شناسهٔ خبر: 100018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمریکا در حال از دست دادن اهرم فشار بر بحرین است

يمن43 هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا از تصمیم خود برای از سرگیری کمک امنیتی به بحرین خبر داد، این اقدام در شرایطی صورت گرفته که آمریکا از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون ارسال سلاح به بحرین را ممنوع کرده بود.

به گزارش نماينده، در حالی که پس از اقدامات سرکوب گرایانه رژیم بحرین علیه اعتراضات مسالمت آمیز، آمریکا ارسال سلاح و کمک های امنیتی به بحرین را از سال ۲۰۱۱ میلادی ممنوع کرده بود ولی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته از تصمیم خود برای از سرگیری کمک های امنیتی به بحرین خبر داده است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در بحرین هنوز نامساعد است ولی آمریکا شاهد برخی پیشرفت های معنادار در خصوص اصلاحات حقوق بشری بوده است.

بازداشت خودسرانه، شکنجه، پر کردن زندان ها و محدودیت آزادی بیان در بحرین چشمگیر است. تصمیم واشنگتن برای ازسرگیری کمک های امنیتی نه تنها نامتجانس است بلکه اقدامی کوته نظرانه بوده و می تواند تبعات فاجعه باری در پی داشته باشد.

زید رعد زید الحسین کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، از شکنجه ها در بحرین به شدت انتقاد کرده است. وی خواستار تحقیق فوری در خصوص اقدامات شکنجه گرانه در زندان های بحرین شده و از رژیم آل خلیفه خواسته است تا همه زندانیانی را که به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز بازداشت شده اند، آزاد کند.

اگر "زید" یک بحرینی بود احتمالا به اتهام توهین به دستگاه حاکمیتی آل خلیفه بازداشت می شد، یعنی همان اتفاقی که برای نبیل رجب فعال حقوق بشر افتاده است. نبیل رجب پس از آنکه خواستار محاکمه مقام های متهم به شکنجه در زندان های بحرین شد، از سوی رژیم آل خلیفه بازداشت شده است. وی به خاطر اتهاماتی که با آن روبرو شده، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

وضعیت حقوق بشر در بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون بهتر نشده است. زندانیان به شدت نسبت به بدرفتاری در زندان های بحرین ناراحت هستند. در حالی که بدرفتاری و نقض حقوق بشر در بحرین ادامه دارد، استقبال وزارت خارجه آمریکا از آزادی ابراهیم شریف از زندانیان سیاسی، بی معنی است. آمریکا این اقدام را نشانگر اصلاحات معنادار ارزیابی کرده است.

شورای حقوق بشر مستقر در ژنو نیز نسبت به ادامه سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز و محدودیت آزادی بیان در بحرین ابراز نگرانی کرده است.
بحرین متحد مهم آمریکا در خلیج فارس به شمار می رود و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در این کشور عربی واقع است. از سال ۲۰۱۱ میلادی، رژیم آل خلیفه سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز اکثریت جمعیت شیعه این کشور را تشدید کرده است.

معترضان خواستار آزادی سیاسی، برابری و نظام پارلمانی مستقل از خاندان آل خلیفه هستند.

نظر شما