شناسهٔ خبر: 98146 - سرویس مجلس
منبع: فارس

عثمانی نماینده موافق استیضاح:

تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است

قسیم عثمانی43 نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش گفت: تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است.

به گزارش نماینده، عثمانی نماینده مردم بوکان در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: استیضاح ابزار نظارتی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نه تنها باعث عدم همدلی و همزبانی نمی‌شود بلکه استیضاح یکی از ابزارهای تحقق همدلی و همزبانی است و این استیضاح در همین جهت اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به همین جهت ما احساس می‌کنیم که آموزش و پرورش و بدنه آموزش و پرورش به هیچ وجه با وزیر آن همدل و همزبان نیست و وزیری باید بر سر کار بیاید که موجب همکاری دولت و ملت شود.

عثمانی با بیان اینکه این استیضاح با منافع بانی و جناحی صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: من شخصا دولت تدبیر و امید را دولت موفق، توانمند، مجرب، موفق و موثر می‌دانم و حیف می‌دانم دولت با تلاش و کوشش در بین فرهنگیان جامعه که نقش پیشرو دارند جایگاهش تنزل یابد و از این جهت تغییر در آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت می‌دانم.

وی ادامه داد: هر چند امروز جریانات مختلف دست به دست هم داده‌اند تا این استیضاح رای نیاورد و امیدوارم این تلاش در جهت همدلی و همزبانی و بهبود آموزش و پرورش باشد نه اینکه این زمینه را عده‌ای خاص برای استیضاح وزیران دیگر آماده کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مخالف با استیضاح وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جناب آقای مصباحی مقدم، جناب آقای تاجگردون که می‌گویید وزیر کاره‌ای نیست، اگر وزیر کاره‌ای نیست مجلس هم کاره‌ای هم نباشد، رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم کاره‌ای نباشد پس نمایندگان یقه چه کسی را باید در آموزش بگیرند؟

وی با اشاره به عملکرد وزیر بهداشت و درمان در برخورد با نمایندگان در جهت بهبود وضعیت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یادتان هست وزیر بهداشت وقتی تعدادی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه را به دفترش دعوت کرد، چگونه وضعیت بهداشت و عمق فاجعه را در این وزارتخانه ترسیم کرد و همه را همسو و همدل کردند اما وزیر آموزش و پرورش چه زمانی اینگونه عمل کرده است.

عثمانی با انتقاد از اینکه وزیر آموزش و پرورش از مشاوره افراد اقتصاد دان استفاده نکرده است تصریح کرد: وقتی به دیدار وزیر بهداشت رفتیم، در کنار وی آقای دانش جعفری بود که از اقتصاددانان خوش فکر است و وزیر بهداشت از مشاوره چنین کسانی بهره می‌برد اما در وزارت آموزش و پرورش از کدام متخصص مالی و اقتصاددان بهره گرفته شده است و چه زمانی توانسته‌ایم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.

وی ادامه داد: همکاران من به خاطر دارید در همین مجلس وزیر بهداشت و آموزش وضعیت فجیع بهداشت و درمان را با پاورپوینت برای مجلس توضیح داد و همه مجلس را با خود همراه کرد و این همراهی موجب شد که امروز وضعیت بهداشت و درمان به یک برند برای دولت تدبیر و امید تبدیل شده است اما وزیر آموزش و پرورش این کار را انجام نداده است و یک بار هم برای توضیح وضعیت آموزش و پرورش اقدام نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش یک بار هم از وضعیت فلاکت بار وزارت آموزش و پرورش توضیح نداده است و حتی الان هم که باید ناکارایی وزارت آموزش و پرورش را توضیح دهد می‌گوید که بودجه را رشد دادم در حالی که باید از معلمان بپرسیم که فشار بر آنان بیشتر شده است؛ ما نمی‌توانیم با اعداد و آمار و ارقام بازی کنیم و بگوییم بودجه را افزایش دادیم در حالی که قدرت خرید معلمان کاهش پیدا کرده است و نارضایتی به وجود آمده است.

عثمانی با اشاره به پیام‌هایی که از سوی معلمان به نمایندگان مجلس در جهت اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش داده می‌شود خاطرنشان کرد: معلمان پیام می دهند که اگر مدافع حقوق معلمان هستید کاری کنید تا وزیر توانمند بر سر کار بیاید، تا بتواند وضعیت آموزش و پرورش را متحول کند.

نماینده موافق استیضاح وزیر ‌آموزش و پرورش خطاب به جهانگیری و رئیس جمهور اظهار داشت: وضعیت آموزش و پرورش بحرانی است و به خط قرمز رسیده است، آموزش بی‌کیفیت، تربیت بی کیفیت، امکانات در حد صفر، تراکم دانش‌آموزان، خروجی ضعیفی را خواهد داد که قرار است فردا این خروجی آینده سازان این مملکت بسازد و من نگران آینده‌ ای هستم که به دانش آموزان امروز با این کیفیت تحصیلی داده می‌شود بنابراین نگاه دولت و مجلس در این زمینه باید تغییر کند و نباید آموزش و پرورش را سطحی و روزمره نگاه کنیم.

عثمانی با بیان اینکه حل مشکلات آینده کشور از طریق توجه به آموزش و پرورش حل می‌شود خاطرنشان کرد: توجه به آموزش و پرورش امروز به معنای آن است که در آینده هزینه‌های نظامی و قضایی را کاهش داده‌ایم و جامعه را از ناهنجاری‌های فرهنگی و فردی نجات داده و از انحراف، ‌استبداد و انحطاط جلوگیری کرده و موجب ساختن آینده، بالندگی جامعه و نهادینه شدن شور اجتماعی و پیشرفت و رهایی از عقب افتادگی و پیشرفت و جهش و خیز توسعه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه کسی باید پاسخگوی وضعیت اسف بار آموزش و پرورش باشد خاطرنشان کرد: چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت آموزش و پرورش جلب کند، آیا کسی غیر از وزیر آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش باید انتظار داشته باشیم که به وضعیت معلمان رسیدگی کند، وزیر باید تحرک داشته باشد، فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد، توپ را به هم پاس ندهیم هر چقدر وزیر در وضعیت اسف بار آموزش و پرورش دخیل است، هر چقدر دولت‌های قبلی در جهت وضعیت آموزش و پرورش دخیل هستند همان میزان ما مجلسیان نیز مقصر هستیم و باید به صورت ریشه‌ای به وضعیت آموزش و پرورش برسیم و توپ را به هم پاس ندهیم.

عثمانی ادامه داد: به والله اگر به وضعیت آموزش و پرورش نرسیم ترسیم آینده را از دست خواهیم داد و افق روشنی نخواهیم داشت من به والله رای فرهنگیان را نمی‌خواهم و برای مقاصد شخصی و روی تریبون رفتن به اینجا نیامده‌ام بلکه نگران آینده فرزندان جامعه و فرهنگ جامعه هستم چرا که اگر به آموزش و پرورش رسیدگی نشود آینده را از دست خواهیم داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش و پرورش از گذشته سرریز شده است و خانواده من غالبا افراد فرهنگی هستند اما وضعیت معیشتی فرهنگیان نمایشی نیست و نمی‌توانم با این وضعیت تمرکز داشته باشند معلمی کنند و باید به مشاغلی پناه ببرند که در شان معلمان نیست اما برای سیر کردن شکم بچه‌هایشان باید کار کنند و معلمی که پس از کلاس دانش آموزان خود را با تاکسی می‌رساند نمی‌تواند شان معلمی را حفظ کند و معلمین شاغلین ما هیچ کدام نمی‌توانند با شغل معلمی زندگی کنند.

عثمانی با بیان اینکه به چه کسی باید وضعیت آموزش و پرورش را بگوییم خاطرنشان کرد: اگر مجلس، وزیر و دولت هیچ گناهی ندارند پس معلمان و دانش آموزان گناهکار هستند، بیایید ریشه‌ای به وضعیت آموزش و پرورش بپردازیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم ساقه نظام خشک خواهد شد و آینده تیره و تار در مقابل ما خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی به آینده دانش آموزان خاطرنشان کرد: علی رغم ارادتی که به دولت دارم، من هم اکنون احساس شرم می‌کنم که در مقابل این دولت ایستاده‌ام اما من قسم یاد کرده‌ام که مدافع حقوق ملت باشم و خیانت می‌دانم اگر در مقابل بی تفاوتی ها از حقوق ملت و دانش اموزان دفاع نکنم.

وی اظهار داشت: جناب آقای رئیس جمهور نگرانیم از اینکه زمانی به خود بیاییم که دیر است و خود را نتوانیم ببخشیم، جناب فانی دانشجوی فوق لیسانس ادبیات فارسی در دو سطری که درخواست کار به من داده است دو غلط املایی دارد و فعل و فاعل صحبت وی مشخص نیست و نشان می‌دهد که از چنین وضعیت آموزش و پرورشی وضعیت دانشگاه نیز بهتر نمی شود.

عثمانی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اظهار داشت: یکی از شهروندان در هفته گذشته به من مراجعه کرد که مدرسه می‌گوید به مدرسه کمک کنید تا کارنامه فرد را به وی بدهم اما وقتی به مدیر مدرسه مراجعه کردم می‌گوید سرانه مدرسه پرداخت نشده است و گرفتاری بسیاری داریم و شما باید در پشت این تریبون داد بزنید و وظیفه وزیر است و به داد وضعیت آموزش و پرورش برسید چرا که وضعیت بودجه آموزش و پرورش جاری نیست و منافع آتی دارد و ثروت و سرمایه است که نامحسوس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت:نکته آخری که باید به آن اشاره کنم آن است که معلمان می‌گویند درست است که دولت وضعیت وشرایط سختی دارد اما چرا این وضعیت برای بقیه به این صورت نیست.

منبع: فارس