شناسهٔ خبر: 100131 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رونمایی از خودروی خانوادگی خورشیدی/ کشاورزی از نوع اینترنتی

اینترنت43 در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند «مخترع پیامک درگذشت»، ««شهر عمودی خاورمیانه رونمایی شد» و «کشاورزی اینترنتی در عجیب ترین مزرعه جهان» جزو پر بازدیدترین های هفته بودند.

به گزارش نماينده، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما برخی خبرها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند.

در زیر به معرفی برخی از این خبرها می پردازیم.

* مخترع پیامک درگذشت

«مت مکونن» که از وی به عنوان خالق یکی از کاربردی ترین فناوری های ارتباطاتی تاریخ یاد می شود در ۶۳ سالگی و پس از یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت. وی ایده ارسال پیام کوتاه از طریق شبکه های موبایل را مطرح کرد تا بدین ترتیب نامش برای همیشه در تاریخ ثبت شود.   «مکونن» همواره از اینکه به عنوان خالق پیامک نامیده شود سر باز می زد و معتقد بود ارایه این فناوری حاصل یک تلاش جمعی بوده است.

* «شهر عمودی» خاورمیانه رونمایی شد

مهمترین ویژگی طرح این آسمانخراش در این است که در بستر دریا بنا شده و از سطح آب بیرون می آید و دل آسمان را می شکافد. ارتفاع این آسمانخراش ۷۵۰ است و برای بناشدن در نزدیکی ساحل یکی از مناطق آبی خاورمیانه طراحی شده است.   امکان دسترسی به آسمانخراش از راه دریا، زمین و هوا از مهمترین ویژگی های این سازه عظیم به شمار می آید. مهندس معمار ایتالیایی این سازه را به گونه ای طراحی کرده که قایق ها به راحتی در کنار آن پهلو بگیرند و در عین حال فرود بالگرد بر فراز آن بدون کوچکترین مشکلی صورت گیرد.

همچنین پلی که بخشی از آن در دریا فرو رفته امکان تردد عابران پیاده میان ساحل و بخش ورودی آسمانخراش را امکان پذیر می کند. درصورت قطعی شدن ساخت این سازه، از واحدهای پیش ساخته به ارتفاع  ۷۲ متر در پروژه ساخت آن استفاده خواهد شد.

* تحویل داروهای مسکن با اسکن اثر انگشت

این فناوری جدید با هدف جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو ارایه شده است. محققان دانشگاه جان هاپکینز این فناوری جدید را با این نگرش طراحی و ساخته اند که از این پس ابتلا به عواض مختلف و حتی مرگ ناشی از مصرف بیش از حد داروها به حداقل برسد. دستگاهی که این محققان ساخته اند حتی با چکش و دریل کردن نیز قابل باز شدن نیست و تنها زمانی عمل می کند که فرد مجاز سر انگشت خود را بر روی قسمت مورد نظر قرار دهد. در ادامه دستگاه با اسکن سریع اثر انگشت وی، دارو را بر اساس میزان مجاز خارج می کند.

در حال حاضر مدل پیش ساخته این فناوری جدید صرفا برای داروهای مسکن ارایه شده است. این دسته از داروها در بین بسیاری از مردم جهان به میزان چشمگیری مصرف می شود که این مسئله در بسیاری از موارد به مسمومیت دارویی و حتی مرگ مصرف کننده منجر می شود.

* کشاورزی اینترنتی در عجیب ترین مزرعه جهان

پروژه عجیب ترین مزرعه جهان در قالب طرحی موسوم به Nemo's Garden، بخشی از تلاش دانشمندان ایتالیایی جهت دستیابی به تکنیکهای نوین کشاورزی مدرن است. این مزرعه زیرآبی شامل چندین گوی بزرگ شفاف است که در عمق آبهای «ساوونا» ایتالیا راه اندازی شده و بخشی از پروژه باغ زیر آبی «نمو» این کشور به شمار می آید. دانشمندانی که در این مرکز حضور دارند شیوه های ابتکاری کاشت و پرورش محصولات متنوع کشاورزی را بررسی می کنند.

فلسفه اصلی کار آنها پرورش محصولات کشاورزی در محیطهایی است که به آب شیرین و خاک بارور شده با کودهای کشاورزی نیازی نباشد. بخشهای تشکیل دهنده این مزارع را می توان به بالنهای بزرگی شبیه دانست که از هوا پر بوده و در عمق ۵ تا ۱۰ متری اقیانوس قرار گرفته اند.   دمای محیطی درون این بالنها و هوای مرطوب آنها به رشد مناسب محصولات کشاورزی کمک زیادی می کند.

* رونمایی از یک خودروی خورشیدی خانوادگی

خودروی خورشیدی که توسط ۲۱ دانشجوی دانشگاه فناوری آیندهوون طراحی و ساخته شده نه تنها فقط از انرژی خورشیدی برای حرکت استفاده می کند بلکه فراتر از نیاز مصرفی، انرژی تولید می کند. این خودروی جدید Stella Lux نام داشته و ظرفیت حمل تا ۴ نفر را دارد. مبنای اصلی طراحی این خودرو، ارایه سیستم حرکتی مقرون به صرفه، دوستدار محیط زیست، هوشمند و راحت بوده است. محصول جدید این دانشجویان تنها ۳۷۵ کیلوگرم وزن دارد و جالب اینکه تا ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت نیز حداکثر سرعت دارد.

آنها از فیبر کربنی و آلومینیوم برای ساخت بخش های اصلی این خودرو استفاده کرده اند تا وزن آن نسبت به اندازه ای که دارد بسیار کم باشد. نزدیک به یک سال و نیم زمان برای طراحی و ساخت این خودروی خورشیدی که با هدف تحقق ایده «خودروی آینده» ساخته شده زمان صرف شده است.   ۶۲.۴ مترمربع سلول خورشیدی در این خودرو به کار گرفته شده که باتری ۱۵ کیلووات ساعتی آن را شارژ می کند.

* لذت استفاده از رایانه همراه با ۳ صفحه نمایشگر

پیش از این تلاشهای زیادی برای گسترده شدن محدوده نمایشگرها صورت گرفته است و حتی رایانه همراهی با دو نمایشگر هم ارایه شده اما تمامی این تلاشها همراه با افزوده شدن وزن قابل توجه به سیستم همراه اولیه بوده است.   حالا گروهی از محققان خوش ذوق در بلژیک دستگاه همراهی ارایه کرده اند که خود به تنهایی مجهز به یک صفحه نمایشگر است و در عین حال می توان یک یا دو نمایشگر ۱۳، ۱۵ یا ۱۷ اینچی Full HD بسیار باریک نیز به آن افزود. مهمترین مزیت این نوآوری سبک بودن کل دستگاهی است که تا سه صفحه نمایشگر دارد.

این نمایشگرها که قابلیت کار با Mac و PC را دارند قابلیت چرخش تا ۱۸۰ درجه را نیز دارند. این ویژگی مهم به واسطه لولاهای آلومینیومی ویژه ای است که برای این مجموعه طراحی شده است. از مهمترین کاربردهای این فناوری نوین می توان به استفاده در نشست های کاری و تجاری، امور ویرایشی در مطبوعات و رسانه ها و حتی انجام بازی های پیچیده اشاره کرد.   این محققان مبنای اصلی کار خود را رایانه های همراه موجود در بازار قرار داده به طوریکه تلاش می کنند تا هر کاربر با رایانه شخصی خود بتواند صاحب سه نمایشگر به طور همزمان شود.

* ورود دست‌های روباتیک به ارتش امریکا

در سال های اخیر، فناوری های پوشیدنی یا همان exoskeleton به کمک انسان ها شتافته اند تا زندگی متفاوتی را برای آنها رقم بزنند. اکنون فناوری های پوشیدنی در حالی به ارتش امریکا ورود پیدا می کنند که تا پیش از این تنها در مصارف درمانی و توانبخشی استفاده می شدند. محققان امریکایی در حال فعالیت بر پروژه ای با نام «MAXFAS» هستند که به سربازان امریکایی اجازه می دهد تا در مهارت های تیراندازی دقت و سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

این فناوری پوشیدنی یک بازوی روباتیک است که پوششی شبیه به استخوان انسان ها داشته و از لرزش های ناخواسته دست سربازان در هنگام تیراندازی می کاهد. سربازان بایستی تمرین های بسیاری را انجام دهند تا در تیراندازی مهارت پیدا کنند و معمولا سربازان تازه کار نیاز به تمرین های زیادی دارند تا تبدیل به یک تیرانداز ماهر شوند. اکنون ارتش امریکا از راه حل جدیدی خبر داده که سربازان تازه کار نیز می توانند همانند سربازان حرفه ای تیراندازی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما