شناسهٔ خبر: 100371 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۶ بند از سیاست‌های کلی محیط زیست در مجمع تصویب شد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام از لحاظ شدن سیاست‌های کلی محیط زیست در برنامه ششم و هفتم خبر داد.

به گزارش «نماینده» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در محل مجمع تشخیص برگزار شد با اشاره به تصویب ۶ بند از سیاست‌های کلی محیط زیست اظهار داشت: ما در جلسه امروز مجمع سیاست‌های کلی محیط زیست را دنبال کرده و تا بند ۱۰ این سیاست‌ها پیش رفتیم و در جلسه آینده سیاست‌های کلی محیط زیست به تصویب می‌رسد و خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.

رضایی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر عدم توجه برنامه ششم توسعه به مسئله محیط زیست گفت: ما در مجمع در حال تصویب برنامه محیط زیست بودیم و پس از آنکه آن را تصویب کنیم به صورت یکجا به دولت و مجلس ابلاغ می‌کنیم و این برنامه در برنامه ششم و هفتم مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست ضمن تقدیر از حضور حماسه‌آفرین ملت ایران در پاسداشت حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد: مردم با وجود گرمای شدید و شب زنده داری به دلیل حضور در مراسم شب قدر حضور چشمگیری در تهران و سراسر کشور داشتند.

وی ادامه داد: در سراسر جهان و حتی آمریکا راهپیمایی روز قدس صورت گرفت و حرکتی که از ایران آغاز شده به نمایش باشکوه جهانی تبدیل شد درحالی که ما به جز روز جهانی قدس هیچ مراسم سیاسی بین‌المللی دیگری نداریم و این حرکت از ایران شروع شده است.

رضایی تاکید کرد: امروز در سراسر جهان راهپیمایی روز قدس به صورت همزمان برگزار می‌شود که این نشاندهنده نقش‌آفرینی ملت ایران در صحنه‌های بین‌المللی است و ملت ایران می‌تواند کارهایی انجام دهد که تاثیر فرامنطقه‌ای داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: دولت در ماه‌های آینده برنامه خود را به مجلس ارسال می‌کند و بودجه سال ۱۳۹۵ بر اساس همین برنامه تنظیم و تصویب می‌شود که گام مهمی در توسعه کشور خواهد بود.

وی یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی برنامه ششم را مسئله رشد اقتصادی ۸ درصدی عنوان کرد و گفت: برخی سؤال می‌کنند که چگونه با وجود تحریم‌ها و پایین آمدن قیمت نفت چنین چیزی امکان پذیر است.

رضایی در پاسخ به این ابهام اظهار داشت: ما در رشد اقتصادی منابع ملی را در نظر می‌گیریم و صرفاً به منابع دولتی بسنده نمی‌کنیم از این رو دسترسی به این رشد در طول ۵ سال برنامه امکان‌پذیر خواهد بود و ما همه ظرفیت‌ها اعم از دولتی، خصوصی، منابع طبیعی و موقعیت ژئوپلتیک را نیز در نظر می‌گیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دستیابی به رتبه اول علمی و فناوری را جزو سیاست‌های برنامه ششم دانست و تصریح کرد: دستیابی به این جایگاه در طول ۵ ساله برنامه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر لزوم نظارت بر اجرای برنامه ششم تاکید کردند و آئین‌نامه نظارتی مجمع نیز تصویب شده است از این رو شاید برنامه ششم اولین برنامه‌ای باشد که نظارت بر آن لحاظ می‌شود.

رضایی ضمن تشکر از معاونت برنامه و بودجه یادآور شد: وزارتخانه‌ها در برنامه ششم همکاری صمیمانه‌ای با مجمع داشتند و پس از ارسال سیاست‌های برنامه ششم خدمت مقام معظم رهبری ایشان ۱۱۰ سیاست پیشنهادی را در قالب ۸۰ بند اصلاح و ابلاغ کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست خبری با اشاره به تلاش اسرائیل برای جبران شکست‌های خود اظهار داشت: کمک‌های دولت بوش به اسرائیل با حمله به افغانستان و عراق به نتیجه نرسید و از این رو توطئه جدیدی با ایجاد داعش با همان مدل اسرائیل شکل گرفته است که آنها سعی دارند شکست اسرائیل را از این طریق جبران کنند.

وی ادامه داد: همانطور که برای تشکیل اسرائیل یهودی‌های افراطی را از سراسر جهان در اسرائیل جمع کردند همانند این اقدام را در ارتباط با داعش انجام می‌دهند و مسلمانان تندرو، افراطی و انحرافی را در شمال عراق و سوریه جمع کرده‌اند و در صدد ایجاد اسرائیل دوم در مجاورت مرزهای فلسطین هستند.

رضایی با اشاره به شکست طرح از نیل تا فرات اسرائیل خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند این خلا جغرافیایی را با داعش پر کنند و در حال حاضر داعش از فرات تا دریاچه اردن حضور دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ملت ایران پاسخ این توطئه‌ها را با شعار علیه تکفیری‌ها، اسرائیل، آمریکا و عربستان داد.

وی درباره اقدام ایران برای پایان جنگ در یمن گفت: ایران در یمن دخالت مستقیم ندارد اما حمایت سیاسی، تبلیغاتی و کمک انسانی انجام می‌دهد و از سوی دیگر با توجه به سکوت استعماری در این زمینه کار رسانه‌ها بسیار مهم است و رسانه‌های ایرانی می‌توانند مؤثر باشند.

رضایی اقدام دیگر را حمایت‌های سیاسی ایران از یمن در مجامع بین‌المللی، کنفرانس اسلامی و کنفرانس غیرمتعهدها دانست و گفت: در حال حاضر اسرائیلی‌زایی در سراسر منطقه صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر تلاش آمریکا برای امتیازگیری از ایران به گونه‌ای که دستیابی به توافق لوزان برای ایران به صورت یک پیروزی درآید، گفت: آمریکا راهی به جز مذاکره با ایران ندارد و حمله نظامی یا تشدید تحریم‌ها به بن‌بست رسید و اوباما صراحتا گفت ما نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم و تشدید تحریم‌ها نیز بی‌فایده است.

وی تاکید کرد: بنابراین مذاکره تنها راه آمریکاست و سنگ‌اندازی آنها باعث شده اروپایی‌ها که متحد آمریکا هستند نیز از این رفتار آمریکا گله‌مند شوند. هر چند که آن را علنی نمی‌کنند اما معتقدند با توجه به مسئله اوکراین این زیاده‌خواهی‌ها باعث ضرر خواهد شد و باعث می‌شود آنها در خاورمیانه نیز با مشکل مواجه باشند.

رضایی با تاکید بر اینکه همه قدرت‌های بین‌المللی موافق توافق هستند، به مخالفت روسیه و چین با زیاده‌خواهی‌های آمریکا اشاره کرد و افزود: مذاکرات ما با ۱+۵ به نتیجه رسیده اما آمریکا نمی‌گذارد کار تمام شود و به دنبال امتیازگیری بیشتری هستند و به این امتیازاتی که جمهوری اسلامی پذیرفته قانع نمی‌شوند.

وی درباره لزوم تائید هر گونه توافقی در شورای امنیت ملی و مجلس گفت: این مسائل مربوط به دولت است و مجمع به این مسئله ورود نمی‌کند اما از میز مذاکره تا شورای امنیت و رهبر انقلاب مرتب گزارشات رد و بدل می‌شود.

رضایی در پیش‌بینی خود از نتیجه مذاکره توضیح داد: آقای اوباما ظرفیت سیاسی معینی دارد و این پرونده بسیار سنگین‌تر از توان تصمیم‌گیری اوست و بعید است اوباما همه این پرونده را حل و فصل کند لذا من نگرانم که بخش‌هایی از این پرونده بماند؛ چرا که قطعنامه‌های سنگین زمان اوباما صورت گرفت و او به سختی در تلاش است سنگی را که در چاه انداخته درآورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌ داخلی برنامه ششم خاطرنشان کرد: ما سیاست کلی انتخابات را پیش از این خدمت مقام معظم رهبری فرستاده بودیم که در آن بسیاری از مسائل داخلی از جمله جایگاه و حضور احزاب در انتخابات و نیز شفافیت بیشتر انتخابات و حضور کاندیداها به صورت مفصل در آن بحث شده بود که در برنامه ششم نیز مورد لحاظ قرار می‌گیرد.

 

 

نظر شما