شناسهٔ خبر: 100239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

تکليف مذاکرات ظرف چند ساعت آينده مشخص می شود / پاسخ موگرینی درباره توییتر ظریف

 فدریکا موگرینی فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت تکليف مذاکرات هسته اي ظرف چند ساعت آتي مشخص خواهد شد.

به گزارش نماینده، به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفتگو با کريستين امانپور در پاسخ به سئوال وي درباره گزارشهايي که از تنش لفظي ميان ظريف و موگريني و لاوروف منتشر شده است، گفت: شما نبايد انتظار داشته باشيد که يک ايراني و يک ايتاليايي با خونسردي مذاکره کنند. اين بخشي از فرهنگ ما است. اين واقعا عادي است. بيست و دو ماه است که اين فرايند در حال پيگيري است و اکنون در آخرين ساعات و روزهاي اين فرايند هستيم و اميدوارم اين طور باشد. گفتگوها هر از چند گاهي پرتنش مي شود و گاهي مواقع حرفهايي که رد و بدل مي شود پرتنش است اما احترام متقابل همواره وجود دارد. اين مسئله همچنين براي من مهم است که مناسبات باز و صريح است و براساس احترام متقابل است و اين گونه مسايل در مناسباتي که باز و صريح است روي مي دهد. مسايلي مطرح مي شود که درباره آنها فکر شده است و اين بدان معنا نيست که فعاليت به طور سازنده در جريان نيست، به عکس برخي مواقع ما اين گونه تعاملات را داريم که ما را قادر مي سازد که حرکت رو به جلو داشته باشيم و بر سوء تفاهم ها فايق بياييم و براي پيش نويس سند توافق اقدام کنيم زيرا در پايان بهتر است که باز و شفاف باشيم و مسايل را همان گونه که هستند برطرف کنيم. برخي مواقع اين رويکرد نياز است. 


موگريني گفت، هنوز امکان دستيابي به توافق وجود دارد و من اين را مي گويم اما هيچ درصدي ارائه نمي کنم زيرا ما همچنان به توافق نزديک هستيم با اين حال اگر تصميم هاي مهم تاريخي و سياسي طي ساعات آتي اتخاذ نشود ما توافقي نخواهيم داشت. از طرف ديگر براي همه روشن است که اتخاذ اين تصميم هاي دشوار طي يک الي سه هفته امري ساده نيست و براي همه دشوار است. بنابراين دشوار است که بگوييم که احتمال توافق زير پنجاه درصد يا بيش از پنجاه درصد است با اين حال ما به توافق نزديک هستيم و اين امکان وجود دارد و فکر مي کنم همه مسئوليت هاي مهم و تاريخي را که پيش روي همه افراد دور ميز مذاکره وجود دارد را درک مي کنند. اين مسئوليت همانا ايجاد اعتماد بين شرکا و کشورهايي است که مدتها مناسبات نداشته اند و تحقق اين مسئله بسيار دشوار است، ايجاد اعتماد در منطقه اي که تحت تاثير تنش ها و درگيري هاي مختلف است و بيش از همه دستيابي به يک توافق تاريخي عدم اشاعه که منطقه و جهان را بسيار امن تر خواهد کرد. 


موگريني گفت ما در ماه مارس تلاش بسيار زيادي کرديم که درباره پارامتر ها به تفاهم برسيم. اين فرايند بسيار دشوار و شديد و مفيد بود زيرا اکنون ما در اين چارچوب فعاليت مي کنيم ما همه توافق داريم که ازآنچه در ماه مارس در لوزان توافق شود به عقب باز نگرديم . ما اين چارچوب را به طور مفصل تر و با جزييات بيشتر مطرح خواهيم کرد. بنابراين عناصر جديدي وجود نخواهد داشت و اصلا نبايد هم چنين باشد ما همچنان در حال کار در چارچوبي هستيم که در لوزان درباره آن توافق کرديم. و اين وظيفه من است که اطمينان حاصل کنم شرايط به اين گونه خواهد بود اينکه دوبار درباره يک مسئله مذاکره نمي کنيم و درباره پارامترها و مسايلي که درباره آن توافق شده است دوباره مذاکره نمي شود. اين يک قانون منطقي به ويژه در اين مرحله از فرايند است. 


موگريني در پاسخ به سئوال امانپور درباره توييتر ظريف که نوشته است در هنگام عبور از رودخانه نمي توان اسب را عوض کرد گفت انگليسي من شايد آنقدرها زياد خوب نيست که بتوانم به طور کامل منظور اين پيام را بفهم با اين حال تمرکز من اين بر بخش نخست توييتر است که دقيقا همان حرفهايي است که کري در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت. ما متعهد هستيم و عجله اي به توافق نداريم اما به تلاش ادامه مي دهيم و مي توانيم به توافق برسيم. فکر مي کنم اکنون بايد بدانيم که سياست هاي داخلي، عقايد عمومي نيز سهم قابل توجهي دارند و چند صد خبرنگار هستند که چندين هفته است در وين مستقرند و بايد درباره آنچه در محل مذاکرات مي گذرد خبرسازي کنند. من اين مسئله را بخشي از بازي مذاکره قلمداد مي کنم و آنچه به من و به همه مربوط مي شود، شش کشوري که در يک طرف ميز مذاکره نشسته اند فرايند به شدت سازنده و مفيدي را دنبال مي کنند. همه شش کشور تاکنون نقشي بسيار خوب را بازي کردند و اتحاد شش کشور بسيار عالي بوده است. با اين حال آنچه مي بينم و به من و همه مربوط است اينکه در پشت درهاي بسته چه مي گذرد و به گفتگوها درباره بخشهاي سياسي  فني توافق و نيز خود توافق مربوط مي شود همه چيز کاملا سازنده است. 


فدريکا موگريني در پاسخ به سئوال امانپور درباره اينکه آيا ايرانيها بايد دوباره به کشورشان براي رايزني بازگردند و اينکه چه زماني متوجه مي شويد که ديگر در مذاکرات قادر به پيشرفت نيستند گفت اين سئوالي است که بايد از ايراني ها بپرسيد. من انتظار ندارم که ايراني ها بارديگر به کشورشان بازگردند. شرايط به زودي مشخص خواهد شد و لحظه سرنوشت ساز به زودي فرا مي رسد. تصميم هاي دشوار و سياسي بايد درباره دو مسئله اي که باقي مانده است گرفته شود و اين تصميم گيري ها مربوط به عبارت بندي ها و جمله بندي هاي توافق نيست بلکه لحظه اي است که تصميم هاي سياسي گرفته مي شود و ما مي توانيم بگوييم بله قادر به عقب نشيني و امتياز دادن يک طرف و دستيابي به يک توافق خوب خواهيم بود  و اينکه اين گام تاريخي برداشته شده است يا اينکه به طور مشخص در يک طرف فضاي سياسي براي گرفتن اين تصميم ها وجود ندارد و ما به توافق نخواهيم رسيد. فکر مي کنم آن لحظه به زودي  و ظرف چند ساعت آتي فرا مي رسد و دقيقا منظور جان کري زماني که گفت اين فرايند بدون انتها نخواهد بود نيز همين است. ما به همراه تيم اتحاديه اروپا به شدت در حال تلاش هستيم و تنها مسئله اي که باقي مانده است که پاسخ دادن به سئوالات درباره اين است که آيا طرفها از فضاي سياسي لازم براي اتخاذ اين تصميم هاي سياسي برخوردارند يا خير. 

نظر شما