شناسهٔ خبر: 100417 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایران پروژه‌های جدید برقی در آمریکای جنوبی اجرا می‌کند

برق43 یک مقام مسئول با اشاره به صادرات ۶.۶ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صنعت برق به ۲۳ کشور جهان، گفت: ایران طرح‌های جدید برقی در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی اجرا می‌کند.

به گزارش «نماینده»، بهرام نظام ‌الملکي درباره آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق توسط شرکت‌های ایرانی به کشورهای مختلف جهان، گفت: در حال حاضر ۹۵ پروژه آب و برق به ارزش حدود ۶ ميليارد و ۶۱۸ ميليون دلار توسط شرکت‌هاي ايراني در خارج از کشور در دست اجرا است.

مديرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فني و مهندسي وزارت نيرو با اعلام اینکه از اين تعداد، ۴۰ پروژه در بخش آب و آبفا و ۵۵ پروژه در بخش برق در دست اجرا است، تصریح کرد: یکی از برنامه های در دست اجرا صادرات برق با مشارکت بخش خصوصی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی توانير متولي خريد تضميني برق از نيروگاه‌ها است و شرکت‌هاي خصوصي موظفند برق توليدي خود را به توانير بفروشند، اظهار داشت: صادرات برق به عهده توانير بوده و به دليل وجود مشکلاتی همچون مسائل مالي و کمبود امکانات و بسترهای فنی صدور برق، صادرات توسط بخش خصوصي انجام نمي‌شود، لذا سرمايه‌گذار بخش خصوصي در زمينه صادرات برق هزينه‌اي انجام نمي‌دهد.

نظام الملکي، ميزان صادرات برق به کشورهاي همسايه را ۲ درصد عنوان کرد و با توجه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، یادآور شد: باید به مقوله صادرات برق توجه بيشتري شود و هر ساله نيز به ميزان صادرات برق افزوده شود.

وي افزود: در حال حاضر همه چيز در انحصار دولت بوده و به همين خاطر کارها به کندي انجام مي‌شود، بنابراين وزارت نيرو بايد بستري را فراهم کند تا بخش خصوصي وارد کار صادرات برق شود.

مديرکل دفتر توسعه و صادرات و خدمات فني و مهندسي وزارت نيرو با اشاره به اهميت ورود بخش خصوصي به حوزه صادرات برق، بیان کرد: پايان سال گذشته وزيرنيرو در ابلاغيه‌اي اعلام کردند که از توان بخش خصوصي براي احداث نيروگاه به منظور صادرات برق استفاده شود و زماني‌که بخش خصوصي مبادرت به احداث نيروگاه نمود مجوز داشته باشد تا ۵۰ درصد برق توليدي خود را صادر نمايد.

این مقام مسئول ادامه داد: از زمان صدور ابلاغيه تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات تقاضاي احداث ظرفيت نيروگاهي توسط بخش خصوصي ثبت شده و چنانچه بخش خصوصي وارد اين کار شود، ميزان صادرات برق به‌طور چشمگیری افزايش مي‌يابد.

مديرکل دفتر توسعه و صادرات و خدمات فني و مهندسي وزارت نيرو تاکيد کرد: در حال حاضر کشورهاي عراق، ترکيه، پاکستان، افغانستان و کشورهاي حاشيه خليج فارس به برق ما نياز دارند.

وي اضبا بیان اینکه  آنچه که در تمام کشورها وجود دارد، اين است که در عرصه برق کشور براي جلوگيري از خاموشي‌ها و داشتن برق پايدار بايد ظرفيت نيروگاهي حدود ۳۰ درصد بيش از مصرف برق کشور وجود داشته باشد، تبیین کرد: چنانچه مبادلات برقي با کشورهاي همسايه داشته باشيم و اين مبادلات در زمان پيک مصرف نيز ادامه داشته باشد، ذخيره توليد به کمتر از ۱۰ درصد تقليل مي‌يابد و حدود ۲۰ درصد سرمايه‌گذاري کمتر براي اين کار انجام خواهد گرفت.

نظام‌الملکي درخصوص قراردادهای جدید صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق هم توضیح داد: هم‌اکنون ۳۹ پروژه در بخش آب و فاضلاب و ۱۴ پروژه در بخش برق در حال مذاکره است تا در صورت توافق به شرکت‌هاي ايراني واگذار شود.

وي اظهارداشت: ۹۵ پروژه توسط شرکت‌هاي توانمند ايراني در خارج از کشور در دست اجرا است که ۴۰ پروژه در بخش آب و آب و فاضلاب و ۵۵ پروژه در بخش برق اجرايي خواهد شد.

این مقام مسئول اعتبار پروژه‌هاي در حال اجراي شرکت‌هاي ايراني در خارج از کشور را ۶ ميليارد و ۶۱۸ ميليون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: در کشورهاي جمهوری آذربايجان، الجزاير، ازبکستان، بوليوي، پاکستان، تاجيکستان، ترکمنستان، سودان، سوريه، ‌ عراق، عمان، غنا، کنيا، لبنان، نيجريه، نيجر، ونزوئلا، اتيوپي، ارمنستان، آفريقاي جنوبي، افغانستان، امارات و سريلانکا نيز پروژه‌هايی در حال اجرا و یا در مرحله مذاکره و امضای قرارداد است.

نظر شما