شناسهٔ خبر: 100904 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وجود ۵۴ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۵ محور اساسی در سند ملی بازآفرینی شهری، گفت: ۵۴ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در کشور داریم.

به گزارش «نماینده»، محمد سعید ایزدی در نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلههای هدف، اظهار داشت: برای ۴۹۵ شهر محدوده تعیین شده است، ضمن اینکه برای ۱۳۰ شهر طرح مصوب، ۱۱ شهر در حال تصویب و ۹۲ شهر در حال تهیه طرح هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار فرآیند تدوین طرح، اقدامات اجرایی در مقیاس‌های مختلف و محلات متفاوت انجام شد که تجمیع و نوسازی مسکن و اختصاص تسهیلات بخشی از این اقدامات بود.

ایزدی با  اشاره به ۵ محور اساسی در خصوص سند ملی بازآفرینی شهری، گفت: با آسیب شناسی تجارب گذشته و یافتن نقاط قوت و ضعف اقداماتی که در گذشته انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تدوین سندی داریم که مسیرهای درست قبل را ادامه داده و نقاط ضعف را اصلاح کنیم.

وی، یکی از مهمترین ویژگی های سند بازآفرینی را توجه همزمان به پیشگیری در کنار درمان دانست و ادامه داد: اقداماتی که در گذشته از سوی شرکت عمران و بهسازی انجام شده، بیشتر برای حل مشکل بوده اما پیشگیری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: حاشیه نشینی تحت تاثیر مهاجرتها به وجود آمده و این روند ادامه دارد و ضروری است تا بیشتر به این نواحی توجه کنیم.

ایزدی به توسعه اجتماع محور و حضور پررنگ مردم در جریان نوسازی و بهسازی شهری اشاره کرد و گفت: بر نقش دولت به عنوان تسهیلگر و حمایتکننده در این عرصه تاکید شده است اما مردم هم نقش محوری دارند.

وی همچنین محوریتر شدن نقش شهرداری‌ها، تفکیک گونه های مختلف سهمیه های شهری را از دیگر اقدامات بهسازی و نوسازی دانست و گفت: ۲۱ هزار هکتار از بافت فرسوده در محدوده بافت‌های تاریخی شهرها قرار گرفته اند که نیاز به حفاظت دارند، همچنین ۵۳ هزار هکتار در محدوده بافت فرسوده میانی هستند که باید به آنها هم توجه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵۴ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در کشور داریم، افزود: بنابراین تفکیک این گونه‌ها از مسائلی است که در سند ملی بازآفرینی مورد توجه قرار گرفته است.

ار

    نظر شما