شناسهٔ خبر: 100701 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی می کند؛

"اصولگرایان معتدل" کلید واژه اصلاح طلبان برای شکست وحدت در جبهه رقیب ! / اصلاحات این بار به اطرافیان لاریجانی چشم طمع بسته است

لاریجانی و اصلاح طلبان جبهه پیروان، جمعیت ایثارگران و حزب موتلفه اسلامی از جمله تشکل هایی بودند که به استراتژی رقیب پاسخ منفی دادند به هیمن جهت اقتضا می کند نزدیکان علی لاریجانی نسبت به همین مواضع که این روزها باردیگر از سوی اصلاح طلبان مطرح شده واکنش نشان دهند.

«نماینده» / این روزها آرایش انتخاباتی مجلس دهم  سوژه اصلی رسانه ها و کنشگران سیاسی شده است بنابراین مواضع احزاب و چهره های اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل می تواند به تکمیل پازل انتخابات مجلس دهم  کمک کند، اصولگرایان در قالب شورای همگرایی و نشست سه گانه(حزب موتلفه، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری) در حال رایزنی برای دست یابی به سازوکار وحدت که در نهایت منجر به فهرست واحد اصولگرایان می شود هستند در جریان مقابل نیز شورای راهبردی با محوریت موسوی لاری نشست و برخواست های انتخاباتی را آغاز کرده است از این رو دو جریان شاخص از هم اکنون برحضور و نقش آفرینی گسترده در انتخابات تاکید دارند.

روز گذشته ضیافت افطاری اصولگرایان در مجتمع آدینه برگزار شد و غلامعلی حدادعادل"رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس" ضمن اهمیت انتخابات مجلس دهم توصیه هایی به نیروهای اصولگرا کرد و به آنان گفت که  نباید از سوراخ تفرق چندین بار گزیده شویم، اصرار ما بر وحدت اصولگرایان، تشنگی کسب قدرت نیست.

حدادعادل خطاب به همفکران خود در ادوگاه اصولگرایان می گوید:  آیا نگران نیستید یک مجلسی شبیه مجلس ششم تشکیل شود؟ آیا احساس مسئولیت نمی کنیم؟ آیا به مصلحت انقلاب است که اصولگرایان در انتخابات آینده چند لیست انتخاباتی بدهند؟ آیا به مصلحت است که باز هم اختلاف کنیم؟

مواضع رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در حالی بیان شد که اضلاع اصولگرایان نیز مُهرتائید بر این گفته ها زدند و معتقدند نیروهای اصولگرا باید هم صدا در انتخابات مجلس ورود پیدا کنند اما نقشه وحدت هیچگاه برای رقیب خوشایند نیست چرا که لازمه انتخابات رقابت جریانها و تشکل های سیاسی با یکدیگر است به همین جهت جریان مقابل اصولگرایان ضمن عبور از گعدهای وحدت و همگرایی مدعی می شوند اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید.

این استراتژی اول و آخر دوم خردادی ها نیست آنها پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ گفتمان اعتدال را کلید واژه خود قرار دادند و ترجیح می دهند در آوردگاه مجلس دهم با همین واژه بازی کنند و حتی از استفاده نیروهای اصولگرای معتدل در فهرست انتخاباتی سخن به میان آوردند.

محسن رهامی"رئیس کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" در گفتگویی اعلام کرده بود: اگر احساس کنیم که در یک حوزه انتخابیه احتمال موفقیت یک نیروی رادیکال زیاد است، ممکن است در بعضی حوزه‌های انتخابیه از کاندیدهای اصولگرای معتدل حمایت شود.

پیش از این نیز غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، حزبی که هم اکنون اکثر اعضای شورای مرکزی آن به کابینه دولت تدبیر و امید پیوسته اند به «نماینده» گفته بود: دیدگاه لاریجانی به روحانی نزدیک است و از جهت کارکرد سیاسی هم پوشانی دارند.

مواضع اصلاح طلبان و حامیان دولت به اینجا ختم نشد چون رسول منتجب نیا"قائم مقام حزب اعتماد ملی" امروز با روزنامه آرمان مصاحبه کرد و از ائتلاف حامیان لاریجانی با اصلاح طلبان سخن گفت.

روزنامه آرمان امروز که به ارگان رسمی خانواده هاشمی رفسنجانی شناخته می شود از منتجب نیا پرسید"بعضا شنیده می‌شود که طیف نزدیک به دولت احتمالا همنشینی انتخاباتی با لاریجانی را تجربه می‌کند"، او در پاسخ گفت: اگر قرار باشد هواداران دولت از بودن با لاریجانی یا اصلاح‌طلبان یکی را انتخاب کنند، انتخاب عقلانی این است که همکاری با جریان اصلاح‌طلبی را برگزینند. چون آقای علی لاریجانی فضایی شکننده در سیاست دارد.

خبرنگار این رسانه باز این پرسش را مطرح کرد که همین مساله انگیزه کافی برای لاریجانی است تا بخواهد با دولتی‌ها ائتلاف کند و از این چهره تندرو اصلاح طلب شنید: دو مساله در این بحث موجود است؛ اینکه هواداران آقای روحانی به طرف آقای لاریجانی بروند یا اینکه طرفداران رئیس مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها ائتلافی شکل بگیرد

قرار دادن مواضع دو چهره اصلاح طلب(منتجب نیا و رهامی) نشان دهنده امید به نزدیکان علی اردشیر لاریجانی جهت برهم زدن و شکاف در جریان اصولگرا است. نزدیکان لاریجانی که در جبهه پیروان خط امام و رهبری، حزب موتلفه و فراکسیون رهروان ولایت فعالیت سیاسی و تشکیلاتی دارند بارها لاریجانی و نیروهای همسو با او را اصولگرا معرفی کردند بنابراین اگر براصولگرا بودن خود تاکید دارند باید از نقشه و استراتژی رقیب در انتخابات مجلس آگاه باشند.

نقشه رقیب اصولگرایان"برهم زدن وحدت در اردوگاه اصولگرایان است"، نقشه ای که منتجب نیا در گفتگویی خود به آن پرداخت و مدعی شد: آنها مثل چند انتخابات گذشته به وحدت نمی‌رسند. چرا که از چند طیف و گروه مختلف تشکیل شده‌اند.

اصلاح طلبان این بارنزدیکان لاریجانی را نیروی مناسبی برای برهم زدن وحدت می دانند.

محمد رضا عارف سال گذشته ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل در انتخابات را کلید زد اما با واکنش اصولگرایان مواجه شد، جبهه پیروان، جمعیت ایثارگران و حزب موتلفه اسلامی از جمله تشکل هایی بودند که به این استراتژی رقیب پاسخ منفی دادند به همین جهت اقتضا می کند نزدیکان علی لاریجانی نسبت به همین مواضع که این روزها باردیگر از سوی اصلاح طلبان مطرح شده واکنش نشان دهند.

باید منتظر پاسخ حامیان لاریجانی ماند.

نظر شما