکرات و نتایج آن هیچ یک از افراد حاضر در این صحنه از جمله تیم مذاکره‌کننده، دولت، منتقدین و مردم نباید به قضاوتهای عجولانه که منجر به خوشحالی افراطی، ناراحتی عجولانه یا سرخوردگی برسند بلکه می‌بایست مذاکرات و نتایج آن را در قالب خودش دید.

باید دید چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم طبیعی است در هر دادوستدی چیزی داده می‌شود و چیزی گرفته می‌شود. مهم آن است که عزت‌مندی نظام و انقلاب اسلامی حفظ شود حال اگر عزت، حفظ شده و دادوستدی کرده‌ایم پس نباید ناراحت بود و البته نباید آن را چنان جشن گرفت و هل‌هله کرد که گویی آسمان به زمین آمده. معامله‌ای کرده‌ایم عزت‌مندیم، چیزی دادیم و چیزی گرفتیم واقع‌بینی رکنی است که دو طرف این ماجرا باید آن را مورد توجه قرار دهند.

**د) آینده

به هر حال مذاکرات نفس‌گیر هسته‌ای با تمام فراز و نشیبش به ایستگاه آخر رسید و امروز چشمان ملت به دستان دولتمردان دوخته شده است. شاید اگر تا امروز هم دولت همه همتش را بر مسئله هسته‌ای متمرکز نمی‌کرد در زمینه تحول اقتصادی کشور بهتر می‌‌توانست ظاهر شود اما با این حال اکنون که نیمی از عمر کابینه یازدهم باقی مانده است و سرمایه اجتماعی ذی‌قیمتی پس از حصول توافق در اختیار دولتمردان ما قرار گرفته، انتظار می‌رود که دولت محترم برنامه مشخص اقتصادی خود را برای بهره‌برداری از افزایش درآمدها در دوره پسا‌‌تحریم به طور شفاف با مردم در میان بگذارد. مردمی که تا امروز حتی آب خوردنشان وابسته به تحریم‌ها عنوان شده بود امروز منتظرند تا کامشان از لغو تحریم‌ها شیرین شود.

ایران اسلامی امروز در برهه‌ای تاریخی راجع به آینده خود تصمیم و عمل خواهد کرد. شاید بعضی این توافق احتمالی را مقدمه‌ای برای گسترش غرب بدانند اما باید آینده را از چنین تفکری پاک کرد آینده ایران در گذشته انقلابی‌‌‌اش پایدار خواهد بود. سیاست کشور همان سیاست و در راستای اصول مترقی نظام اسلامی و ولایت مطلقه فقیه پیش خواهد رفت و دنیا هم مانند امروز فهمید و به یقین خواهد رسید می‌توان حکومتی دینی داشت، پیشرفت کرد، ایستادگی کرد اما عزت‌‌مند بود. ایران امروز و ایران آینده عزت‌مند است، رئیس جمهور محترم این پرونده بسته شد حالا به داخل کشور بپردازید.

 

 

نظر شما