شناسهٔ خبر: 100404 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پیشنهاد نفتی ایران به قزاقستان/ سوآپ نفت را از سر بگیرید

گاز و نفت43 یک مقام مسئول اعلام کرد: ایران به زودی پیشنهاد جدیدی به قزاقستان به‌منظور از سرگیری سوآپ و ترانزیت نفت و محصولات نفتی با استفاده از ظرفیت پایانه‌های آکتائو و نکا بین دو کشور در دریای خزر ارائه می‌کند.

به گزارش «نماینده»، هر چند مسئولان صنعت نفت شرط از سرگیری سوآپ نفت خام و فرآورده های نفتی ایران را منوط به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ می‌دانند اما ایران قصد دارد پیشنهاد جدیدی به قزاقستان به منظور از سرگیری سوآپ و ترانزیت نفت خام و فرآورده‌های نفتی ارائه کند.

در شرایط فعلی پایانه‌های نفتی نکا در ایران و بندر تجاری آکتائو در قزاقستان از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی لازم به منظور از توسعه تجارت نفتی بین این دو کشور همسایه در دریای خزر برخوردار هستند.

سیدپیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به معرفی و تشریح ظرفیت‌های سرمایه گذاری در پایانه نفتی شمال به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خزر، گفت: به زودی ظرفیت‌های این پایانه نفتی در نمایشگاهی در آکتائو قزاقستان معرفی و تشریح خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون بندر تجاری آکتائو در استان مانگستائو قزاقستان در ساحل دریای خزر از موقعیت ممتازی برخوردار است، تصریح کرد: این بندر می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات و مبادلات محصولات ایران به ویژه نفت خام و فرآورده‌های نفتی داشته باشد.

موسوی با اشاره به تشریح قابلیت‌های سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت‌های مناسبی برای از سرگیری این فعالیت‌ها بین ایران و قزاقستان در حوزه دریای خزر وجود دارد.

به گزارش مهر، بندر تجاری آکتائو که در مانگستائو قزاقستان در سواحل شمال شرقی دریای خزر قرار گرفته به اعتقاد کارشناسان اقتصاد انرژی به علت برخورداری از موقعیت بین‌المللی و ممتاز، گزینه ای مطمئن برای صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت محصولات نفتی و به ویژه نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین دو کشور در حوزه دریای خزر به شمار می رود.

یکی از ویژگی ها اقتصادی پایانه نفتی اکتائو در قزاقستان صفر بودن مالیات بر صادرات و واردات کالا برای سرمایه گذاران است. بندر آکتائو با بنادر آستاراخان و ماهاچ قلعه در روسیه، بندر باکو در جمهوری آذربایجان، بندر ترکمن باشی در ترکمنستان و بنادر شمالی ایران همچون پایانه نفتی نکا ارتباط دارد.

از سوی دیگر، این بندر امکان تردد کشتی ها را از کانال ولگا به دریای سیاه و دریای مدیترانه فراهم می‌کند و از این نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال به

 

نظر شما