شناسهٔ خبر: 100735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

پاسخ منفی کنگره به توافق هسته ای/دموکرات ها خوشبینند

کنگره آمریکا روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، هرگونه توافق هسته ای با ایران با مخالفت شدید در کنگره آمریکا مواجه خواهد شد.

به گزارش «نماینده»  روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی به قلم کریستینا پترسون نوشت، رهبران جمهوری خواه، ادعا کردند هرگونه توافق هسته ای با ایران با مخالفت شدید کنگره که تحت کنترل جمهوری خواهان است، مواجه خواهد شد.

چند هفته است که جمهوری خواهان از باراک اوباما رئیس جمهور و دیپلمات های تیم آمریکایی خواسته اند مذاکرات را که هدف آن جلوگیری از تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی است را ترک کنند. در شرایطی که مقامات ارشد روز یکشنبه وارد مرحله حساس مذاکرات هسته ای با ایران شدند، رهبران جمهوری خواه گفتند تردید دارند توافق نهایی مورد قبول اکثر جمهوری خواهان باشد.

میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت در صورت نهایی شدن توافق، قبولاندن آن به کنگره کار بسیار دشواری خواهد بود. وی گفت درباره این که در هر گونه توافقی همچنان ایران ظرفیت تولید سلاح هسته ای را داشته باشد، نگران است.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت به نظر می رسد دولت قصد ندارد در امضای توافق هسته ای، استانداردهایی را که تعهد کرده بود، رعایت کند.  

برخی دموکرات ها گفتند، خوشبین اند که دولت تنها توافقی را امضا خواهد کرد که نظارت های موثر را بر توانمندی هسته ای ایران الزام آور می کند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به قانونی که کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران تصویب کرده است، نوشت، بر اساس قانون مصوب کنگره در ماه مه، تا قبل از شصت روز دوره تعیین شده برای بازبینی توافق هسته ای در کنگره، اوباما قادر نخواهد بود هیچ یک از تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

در این شصت روز کنگره فرصت خواهد داشت درباره تصویب یا رد توافق هسته ای تصمیم گیری کند.

نظر شما