شناسهٔ خبر: 100163 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

آنفوآنزای پرندگان در ایران قربانی گرفت!

آنفوآنزای پرندگان رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در کشور گزارش نشده است.

به گزارش نماینده، دکتر امید بحیرایی در نشستی که در فرمانداری کرمانشاه به منظور آمادگی برای پیشگیری از این بیماری برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان کرمانشاه دیده نشده است. پنج مورد تلفات پرنده در محدوده شهرستان گزارش شد که پس از بررسی‌ها و آزمایشات صورت گرفته مشخص شد دلیل تلفات آنفلوآنزای پرندگان نبوده است.  

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: با توجه به اپیدمی شدن بیماری در کشور کمیته‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری در کشور تشکیل شده و مهمترین راهکار برای جلوگیری از شیوع آن آموزش است.  

 

به گفته وی، بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه به عنوان مرکز ارجاع بیماری انتخاب شده و تمامی امکانات برای درمان بیماران، فراهم و تدابیر لازم برای درمان اندیشیده شده است.  

 

بحیرایی با بیان اینکه این بیماری درمان دارد، گفت: مدت زمان موثر دارو در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست ابتلا به بیماری است و لذا موارد مشکوک باید سریعا نسبت به درمان اقدام کنند.  

 

وی افزود: نشانه‌های ابتلا به نوع فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان خیلی شبیه به یک آنفلوآنزای ساده است و همین مسئله شناخت بیماری را اندکی سخت کرده است. احتمال انتقال انسان به انسان در آنفلوانزای پرندگان وجود ندارد. از آنجایی که ویروس این نوع از آنفلوآنزا توانایی جهش دارد ممکن است در جریان جهش قابلیت انتقال از انسان به انسان را هم پیدا کند.  

 

وی، قدرت ماندگاری ویروس آنفلوآنزای پرندگان را بالا دانست و گفت: ویروس این بیماری در ترشحات مرطوب پرندگان تا سه ماه قدرت زنده ماندن دارد.  

 

به گفته بحیرایی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری شغلی است و بیشتر افرادی که با پرورش و خرید و فروش و ذبح پرندگان در ارتباطند در معرض ابتلای به آن قرار دارند.  

 

شستن دست‌ها و صورت در مواردی که افراد در مواجهه با پرندگان هستند و استفاده از دستکش در پرورش و ذبح پرندگان از توصیه‌هایی بود که رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به افرادی که در تماس با پرندگان هستند داشت.  

 

تماس با پرندگان اهلی و وحشی آلوده، خوردن گوشت خام یا نیم پز و تخم مرغ خام و عسلی از راه های انتقال از پرنده به انسان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند که بحیرایی از آنها یاد کرد.  

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه خوردن گوشت و تخم پرندگان در صورت پخته شدن کامل برای انسان مشکل ساز نخواهد بود، گفت: در صورتی که گوشت در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد، پخته و از تخم مرغ با زرده کاملا پخته شده استفاده شود، مشکلی در خصوص ابتلای افراد به این بیماری را تهدید نخواهد کرد.  

 

وی بیان کرد: آنفلوآنزای پرندگان شیوع ناگهانی داشته و با تلفات زیاد همراه است. احتمال ابتلای پرندگان به ویژه پرندگانی آبزی به آنفلوآنزا زیاد است و کاهش شدید مصرف خوراک و دانه و افت شدید در تولید از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری است.  

 

بحیرایی، مهمترین اقدام را در مواجهه با بیماری را گزارش سریع و تلفنی موارد مشکوک به مراکز بهداشت دانست و گفت: با تجهیزات و امکانات موجود، امکان تشخیص در کمتر از چهار ساعت وجود دارد. در صورت تشخیص بیماری در سریع ترین زمان ممکن نسبت به معدوم سازی صحیح، دفن بهداشتی، قرنطینه و ضد عفونی کردن محل اقدام خواهد شد.  

 

وی با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان انواع مختلفی دارد، گفت: این بیماری در پرندگان برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ و در کشور ایتالیا شایع شد و تنها نوع H۵N۱ آن بین انسان و پرنده مشترک است و احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

نظر شما