شناسهٔ خبر: 100091 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«نماینده» از فرجام طرح استانی‌شدن انتخابات گزارش می‌دهد؛

موازی‌کاری وزارت کشور و کمیسیون شوراها/ اصرار چندین ساله بر طرحی که سرنوشتش معلوم است

گزارش طرح استانی شدن انتخابات برخی نمایندگان مجلس با اینکه سابقه نظر شورای نگهبان به استانی کردن انتخابات در مجالس گذشته را می‌دانند، اما اصرار به گرفتن وقت مجلس برای رسیدن به مقصودشان دارند.

«نماینده» - چند هفته قبل در گزارشی با عنوان «طرح استانی شدن، به انتخابات امسال می‌رسد؟» به بررسی وضعیت این طرح پرداختیم. نمایندگان مجلس همان موقع از ایرادات جدی این طرح گفتند و پیش‌بینی کردند که این طرح با مخالفت جدی شورای نگهبان روبرو خواهد شد.

پیش‌بینی درستی که چند روز قبل با اظهارنظر اخیر سخنگوی شورای نگهبان تأیید شد. ابراهیمیان در این زمینه گفت: این طرح با ایرادات متعددی مواجه است.

بعد از تصویب این طرح در مجلس و در ایامی که هنوز شورای نگهبان نظرش را در مورد آن اعلام نکرده بود، وزیر کشور از تلاش هیئت دولت برای تدوین و تصویب لایحه استانی شدن انتخابات در دولت سخن گفت و ادامه داد: امیدواریم لایحه دولت در این رابطه تا زمان برگزاری انتخابات مجلس تعیین تکلیف شود، البته لایحه دولت درباره انتخابات مجلس، جامع‌تر و کامل‌تر از طرح مجلس است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اعلام اینکه وزارت کشور و دولت هماهنگی‌های لازم را با مجلس برای تدوین لایحه انتخابات انجام داده است، تصریح کرد: در تدوین این لایحه، اعضای کمیسیون شوراهای مجلس، مرکز پژوهش‌ها و برخی از نمایندگان مشارکت داشتند.

واکنش‌ها به اعلام این خبر از روزهای اولیه آغاز شد و نمایندگان فعال حامی طرح استانی شدن انتخابات نسبت به این لایحه موضع گرفتند.

خجسته، رئیس کمیسیون شوراها دلیل تهیه این طرح توسط نمایندگان مجلس را تعلل دو ساله وزارت کشور برای ارائه لایحه عنوان کرد و سپس گفت: «مجلس در تدوین طرح از نظرات تمام مجموعه‌ها به‌ویژه وزارت کشور و وزارت اطلاعات و اعضای هیئت دولت بهره گرفته است، در این رابطه مطلبی باقی نمانده که دولت برای آن لایحه ارائه کند و موضوع جدیدی در این رابطه وجود ندارد.»

بااین‌وجود نایب‌رئیس کمیسیون شوراها نظر متفاوتی دارد. کولی‌وند با اشاره به آغاز روزشمار برگزاری انتخابات مجلس دهم می‌گوید: درصورتی‌که دولت هر چه‌ سریع‌تر لایحه مذکور را به پارلمان ارائه کند، مجلس آن را تا پایان شهریورماه بررسی و تصویب می‌کند.

هنوز عکس‌العمل حامیان طرح مجلس نسبت به لایحه دولت فروکش نکرده بود که شورای نگهبان طرح را دارای ایراداتی مهم معرفی کرد. خجسته نسبت به این موضوع واکنش جالبی نشان می‌دهد. رئیس کمیسیون شوراها امیدوار است همان‌طور که توانسته نظر برخی نمایندگان مجلس را که مخالف طرح بودند به آن جلب کند، با اعمال برخی تغییرات شورای نگهبان را نیز متقاعد کند. البته اینکه چقدر کمیسیون توانسته است مخالفان طرح را در مجلس اقناع کند، موضوع گزارش قبل سایت نماینده بود؛ شاید اینکه چقدر در تأمین نظر شورای نگهبان موفق باشند را در مجالی دیگر به آن بپردازیم. نکته قابل تأمل اظهاراتی است که امروز شاهد آن هستیم.

متعاقب اعلام آماده شدن لایحه توسط دولت و چند روز پس از اعلام نظر شورای نگهبان، یکی از اعضای کمیسیون شوراها نیز از کلید خوردن جایگزین طرح استانی شدن در مجلس خبر می‌دهد. به گفته این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها، در این طرح قرار است همه محورها و موضوعات مورد توجه قرار بگیرد و همچنین ایرادات شورای نگهبان با حضور مسئولان و دستگاه‌های مربوطه رفع شود. ظاهراً این طرح قرار است به‌صورت آزمایشی در ۱۰ استان مانند همدان و مرکزی اجرایی شود تا پس از آن در صورت مقبولیت و عدم بروز مشکلات مربوطه، طرح به‌صورت کلان در تمام استان‌ها اجرایی شود.

گویا برخی افراد تمام هم و غمشان استانی کردن انتخابات مجلس است؛ زیرا همین عضو کمیسیون شوراها در مصاحبه‌اش این‌طور ادامه می‌دهد که «با توجه به بروز ایرادات شورای نگهبان، یکی دیگر از سناریوها، ارسال لایحه دولت و بررسی سریع آن در مجلس است تا لایحه مذکور به انتخابات آتی مجلس برسد.»

 

با توجه به تمام کنش و واکنش‌های فوق چند محور قابل تأمل است:

۱. دولت محترم و علی‌الخصوص وزارت کشور مدت زیادی مجلس را منتظر ارائه لایحه گذاشته‌اند، نهایتاً نمایندگان دست به کار ارائه طرح می‌شوند و آن را در هماهنگی کامل با وزارت کشور به تصویب مجلس می‌رسانند؛ اما دولت در اقدامی موازی‌کارانه، در فاصله بین تصویب کامل طرح در مجلس و قبل از اتمام بررسی در شورای نگهبان، خبر آماده شدن لایحه استانی شدن انتخابات در دولت را مطرح می‌کند.

۲. برخی نمایندگان مجلس با اینکه سابقه نظر شورای نگهبان به استانی کردن انتخابات در مجالس گذشته را می‌دانند، اما اصرار به گرفتن وقت مجلس برای رسیدن به مقصودشان دارند. با وجود اینکه سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس دو روز قبل گفته است: «شورای نگهبان از ریشه با این طرح مخالف است، کلیات این طرح را رد کرده و ریشه‌اش را زده است؛ این طرح قابل اصلاح نیست.» جای تعجب اینجاست که سایر اعضای این کمیسیون از آمادگی اصلاح طرح در کمیسیون برای اقناع شورای نگهبان، بررسی لایحه دولت و همچنین آماده کردن طرحی جایگزین برای اجرای آزمایشی در چند استان سخن میگویند.

 

هم‌اکنون و در کمتر از یک سال مانده به پایان عمر مجلس نهم، طرح‌ها و لوایح بسیار مهم و سرنوشت سازی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، تدوین برنامه ششم توسعه، پرونده تفحص از بنیاد شهید، طرح صیانت از حجاب و عفاف، اشاره کرد. ضمن اینکه لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور به اندازه کافی وقت نمایندگان را در سه ماه آخر امسال خواهد گرفت. علاوه بر مسائل قانون‌گذاری، بعد نظارتی در وظایف نمایندگان کمرنگ باقیمانده است و بخشی از فسادهای زیادی که در گوشه و کنار سیستم اداری و اقتصادی کشور نمایان می‌شود به عدم نظارت کافی مجلس یا نداشتن قانون جامع و کامل بازمی‌گردد.

 

نظر شما