شناسهٔ خبر: 100983 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

صالحی:

نشاط هسته‌ای درکشور بیشتر می‌شود/ در نمایش عظیم چالشی بین ایران و ۱+۵ به خود بالیدم

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:در نمایش عظیم چالشی که به نظرم غیرمتوازن هم بود و ۱+۵ و اتحادیه اروپا یک طرف و جمهوری عزتمند اسلامی طرف دیگر آن بود، بنده به خود بالیدم.

به گزارش«نماینده» علی اکبر صالحی در نشست خبری تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از بازگشت به کشور در فرودگاه مهرآباد ضمن بیان این مطلب افزود: از این پس پارادایم روابط بین المللی، آرام آرام عوض خواهد شد به نحوی که یک کشوری که در حال توسعه است خواهد توانست جایی بین کشورهای توسعه یافته بیابد.

صالحی گفت: در جلسه اخیر در وین که جمع بندی جلسات گذشته بود و نهایتا برنامه اقدام مشترک به نتیجه رسید بنده به عنوان یکی از افراد امین ملت و مسئول کنونی انرژی اتمی کشور عرض می‌کنم از این پس نشاط هسته‌ای کشور افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ما از این پس وارد فاز جدید تجاری سازی می‌شویم، افزود: صنعت هسته‌ای را وارد فازی می‌کنیم که از نظر هزینه فایده معنا داشته باشد.

صالحی گفت: پیش از این به خاطر اینکه ما می‌خواستم روی پای خود بیایستیم، توانستیم به همه آستانه‌های صنعت هسته‌ای دست پیدا کنیم اما از این پس باید طوری حرکت کنیم که هزینه فایده آن نیز لحاظ شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه از این پس ما شاهد برداشتن قدم‌های بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور خواهیم بود، افزود: غنی سازی مان که یکی از اساسی ترین نشاط های هسته‌ای کشور بود به رسمیت شناخته شد و این امر بزرگی است.

صالحی گفت: اگر به مواضع مسئولان کشورهای طرف مقابل پیش از این توافق توجه کنیم می‌بینیم که آنها داشتن غنی سازی، آب سنگین، فعالیت فردو و اراک را برای ما حرام می‌دانستند اما الان همه اینها پابرجاست و به گونه‌ای پیش خواهد رفت که از گذشته نیز بهتر خواهد شد.

*در نمایش عظیم چالشی بین ایران و ۱+۵ به خود بالیدم

صالحی گفت:در نمایش عظیم چالشی که به نظرم غیرمتوازن هم بود و ۱+۵ و اتحادیه اروپا یک طرف و جمهوری عزتمند اسلامی طرف دیگر آن بود، بنده به خود بالیدم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:اینکه دیدم برادران عزیزم مقتدرانه زینت بخش دیپلماسی کشورمان هستند و مهمترین آنها سربازان گمنامی هستند که در معرض نبودند و دیدم که چگونه و با چه اقتداری از منافع ملی و این کشور دفاع می کردند.

وی گفت: اینکه ما چنین دستاوردی را به دست آوردیم دستاوردی است که بعد ها تاریخ نشان خواهد داد که چه تاثیراتی در کشور ما و کشورهای طرف مقابل داشته است.

 

*هدایت گری مقام معظم رهبری در مسیر گفتگوهای هسته ای آثار بزرگی داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : صادقانه و خالصانه عرض می کنم واقعاً نقش آفرینی مقام معظم رهبری و هدایت گری ایشان در مسیر گفتگوهایی که انجام شد بسیار آثار بزرگی داشت.

صالحی افزود: حمایت رئیس جمهور، تشویق‌ها و امید بخشی‌های ایشان نیز بسیار کمک کننده بود و مطابق با آیه قرآن یک مسلمان هیچ وقت نا امید نیست.

وی ادامه داد: مذاکره کنندگان توانستند حق ملت ایران را محقق کنند و به عنوان یک هم وطن به تیم مذاکره کننده و ملت ایران تبریک عرض می کنم بار عمده مذاکره بر دوش تیم مذاکره کننده بود و من به شخصه شاهد این بودم که آنها به خصوص آقای ظریف چه فشار روحی، ‌روانی و جسمی را متحمل می‌شدند تا این مذاکرات به نتیجه برسد چون تا لحظه آخر هیچ چیزی مشخص نبود و معلوم نبود چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ اما آقای ظریف و تیم مذاکره کننده با سعه صدر، ایمان، و ‌توکل این پرونده ساختگی را که سالها ما را با آن به چالش می‌کشاندند به سرانجام رساندند و این اتفاق، سکوی پرتابی برای پیشرفت در آینده قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما