شناسهٔ خبر: 100039 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شیر این‌بار سلطان گرانی شد

شیر خوراکی 43 از زمان اعلام خرید قطعی شیر با قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومان، اخباری مبنی بر احتمال افزایش ۱۰ درصدی دوباره قیمت لبنیات به گوش می‌رسد.

به گزارش نماینده خبرهای داغ همیشه تیتر یک خبرگزاری‌ها است و هر چه از آن می‌گذرد از تب و تاب می‌افتد ولی خبر قیمت لبنیات و خاصه قیمت شیر از آن خبرهای داغی است که هر چند روز یک بار مراجع و محافل مختلف به آن دامن می‌زنند تا داغ و داغ‌تر شود.

 

مدت‌ها از خبر خرید تضمینی شیر خام با قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران می‌گذشت و خبری از اجرایی شدن آن نبود، آن بخش از شیر خام که عاقبت به خیر می‌شد و به قیمت تضمینی می‌رسید تبدیل به شیر خشک می‌شد و به کانتینرهای صادرات می‌رفت و یا در انبارها آنقدری می‌ماند تا از تاریخ انقضایش بگذرد.

 

قصه پرغصه شیر انقدر ادامه داشت و در سوپرمارکت‌ها به قیمت تقریباً متعادلی به فروش می‌رسید تا اینکه بالاخره برخی از مسئولین به فکر افتاده و به دنبال راه چاره‌ای برای بالا بردن عزت شیر بودند!

 

همین چند هفته پیش بود که جلسه‌ای در یک وزارتخانه برگزار شد و همه دستگاه‌های مرتبط را ملزم به خرید شیر با قیمت اعلام شده کرد و همین جلسه کافی بود تا شیر دوباره تیتر یک خبرها شود و مهربانانه اعلام شد که ۱۰ درصد به بهای شیری که از سال گذشته تا به امروز ۶ درصد افزایش داشته، افزوده شود و جالب‌تر اینجاست که هنوز این موضوع مصوب نشده برخی کارخانجات آن را اجرایی کرده‌اند.

 

در همین خصوص با رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌ای لبنی ایران گفتگویی داشتیم. وی در مورد افزایش قیمت شیر گفت: اصلاً مصوبه‌ای وجود ندارد و نباید رسانه‌ها به این شایعات دامن بزنند، در ماه مبارک رمضان مردم به اندازه کافی با مشکلات و مسائل مالی رو به رو هستند و همچنین به مصرف لبنیات و دریافت کلسیم نیازمندند و این شایعات تنها باعث می‌شود که جو حاکم متشنج شود.

 

باکری تصریح کرد: لازمه افزایش قیمت لبنیات منوط به  قدرت خرید مردم است و این افزایش تنها زمانی رخ می‌دهد که بهای تمام شده کالا در کارخانه‌ها به مرز زیان‌دهی برسد و با توجه به این که بهای لبنیات نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم در حال حاضر نباید به این موضوع ورود پیدا کرد.

 

همچنین انجمن دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌ای لبنی ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت صنعت لبنیات در کشور و دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری که غفلت از وظایف اصلی برنامه‌ریزی و نظارت عالیه دولت بر بازار را در پی داشته است، واکنش نشان داد. 

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این تفکر به جای ایجاد ساز و کار برنامه‌ریزی و نظارت عالیه دولت بر عملکرد منطقی قوانین عرضه و تقاضای بازار و شکل‌گیری نرخ‌های تعادلی صحیح بازار رقابت آزاد بنگاه‌های تولیدی و تجاری، خود به نیابت از طرف بنگاه‌های تولیدی و تجاری مشمول قانون تجارت و با بها ندادن به اهرم‌های قدرتمند نظام رقابت آزاد بازار اقدام به قیمت‌گذاری دستوری کالاها نموده و با نادیده گرفتن اختیار و آگاهی مصرف کنندگان در اعمال سلایق و توان مالی خرید خود، در کمیت و کیفیت کالا، تنوع و فرمولاسیون کالا، تنوع بسته بندی کالا و سر انجام تنوع قیمت کالا، مداخله و تصمیم‌گیری کرده، و از حق قانونی و نظارتی خود در تعیین شاخص‌های سلامت و بهداشت و استانداردهای قابلیت مصرف کالا و به ویژه تعیین شاخص‌های نظام توزیع عادلانه درآمد حاصل از  کسب و کارها بین اقشار مختلف مردم و دولت، فراتر روند.

 

بنابراین گزارش؛ لحن دلسوزانه کسانی که در این وادی سخن می‌رانند بر دل هر خواننده‌ای می‌نشیند ولی در مقابل آن هستند کسانی که به فکر منافع مالی هستند و شاید اینان مثل معروف " چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است" را نشنیده‌اند که سنگ صادرات محصولاتی را به سینه می‌زنند که مردم کشورمان از کمبود و یا ناتوانی در خرید آن رنج می‌برند.

 

و البته بر کسی پوشیده نیست که اخبار این حرف و حدیث‌ها از زمانی داغ شد که مسئولین تصمیم به اجرای قانون خرید تضمینی شیر با قیمت ۱۴۴۰ تومان کردند که البته امیدواریم اجرای این قانون موجب حذف لبنیات از سبد کالای اقشار کم درآمد جامعه نشود.

 

نظر شما